Ford Fiesta: Stilvallen / ten einde raad 1300 EFI

Bouwjaar: 1996

Goeie dag,
Wie kan ons helpen we zitten met een klant die steeds stilvalt met zijn fiesta bij het inhouden met de wagen. Wanneer het gas gelost wordt valt de wagen spontaan stil. We deden reeds talrijke pogingen dit op te lossen namelijk:
Nieuwe iac klep (regelklep ralentie)
Luchtmassameter vervangen
Andere gaspedaalpotentiometer
Nieuwe stekkerverbinding van de gaspedaalpotentiometer
Doorsolderen bedrading tegen shut bord
Uitspuiten mondstuk
Snelheidssensor stekker afgetrokken
ETC...
maw, we zijn ten einde raad, wie kan ons helpen alvast zeer veel dank bij voorbaat


stevendochy

Geplaatst door stevendochy (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Postie (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik denk toch dat het in de luchtomloopklep zit.
Maar die heb je al vervangen, ik zou er toch nog een proberen.

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

hebben we reeds meermaals vervangen met andere wagens, probleem blijft... echt wel een raadsel

fordis (0) PRO, 18 jaar geleden

nog nooit gehad, maar scheelt er niets aan de inlaatcollector?

Rick9735 (0), 18 jaar geleden

Stationaire toerental niet in orde? Geen scheurtjes in het inlaatspruitstuk?

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Juist,in de carburateur..Die zit er niet op.

Heb je de goede draden in de kabelboom gehad,waar je de nieuwe stekker aan heb gesoldeerd?
Gecontroleerd met de multi-meter,of het dezelfde draden waren.
Er zitten er nl een paar van dezelfde kleur in.

Ga ook eens rijden,met de stekker van de snelheidssensor er af,en kijk of het dan beter is.

Niels

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja hoor we hebben de goede draden gehad. Inlaatspruitstuk lek, zou kunnen maar me enorm verbazen daar het soms voorvalt dat de wagen een hele week niet stilvalt. En het tijdens een rit maar af en toe is en niet constant. Heb het spruitstuk al es afgegaan met remmenreiniger maar daar reageert hij niet op... Kan de PCM rare dingen doen? We hebben hem in tijde als es hergeprogrammeert. Donderdag aanstaande komt de wagen nog maar es binnen. Ik weet het echt niet...

Siem Bijman (180) PRO, 18 jaar geleden

Zit hier ook een MAP-Sensor op met een vacuumaansluiting? Eens gehad met een ouder type Fiesta dat het slangetje wat week geworden was en zo nu en dan dichtzoog.

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee,hier zit MAF op.

Was even een vraag Steven,je zou niet de eerste zijn,die het verkeerd doet,of de draden gewoon aan de oude draden soldeert..;)

Probeer het toch eens met de snelheidssensor er af.

Hoeveel procent staat je IAC klep open,bij stationair draaien?
Meer dan 40%?

Niels

Ford_Faq (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Steven,

Wanneer de carterontluchtklep lek is of te veel lucht door geeft staat de iac klep geheel gesloten, de reactietijd om open te gaan en de motor stationair te laten draaien is dan te lang en de motor valt stil.
Persoonlijk zou ik deze klep eens vernieuwen of desnoods de slang even gedeeltelijk dichtknijpen.
Succes
Remo

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik ben bijzonder aangenaam verrast van jullie hulp ! Die carterventilatie lijkt me wel wat, het is inderdaad een kwestie van seconde waarbij hij te laat is met het afregelen van de ralentie waardoor de motor het niet meer kan ophalen. De snelheidssensorstekker werd reeds afgetrokken, maar na die stekker te hebben gesoldeert (aan gaskleppositiesensor) mag deze er terug op... Jullie zijn allen vanharte bedankt voor de hulp alle tips zijn nog steeds welkom. Morgen brengt de klant zijn wagen een hele dag binnen. Dat wordt serieus brainstormen aan vloeken.

Ford_Faq (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Steven,

Ben nog het volgende vergeten wat een mogelijkheid zou kunnen zijn. De ruimte rond de gasklep moet goed schoon zijn. Wanneer deze ruimte dichtgekoekt zit met vuil is het basisstationair toerental te laag waardoor ook dit probleem kan ontstaan.

Succes
Remo

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo remo,
Dank om nog even te helpen nadenken. We hebben het mondstuk reeds vervangen met een andere wagen. Gisteren kwam de wagen binnen we hebben het inlaatspruitstuk afgenomen dichtingen vervangen nieuwe jointjes etc... Probleem niet opgelost, carterventilatieklep vervangen, onderdrukdarmpjes dichtgeknepen, rechtsstreekse draad gelegt van PCM tot iac klep, gaskleppotentiometer geregeld naar een 0,4v spanning bij gesloten gasklep allemaal zinloos... De klant had de wagen deze morgen terug nodig dus konden we nog niet verder zoeken. Waar we niet inslaagden is om te zien of de PCM geen spanning stuurt naar de IAC klep op moment van het stilvallen, telkens we hierop meten wil de wagen precies geen enkele keer stilvallen. Is ook een beetje het probleem, je vervangt iets, gaat ermee rijden probleem opgelost denk je. 3 h later opnieuw mee gaan rijden continue stilvallen, komt terug in garage meneer houdt terug zijn manieren. Ik vertrouw de PCM niet, ik denk es te gaan zien of we een wagen kunnen binnenkrijgen van dit type zonder PATS zodat we de computer es kunnen versteken. Men had me al gezegd probeer met een zelfgemaakt systeem ervoor te zorgen dat er zoiezo wat lucht naar binnen kan zonder de iac klep. Had al gedacht om met potentiometer voor een 4,5v te zorgen op iac klep zodat deze continue blijft... Je zou radeloos worden....
De PCM hadden we reeds opnieuw geprogrammeert.

CYBERBOB (0), 18 jaar geleden

Heb het zelfde voorgehad aantal jaren geleden 1300EFi
ook alles vervangen wat mogelijk was, deze wagen heeft weken in de garage gestaan
eindresultaat één kleine ondichtheid in de brandstof leiding
achteraan brandstoftank waar de rubberverbinding overgaat naar de leiding, monteur werd er bijna niet goed van daar we ook nooit lekken op de grond gezien hadden zuigde regelmatig lucht en voor een rood licht viel hij spontaan uit. Eenmaal aan het rijden was er geen vuiltje in de lucht. Kan mischien helpen, of scheurtje in de leiding ?

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

steven als je probleem nog niet opgelost is denk ik je verder te kunnen helpen.
wij hebben een EXACT zelfde uitdaging gehad en de storing kwam uit de hoek waar je het het minst verwachtte..........
LAMBDA sonde defect, wij hebben ruim 2 weken met dit probleem lopen tobben (wil ik je graag besparen)
als het goed is werkt MAZDA ook met wds, datalogger zou met rijden een afwijkend lambdasignaal moeten aangeven.
suc6, Ruud

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo,
Alvast allen bedankt voor het helpen opsporen van ons probleem, we werden er echt door geholpen in onze zoektocht. Sorry voor de late oplossing (wegens vakantie) maar hier komt ze dan toch:
Toen de wagen laatst binnenkwam hadden we het inlaatspruitstuk afgenomen, nieuwe dichtingen gestoken en dergelijke. Toen alles gemonteerd was en bij proefrit bleef het toerental terug constant hangen. (er was dus iets verandert) Terug aangesloten aan de WDS (FDS) de gaskleppositiesensor op 0,89v gezet,snelheidssensor NIET !!! afgetrokken foutcodes gewist en mee gaan rijden. Het probleem bleek opgelost. De echte oorzaak zijn we dus niet 100% zeker maar vermoedelijk lag het probleem aan ofwel klein valse lucht aanzuiging (sterke twijfels) ofwel ergens een slecht contact in de dradenbundels (zijn afgedaan geweest voor het afnemen spruitstuk) Zeer eigenaardig, klant is perfect tevreden. Volgens mij heeft de snelheidssensor er ook veel mee te maken, deze moet er echt wel opzitten (tot tegenstelling van wat velen zeggen.)
Alvast bedankt

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

steven bedankt voor het melden van de oplossing, zo hebben wij er allemaal wat aan..........

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Geen probleem, ben inderdaad ook van die mening !
Groeten allen

dupl-u-2071-5dd1497d5d4fa+Techniek (0) PRO, 18 jaar geleden

Even een antwoord voor de bovenstaande heren Steven Dochy en Ruud van Maarsenveen. Met ruud heb ik contact gehad via de telefoon en met Steven via de mail. ik heb vorige week eenzelfde probleem gehad en heb ook alles doorgemeten alles werkte, op een scheef ingedraaide bougie en een bougie kabel na. naar twee dagen weer helemaal opnieuw begonnen en alle waardes die aan de sensoren en aqtuatoren te meten waren vergeleken en uitgesloten.
Bij deze mazda 121 was het probleem dat de luchtmassa meter wel gewoon regelde tijdens de storing (gemeten met een live data op de testkast)helaas voor mij heb ik nooit echt goed de geregelde waarde bekeken deze bleek over een gebied van 20 tot 45 g/s te gaan in plaats van 25 tot 70 g/s. zo kreeg ik het gevoel als je een carbu motor had b.v. dat de tweede trap niet werkte. in mijn geval kwam de auto van de veiling en je kon zien dat er aan gesleutelt was door een ander bedrijf. waarschijnlijk hebben deze een andere luchmassa meter geplaatst van een verkeerd type. Een lichtere auto. En dus andere meet waardes. heren ik wil jullie wel bedanken voor alle steun. en Steven ik heb de auto opnieuw laten inleren bij de dealer zoals je voorstelde en hierna heeft de auto wel 5 min goed gelopen. waarna hij vervolgens daarna niet meer goed regelde. hierdoor ben ik uiteindelijk wel op de luchtmassa meter gekomen. door de verhalen op de deze site en de twee mensen hierboven heb ik een tevreden klant.. bedankt groet Julien Brandsema

stevendochy (0) PRO, 18 jaar geleden

Doet me deugt te horen dat je er iets aan had. Is altijd fijn om een collega te kunnen helpen.
Wie weet, tot later es

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.