Ford USA Thunderbird : Koelwater lekkage

Bouwjaar: 1967, Brandstof: LPG, Motorcode: 390 cui

Er lekt aan de achterkant van het blok koelwater.
Als ik met een spiegeltje ga kijken druppelt er koelwater aan de onderkant van de krukas.

Heeft iemand enig idee waar dat vandaan kan komen ??

kluukluuk

Geplaatst door kluukluuk (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA Thunderbird? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

moet je toch echt effe goed kontroleren,kan van je vriesdoppen afkomen die doorgerot zijn,die zitten ook achterop je motor als je de bak erafhaalt dus goed kijken hoe of wat even op de brug zetten en goed kijken ,kan ook je koppakking zijn of kachelslangen of manifold pakking dus nogal veel variatie.

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Dank je voor je reactie..

Ik kom er dan denk ik niet onderuit om de bak of de motor eruit te halen ??

Vriesstop kan het wel zijn, want ik heb hem afgelopen winter eigenlijk een beetje te lang buiten laten staan.
Ik had er water opzitten ipv koelvloeistof, omdat ik er nog mee aan de gang moest en dan is water wat handiger (en natuurlijk goedkoper) om er af te laten lopen en weer vol te gooien.
Ja ik weet het "verkeerde zuinigheid".........

Maar goed kijken is best wel lastig als alles volgebouwt is...
Zitten die vriesstoppen dan boven de krukas ?
Ik had ook al eens gehoord van iemand dat er in de blokken geen vriesstoppen zitten, maar volgens jou dus wel....

Gr

Richard

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

In een 390 zitten wel degelijk vriesstoppen en die willen heel goed doorrotten, maar ook is er kans dat je blok kapotgevroren is, en vreemd genoeg gaan bij die oude blokken de vriesstoppen er niet uit , zo vastgerot zitten ze vaak wel. een sxcheur in het blok gaat trouwens vaak gepaard met ook inwendige lekkage. de kachel is ook verdacht, volg die slangen eens.

gr

Peco Power

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

kruip er maar eens onder en kijk onder je uitlaatspruitstukken tegen het blok aan daar zie je vriesstoppen zitten en dan nog diegene die je zo niet ziet zitten.

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

IK zie dat je op LPG rijdt, lekt daar niet ergens een slanhg van of is het misschien condens vanaf de verdamper? (of de airco)

gr

Peco Power

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Er was inderdaad op een slangkoppeling van de verwarming ook een lek, maar dit had ik al verholpen.

Bij nader onderzoek bleek dat er alleen nog wat water druppelt onderaan de krukas en volgens mij zit er geen water door de olie en ik vermoed dan ook dat het ergens boven de krukas lekt, maar daar kun je verder niks zien, omdat alles daar vol zit.

Als daar inderdaad een vriesstop zit dan zal die het wel zijn die lekt.
Maar ik heb zelf niet de mogelijkheid om de bak er achterweg te halen en moet dan dus eerst op zoek naar een deskundige vrijwillige.

Gr

Richard

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Krukas...... De druppel hangt aan de achterkant van het blok, bij de bak, en je kunt de krukas zien??? Je kunt de bak er niet achterweg krijgen, maar hebt de carterpan er wel af? Ik denk dat jij met krukas, de carterpan bedoelt, en inderdaad, met die hoeveelheid autokennis is het denk ik verstandig om er iemand naar te laten kijken die weet waar het om gaat.

gr

Peco Power

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Peco....

Bedankt voor je compliment over mijn autokennis !!!!!!

Ik vraag me echter wel af of je weet hoe een ford 390 cui motor eruit ziet.....
Maar ik bedoel ECHT de KRUKAS......

Aan de achterkant van mijn blok, waar de krukas naar buiten komt, zit een metalen kapje en als je die eraf haalt kijk je tegen het vliegwiel aan. Als je dan een spiegeltje pakt en een beetje goeie verlichting kun je zien dat er koelwater aan de onderkant van de krukas naar beneden druppelt. Ik denk dat het boven de krukas ergens lekt en langs de krukas naar beneden loopt, maar daar kun je niet kijken zonder de boel los te halen.

Ik vind het geweldig dat je me probeert te helpen, maar je moet niet direct zo oordelen over anderen.....

Gr

Richard

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat vliegwiel wat jij bedoelt is je starterkrans deze heeft geen vliegwiel(tenminste is toch automaat hé)als jij daar ziet druppelen denk ik inderdaad dat het de vriesstoppen zijn die net wat hoger liggen die zitten boven de krukas achterin het blok,maar je hebt toch wel goed achterop je motorblok gekeken dat daar geen water naar beneden sijpelt en tussen motor en bak doorsijpelt

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Ik heb alles aan de achterkant bovenaan het blok grondig geinspecteerd en kan daar verder geen lekkages vinden.
Het zal dan hoogstwaarschijnlijk die vriessstop zijn, maar hoe kom ik daar dan het beste bij ???

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Een t-bird is altijd een automaat, tenminste vanaf 1958, de motor een 390, is een FE type (y-type Ford), vriesstoppen zitten er gewoon 3 aan elke kant achter de uitlaatspruitstukken.

Je hebt de auto op de brug, het dekseltje om de starterkrans eraf en ziet dan water, je kijkt met een spiegeltje er tussen, dus tussen blok en starterkrans, en ziet dan daar op de aansluiting van de krukas met de starterkrans water. Dat maak ik op uit jouw verhaal (de laatste versie)
lekt jouw inlaatspruitstuk of 1 van de koppen niet ? ik denk dat dat dat het geval is, en dat het dan aan de achterkant van het blok naar beneden loopt.
Mijn mening over jouw autokennis is gebaseerd op de eerdere aanwijzingen,en eerdere ervaringen (met anderen) hier op de site, een inschatting van mijn zijde, die natuurlijk niet altijd terecht is.

IK zou in jouw geval toch even de zaak zoveel mogelijk schoon/droogmaken, even de zaak op druk zetten, en dan weer kijken waar de zaak er uit komt. je spruitstuk op de achterkant is de grootste verdachte.

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

dit is wat jij ziet?

lees dan dit eens door, gaat over een 428, maar is in principe het zelfde blok. deze had een probleem met een vriesstop in de kop.

http://www.ffcobra.com/forums/showthread...

gr

peco power

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Dat is wel "ongeveer" wat ik zie ja, maar als ik het filmpje bekijk die getoont wordt op die link dan zie ik dat hij over een behoorlijke breedte druppult en bij mij druppelt hij echt in het midden onder de krukas.

Als ik deze week tijd heb zal ik eens op zoek gaan naar vriesstoppen daar in de buurt.
Echter als er een vriesstop recht boven de krukas zit, hoe kom ik daar dan het makkelijkste bij ??

Gr

Richard

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

automaat bak eraf pakken met koppelomvormer dan starterkrans wegpakken dan zie je ze zitten

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Zojuist even grondige controle gedaan en de vriesstoppen aan de zijkant van het blok zijn ok en ook geen lekkage bij de koppakking.

Deze week nog even bij een motorenrevisiebedrijf langs geweest en die had toevallig een Ford 390 blok liggen.
Helaas zat er geen vriesstop boven de krukas, dus ben ik bang dat er waarschijnlijk een scheurtje inzit.
Zal binnenkort wel even proberen of ik de bak erachter weg kan krijgen, zou heel eenvoudig moeten zijn zijden ze bij dat revisiebedrijf.
Kon hem er zo met z'n 2en achter vandaan halen, slechts een paar schroefjes los......

Ze hadden trouwens ook nog spul te koop waarmee scheurtjes in het blok gedicht konden worden.
Kon je zo door de koelvloeistof gooien en dan een poosje laten draaien.
Schijnt heel goed spul te zijn, het heet "All Weather Seal" van "Irontite", iemand hier ervaring mee ???

Gr

Richard

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Over dit soort toevoegingen doe ik eigenlijk liever geen uitspraken, maar in mijn ogen zijn het van die produkten die uit een tell sell reclame komen.
Amazing, works direkt, better than new etc etc. Ik heb er nog nooit geen succes mee gehad, behalve een verstopte radiateur, die krijg je er wel van. Nou heeft een 428 achter in de koppen zelf een vriesstop zitten, 390 weet ik zo niet, maar miss dat je nog even kunt kijken bij het revisiebedrijf.

Bak erachter weg, eerst de aandrijfas loshalen op de achteras, as uit de bak trekken, bediening van de bak los halen, baksteun los halen, peilstok en kickdown loshalen, kilometerteller kabel losdraaien, leidingen naar de radiateur loshalen, peilstok uit de bak wippen (denk om de o-ring) eerst ff goed schoonmaken rondom de peilstok), prop papier in de gaten. bouten van de koppelomvormer losdraaien van de starterkrans (verder draaien door met een bandenlepel of dikke schroevedraaier de starterkrans te verdraaien) nu de bouten uit het blok losdraaien en de bak naar achteren halen. denk er om dat de koppelomvormer blijft zitten in de bak en niet op de grond dondert.

suc6

Peco Power

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

En?? alweer dicht?

gr

Peco Power

kluukluuk (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Nou... Ik heb nog geen concrete actie ondernomen om het probleem te verhelpen.

Ik heb dat spul inmiddels besteld uit Engeland, dus dat zal ik deze wel binnen krijgen.
Ik heb hier afgelopen weekend ook nog iemand gehad die veel met dit soort wagens doet in zijn vrije tijd.

Mijn voorruit is namelijk ook kapot en deze persoon is qua opleiding "Karosseriebaumeister" (zoals ze dat in duitsland noemen) en hij wilde deze wel voor mij vervangen.
Hij heeft een kennis die exact eenzelfde auto heeft en wilde deze eerst nog even wat meer info vragen om eventueel ook het lekkageprobleem te verhelpen.

Het liefst zou ik zelf de bak er even achterweg halen om te kijken wat precies het probleem is, maar ik ben bang dat hij net iets te zwaar is om dit alleen te doen. Ook heb ik hier geen ervaringen mee voor, waardoor ik misschien het probleem alleen maar erger maak.

Mocht ik meer informatie hebben dan laat ik het je zo snel mogelijk weten.

Bedankt voor je interesse.

Gr

Richard

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

die bakken zijn zeker zwaar maar er zijn krikken in de handel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Thunderbird of stel zelf een nieuwe vraag.