Ford Fiesta: 1.4 tdci verstuivers

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4tdci

Hallo,

Ben in het bezit van een fiesta 2008 1.4 tdci met 110.000 km nu.
sinds enige tijd ruik ik bij stationair en langzaam rijden een dieseluitlaat gas lucht in het interieur.

recent vervangen is complete uitlaat, want daar zat een gat in. Helaas niet het probleem. Ook heeft de auto een complete onderhoudsbeurt gehad incl een "engine flush" door de oude olie.

De Ford dealer weer opgezocht en die is gaan kijken. De monteur zit welgeteld 30 seconden in de auto en concludeert direct dat de bandplaatjes van de verstuivers versleten zijn. " bekend probleem beste man"

Gevolgd door een offerte van bijna 1000 euro. Want hij zei als je zo diep gaat sleutelen vervang je beter alles...

Wat Ik me afvraag is dat dit klopt? Bij een lekkende verstuivers ruik je toch diesel lucht en geen uitlaatgas lucht?

als het moet dan moet dat gebeuren maar ik vind het een vraag waard als het gaat om een conclusie binnen 30 seconden en een 1000 euro offerte.

Gr Mike

MisterMike

Geplaatst door MisterMike , lid sinds 10 jaar geleden

9 Reacties

Marjacq PRO, 6 jaar geleden

Bekend probleem inderdaad , Verstuivers lekken op afdichting in cilinderkop. De term " brandplaatjes " is uit de oertijd in dit geval...
Het zijn gewoon koperen ringen die de verstuiver afdichten op de cilinderkop.
Op zich geen ingewikkelde reparatie , als de verstuivers maar makkelijk loskomen wat niet altijd zo is.
Wel schoon werken door na het verwijderen van de hogedruk leidingen de rail en de verstuivers af te doppen.
Is met enige kennis goed te doen !

Punt PRO, 6 jaar geleden

Mike; Die lekkage is dus geen brandstof langs de verstuiver afdichting maar verbrandingsgassen .

Die dikke koperen ringen alleen vervangen is vaak niet afdoende .

Door die lekkage wordt ook materiaal van de cilinderkop weg geblazen .

Die zitting moet met een passende frees gevlakt worden en de vervangende ring moet in dikte worden aan gepast.

Groet Jan.

MisterMike, 6 jaar geleden

Dank jullie voor de antwoorden. Dan begrijp ik nu dat er dus uitgas omhoog lekt en die de lucht veroorzaakt.

De offerte omschrijft inderdaad ook schoonmaken/aanpassen verstuiverschachten enzo... maar ook vervangen van leidingen reinigen van kleppenhuis/inlaat traject en toestanden.

Sta nu as we speak bij een andere Ford garage en zijn nu een diagnose aan het stellen. Hij zei mondeling t zelfde probleem en dat ik moest rekenen op 400/500 euro maximaal.

Ik wacht dit ff af en ga de offertes vergelijken. Jullie horen zo.

Marjacq PRO, 6 jaar geleden

Als er te lang wordt doorgereden met deze lekage is de kans inderdaad aanwezig op bovenstaande probleem.
Heb er toch al wat gerepareerd en zolang het pasvlak/zitting in de cilinderkop schoon is geeft het geen probleem naderhand.
Wel goed gelijkmatig vast zetten op het juiste aanhaalmoment en na het afkoelen van de motor dit nogmaals controleren!

MisterMike, 6 jaar geleden

Ik heb er nu zo'n 3 weken last van de geur. Ik had eerst eigen handig de uitlaat vervangen in de hoop t opgelost te hebbben. Deze moest toch gebeuren. De offerte van Ford garage nummer 2 was 550 euro ten opzichte van 1000 euro van garage 1.

Verschil was dat Ford garage 2 de noodzaak niet zag alle 4 de versstuivers te doen, enkel de lekkende. Hoe wel het een bekend probleem is ga ik ze denk toch alle 4 laten aanpakken of zeggen jullie dat dit overdreven is?

MisterMike, 6 jaar geleden

Verwachtten jullie overigens dat dit echt de oorzaak is van de uitlaat gas in het interieur?

Hendrik4290 PRO, 6 jaar geleden

Ja, zeer waarschijnlijk wel.

Marjacq PRO, 6 jaar geleden

Bij koude start van de motor is het goed waarneembaar onder de kunststof afdekking .....
Als de afdekking verwijderd is zijn ook de verstuivers zwart van roet/ uitlaatgassen.
De inlaat van de verwarming zit direct boven de motor en daarom ruik je dat goed in het interieur.

ron001, 6 jaar geleden

Tenzij er een klein scheurtje zit in je uitlaat manifold of een lek in de pakking hiervan, daar al eens aan gedacht.
Lekkage rond een verstuiver is heel makkelijk te zien, bij een koude motor beetje zeepwater/lekzoek spray rond de verstuiver aanbrengen. Starten, kijken en waar je de bellen ziet zit het probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.