close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: 1.8 16V zetec

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 115pk

Vraagje,

Het is me inmiddels duidelijk hoe de nokkenassen te blokkeren voor het juist timen van de distributie riem.
Maar hoe houdt je de krukas in BDP?
Volgens midlock is er een pen voor, en ATH (ten hagen en stam) heeft het er in hun uitleg over het verwijderen van de startmotor.
Maar hoe je dan de krukas borgt oid. word me niet duidelijk.

In principe kan je natuurlijk de aanduiding op het carter gebruiken icm de tekens op de krukas poelie.
Maar daarmee kan je er toch nog wel een paar graden naast zitten denk ik zo.

iemand ervaring of tips?

vr gr Rogier

Geplaatst door

Rogier10230 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rogier gewoon de krukas op BDP zetten en zorgen dat de nokkenassen goed staan en de snaar erop leggen op de juiste spanning daarna de krukas ter controle 2x draaien en alles weer goed controleren.
Als je er bijvoorbeeld 1 tandje naast zit, dan zie je dat direct want dat is een behoorlijk stuk.
Zet je krukas maar eens op BDP en dan 1 tandje verder draaien dat is een behoorlijk stuk hoor. vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Hoi Bastiaan, bedankt voor je reactie.

Ik snap trouwens dat 1 tandje verschuiven een behoorlijk stuk is, en dat dat haast wel moet opvallen.
Het probleem zat hem dacht ik in het feit dat de nokkenassen geen spie oid hebben, deze kun je dus geheel traploos verstellen,
En dan dus misschien wel 0.5 graad "verkeerd" zetten.
Maar goed, ik begrijp dat het de standaart methode is om gewoon de indicatie op het carter te gebruiken.
vr gr Rogier

Rogier10230 0

18 jaar

Rogier die nokkenassen hebben wel aan het eind een gleuf als deze goed staan past er een stuk plat van 5 mm dik in de gleuf . Je moet dan wel het kleppendeksel verwijderen . Ikdoe het zelf altijd zo dat ik de nokkenassen even afteken met een viltstift hoe ze hebben gestaan vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

thks, morgen maar even proberen de boel weer aan de praat te helpen.

vr gr

Rogier

Rogier10230 0

18 jaar

nou ben ik weer, hele middag bezig geweest, maar niet naar tevredenheid.
de motor tikt namelijk.

weet iemand of de spie van de krukaspoelie precies recht naar boven moet wijzen om op BPD te staan?

Op de krukaspoelie (die tbv van de multiriem) staan kleine markeringen (2 stuks)
en als ik de eerste markering gelijk set met de markering op het carter, dan staan die spie niet precies recht naar boven.

Hoe dan ook, ik snap deze methode nog steeds niet goed helaas.
Hoe kun je nou precies die 2 markeringen "op elkaar" krijgen.
De hele dikte van de multiriem (ca 2 cm) zit namelijk tussen de 2 markeringen.
Met andere woorden als de hoek waarmee ik op de markeringen kijk iets verander, dan krijg ik steeds een ander resultaat.

aangezien de boel nu tikt, krijg ik de indruk dat het toch wel nauw steekt allemaal, ondankt dat die methode zo onnauwkeurig is.

Of zou dat tikken kunnen komen doordat de klepstoters zich niet willen vullen met olie? (15w40 gebruikt)
De stoters waren helemaal leeg toen ze terug het blok in gingen.

Hoe weet ik of de oliedruk afdoende is?

vr gr Rogier

Rogier10230 0

18 jaar

Rogier je moet die krukas op bdp zetten met de poelie erop dan draai je de krukas rechtsom en neem je het tweede merkje op de poelie. Je moet er ook niet niet scheef voor gaan zitten, maar recht op het merkteken kijken Die olie is veel te dik er moet 5w30 in. Dat tikken kan ook komen als je snaar te slap staat dan tikt hij tegen de kap Het is toch logisch als je die krukas goed zet en gaat er scheef naar zitten kijken dat hij niet goed staat? Verder als je gereed bent de motor eerst tornen met de hand 2 omwentelingen van de krukas is 1 omwenteling van de nokkenassen. Dan weer goed controleren krukas op bdp en kijken of je nokkenassen goed staan. vgr Bas.

bastiaan43 0

18 jaar

tuurlijk snap ik dat ik er recht voor moet gaan zitten, maar hoe bepaal je dat je er precies recht voor zit.
tis iig niet de riem die tegen de kap slaat, want de kappen zitten er nog niet op, zodat we goed konden zien wat er gebeurd.

we hebben ook diverse malen, 2 omwentelingen van de krukas gedaan.
dan raken we niks zo te horen en te voelen.

morgen maar even andere olie proberen.

Stel; worst kaas senario dat we het verkeerde merk teken op de poelie hebben gepakt (te begin te twijfelen)
zou de motor het dan uberhaupt wel doen?


vr gr
Rogier

Rogier10230 0

18 jaar

Rogier, je moet idd 5W30 hebben, volgens Ford specificaties, anders heb je zeker problemen met de hydraulische klepstoters. Sjaak.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

twijfel is weg genomen, we hebben inderdaad het 2de markeer teken genomen.

Tevens hebben we nu de inlaatnokkenas een fraktie verdraait.
In eerst instantsie moest je rommelen om het borgplaatje van midlock in de spiebaantjes te krijgen.
Nu staan ze precies in lijn, en valt er midlock plaatje er zo tussen.

Ik heb ook even een foto gemaakt van de krukas-stand tov zijn markeringen.
zou iemand daar even naar willen kijken om zijn mening te geven?

we hebben test gedraait met 5w40,
In eerste instantie, net na het starten, leek er geen verbetering,
maar later klonk het redelijk oke, (je hoorde eigenlijk alleen de injectoren nog tikkeren.)

Later echter, toen de koelwater-temperatuur net voor het rood stond, begon het tikkeren opnieuw.

wordt de olie dan misschien te dun? (ik heb al een wat dikkere olie dan officieel met de gebruikte 5w40)

graag uw mening

vr gr Rogier

Rogier10230 0

18 jaar

ik heb zelf verschillende fords met zetecmotor in onderhoud en weet uit ervaring
dat je alleen de voorgeschreven motorolie kunt gebruiken anders krijg je last met
de klepstoters een zetec motor is daar erg gevoelig voor

Draadje kan afgesloten worden.

Het tikkeren had niks te maken met de nieuwe cilinderkop
of de (timing van de) distributie.

Het getikken kwam doordat de zuigers iets kunnen kantelen in de cilinders.


vr gr Rogier

Rogier10230 0

18 jaar

Rogier, hoe ben je daar achter gekomen ?

sjaak10918 0
badge

18 jaar

door de drijfstang van de krukas te halen.
en dan zijdelings de drijfstang heen en weer bewegen (in een richting parallel met de piston-pen)

rogier

Rogier10230 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.