Wie kan mij vertellen met wat voor interval een airco compressor normaal zijn werk moet doen?
Nu houdt de wagen 6 sec. lang iets in, en 2 sec. niet.
6-2-6-2-etc. lijkt mij een erg veel schakelende airco.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zal er wel te weinig druk in het airco systeem zitten bijvullen is de enige oplosing
Klopt inderdaad,
te weinig druk.
Laten controleren op lekkage en opnieuw afvullen.
Bijvullen kan niet want het systeem wordt eerst vacuum getrokken.
mvg,
Hans.
Herman, Hans; Is reeds gedaan, systeem is opnieuw afgevuld door garage, dit naar aanleiding van het frequente inschakelen van de compressor.
Vandaar mijn vraag, wat is eigenlijk een normale interval?
19 jaar
Vandaag bij de airco boer-langs geweest en airco-systeem laten controleren.Hij meet een constante lage-druk van 2 bar en boven-druk van 15 bar. Dit veranderd niet, dus geen schommelingen. Volgens de aircoboer is dit een systeem met een niet afschakelende compressorpomp.
Klopt dit voor een mondeo uit 1996?
19 jaar
Hallo robg,
hoe warm was het buiten toen je bovenstaande aan/uit reeks constateerde? bij die van mij (is uit 1999 dus 'k weet niet of dat dan hetzelfde is...) gaat hij als het warm is maar heel kort uit en dan weer aan (als het heel erg heet is gaat hij nooit uit....). Bij mijn airco was trouwens iets anders mis dan de druk in het systeem, namelijk de koelventilator ging niet aan op de laagste stand, en daardoor deed de airco dus ook vreemd, dit heb ik opgelost (na de tip van de garage) door een nieuwe relais te plaatsen. Als het helemaal in orde is, moeten dus zodra je de airco aanzet de koelventilatoren in de laagste stand gaan draaien...
gr, Bob.
19 jaar
Het aan/uit-schakelen van je airco is heel sterk afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bij hoge tameratuur is de capaciteit van je condenser laag terwijl er veel warme door je verdamper komt waardoor er veel gas (in je airco systeem) moet verdampen.
Bij lage temperatuur is dit precies andersom.
Leuke test, laat bij het huidige weer (±30°C) je systeem maar eens een minuut of 10 bij stationair toeretal draaien, je pomp zal waarschijnlijk continu draaien, pak nu een tuinslang en spuit je condenser nat (gewoon door in je gril te spuiten).
Waarschijnlijk zal je pomp na een paar seconden uitschakelen.
De rede: Door het koelen van de condenser gaat deze beter z'n werk doen, namelijk het bij hoge druk laten condenseren van het koelgas waardoor het vloeibaar wordt, hierdoor neemt de hoeveelheid vloeibaar gas in je systeem toe en daalt de druk, door het dalen van de druk wordt de pomp uitgeschakeld.
Bij ±30°C is de persdruk 15 tot 20 bar, bij koeling van de condenser zal deze zakken naar 10-12 bar (helaas kun je dit dus alleen zien wanneer je en paar manometers op je systeem aansluit)
Hallo Bob,
ik had jou berichten al eens met veel interesse doorgelezen en zelf al de link gelegd zoals Erik mij uitlegt dat wanneer de condensor beter wordt gekoeld de verdamper effectiever gaat werken en dus de airco minder vaak inschakeld.
Dit staat echter lijnrecht op jou bevinding dat wanneer de koelventilator van de airco te hard draait de airco minder goed zou koelen.
Wel heb ik gelijk alle relais getest naar aanleiding van jou verhaal en vraag ik me af hoe ik controleer of mijn koelventilator wel op halve snelheid draait.
Erik, bedankt voor je uitleg, is me helemaal duidelijk, ga inderdaad eens testen of het extern koelen werkt.
Allebeide hartelijk dank voor jullie reactie.
Groet Rob
19 jaar
Als je je koelventilator even los koppelt van de kabelboom rechtstreeks op je accu aansluit dan draait hij op 100%. Je zal er waarschijnlijk van schrikken hoe hard hij dan draait.
Gr, Erik
Het kan ook zijn dat de luchtspleet van de magnetische koppeling op de compressor te groot is, waardoor de compressor steeds in en uitschakelt.
19 jaar
hallo Rob,
bij mij draaide de ventilatoren gewoon helemaal niet wanneer ik de airco aanzette, totdat het systeem dus zo warm werd dat de ventilatoren op de hoogste stand aangingen..... het bleek dat hij normaal gesproken dus begint op de halvekracht-stand (das een aparte relais) en pas als het echt nodig is op volle kracht gaat draaien (de andere relais)....
Dit komt dus overeen met wat Erik zegt, en met wat jij zelf ook geconcludeerd had! (....en inderdaad als hij op volle kracht waait dan is het bijna orkaan kracht ;-) )
gr, Bob.
19 jaar
Na dit alles te hebben gelezen kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is dat het systeem gewoon doet wat het moet doen en dat ik maar eens moet stoppen met me zorgen te maken.
Jongens, heel erg bedankt voor alle moeite en de duidelijke uitleg.Van de airco-boer en de Ford-dealer werd ik niet wijzer, van Problemcar wel!
Vriendelijke groeten Rob.
19 jaar
Toch is het wel een probleem wat ik vaker bij de hand heb gehad en het wordt veroorzaakt door een drukschakelaar in het lage druksysteem van je airco, wat ik uiteindelijk nooit echt goed heb kunnen oplossen overigens, maar wat betreft die luchtspleet ben ik het wel eens met de persoon die dit opperde. wat je eens zou kunnen proberen als hij weer zo pendelt is de drukschakelaar op je accumulator (droger) doorverbinden en kijk of hij daarna wel door blijft draaien.
Hebje bijvoorbeeld ook je interieur filter als die er inzit al gecontroleerd?
zoals je ziet zijn er best nog een aantal punten waarje op moet letten.
Ik zou je best willen helpen met het "probleem" maar dan telefonisch.
het zou te makkelijk zijn om te zeggen dat het zo hoort en dat je er maar aan moet wennen want het klinkt mij toch niet echt gezond in de oren
Groeten Bart de airco-boer
een andere dan je hebt gehad overigens
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar