close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: 1.4 CLX: Rookwolk na koud starten

Bouwjaar: 1991

Deze is nu een paar dagen in mijn bezit. Bij het koud starten komt er een "grote" (grijze) rookwolk uit. Een minuutje laten draaien, uit, opnieuw starten en dan geen rook.

Het starten duurt ook 2-3 seconden ipv. dat'ie meteen aanslaat. Enig idee?

Geplaatst door

trie (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klepsteel rubbers (laten) vervangen,en dan is het opgelost.
Is een bekend probleem,en kost de hele wereld niet.

Succes

Niels

Niels8175 0
badge

19 jaar

Bedankt voor je reactie Niels. Nou heb ik zelf wel 'n beetje een technische achtergrond, maar in hoeverre is dit zelf te doen en hoeveel risico brengt het met zich mee? Kan je ook 'n beetje uitleggen wat er precies aan de hand is en waarom je rook krijgt? Kan dit euvel uberhaupt kwaad? Ik ben vrij geinteresseerd :)

Thanks!

trie 0

19 jaar

Hoi trie.

Ik kan het je wel uitleggen.

In je cilinderkop blijft altijd een laagje olie staan,om de kleppen heen,om bij koude start direct smering op deze delen te krijgen.
Om de klepstelen zit een keerring(klepsteelrubbers),die er voor zorgen dat er geen olie via de klepsteel in de inlaat(en uitlaat) kan komen.
Deze rubbers worden hard,en s'nachts,als de auto stil staat, lekt er dus olie via je klepsteel naar het inlaatspruitstuk.
De volgende morgen bij het starten,verbrandt de olie,met een blauwe rookpluim uit je uitlaat.
Hij zal ook wel olie verbruiken,maar gezien je de auto net hebt,merk je dat nog niet.

Rubbers vervangen is moeilijk zelf te doen,gezien je speciaal gereedschap nodig hebt,om de klepveren in te drukken,de oude rubbbers te verwijderen,en om de cilinder via het bougiegat onder druk te zetten met perslucht(anders vallen je kleppen in de cilinder)

Dus je moet het denk ik wel uitbesteden.

Maar die rubbers kosten de hele wereld niet,en is ongeveer drie kwartier werk.

succes

Niels

Niels8175 0
badge

19 jaar

Wederom bedankt! Het is me een stuk duidelijker, nu het nog een keer zien en ik ben helemaal blij. Ik ga eens een garage zoeken die dit voor mij kan doen. Er zal vast nog wel meer mis zijn met dit bakkie, maar dat zien we dan nog wel :)

(Fiesta 1.4CLX, '91, 84.000km)

Dingen die ik wel opgemerkt had waren:
- Tikkend geluid uit motor (waarsch. klepstoters?)
- Na starten verhoogd toerental ~ 1500-2000 toeren. Na ~ 15 sec terug naar normaal.
- Bij helemaal gas los en dan gas geven (tijdens rijden) wil de auto wel schokken, zelfde als gas geven en helemaal loslaten.

-Peter

trie 0

19 jaar

Je hebt wel een zeldzaam karretje..

Zoveel 1.4 CVH fiesta's zijn er niet geleverd!

Klepstoter geluid is meestal verkeerde olie...5W30 er in laten doen,samen met filter,of een versleten nokkenas/klepstoters.
Kom je wel achter met kleprubbers vervangen.
Klepstoter ff uitnemen,en kijken of de onderkant nog recht is.Is ie hol,dan wordt het een probleem.
Laat ze bij het vervangen a.u.b elke keer dezelfde klepstoter gebruiken,met indrukken van de klepveren,want ze willen nog wel eens sneuvelen bij indrukken van de klepveer.
Kan je er beter 1 kapot hebben,dan 8.

Hoog toerental,bekabeling van gaskleppositiesensor poreus,en komen daardoor aan elkaar,en krijg je verkeerde waarde.

Schokken is meestal eerste bougiekabels(rode??)nog aanwezig.
Die laten vervangen..

Waar kom je vandaan?

Als je hier uit de buurt(twente) komt,dat wil ik het wel voor je doen,en kan je meekijken,en kan ik je het ook uitleggen.
Als je dan alleen materiaal betaald,vindt ik het wel best.

Niels

Niels8175 0
badge

19 jaar

Ik kom uit Amersfoort en zolang'ie na het onder handen nemen nog terugrijdt vind ik het geen probleem :) De bougiekabels zijn overigens grijs.

trie 0

19 jaar

Amersfoort is wel een eindje weg,dus ik denk dat je beter af bent bij een garage of service dealer in de buurt....:)

Maar ik wil het wel doen hoor.

Mail me dan maar ff..

Niels

Niels8175 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.