Ik bezit een kleine vrachtwagen, een FORD F4 van het bouwjaar 1949. Deze Ford was oorspronkelijk uitgevoerd met een 6 volt - installatie, maar ik heb dit gewijzigd in een 12 volt - installatie, waarbij ik startmotor, dynamo, alle lampen en alles wat er te maken had vervangen door 12 volt onder-
delen. Alleen de oliedrukmeter, de benzinemeter en de temperatuurmeter kon ik niet veranderen (?) en heb deze door een aparte kabel aangesloten op het midden van de accu, zodat ik van de accu 6 volt afpakte voor deze meters. Achteraf bleek, dat deze dus buiten het contact stonden en in de bijna 20 jaar, dat de auto nu weer (af en toe) rijdt, heb ik inmiddels 7 accu's verbruikt. Nu heb ik weer een nieuwe accu (netto 150,-., ex BTW) ge-
monteerd en wil nu de meters aansluiten direct via het contact, maar bijvoorbeeld met een lampje ertussen, wat ongeveer het zelfde verbruik heeft als de 3 meters op het dashboard om aan die 6 volt te komen en nu komt mijn vraag, wat zou ongeveer het vermogen van dat lampje moeten zijn en is dit een reële oplossing ?
Ik ga aanstaande maandag met deze auto naar een Koninginnedag-festijn en dan wil ik toch een werkende oliedruk- en temperatuurmeter hebben, desnoods weer met een halfafgetakte accu.
Is er iemand, die mij kan adviseren, dan graag.
Jan Borsten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de mogelijkheid er is om weer 6 volt af te takken van de accu, zou je ook een relais kunnen gebruiken. 6 volt op klem 30. Meters op klem 87. Op 85 de voeding via contactslot. 86 aan de massa.
Ik denk inderdaad, dat het zo het meest eenvoudig is, ik ga dat morgen maar doen, want de auto moet maandag rijden.
Bedankt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA F4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar