797 bezoekers online

Ford MONDEO: accu loopt langzaam leeg

Bouwjaar: 2005, Brandstof: benzine, Transmissie: handmatig, Motorcode: CGBA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 81

Accu loopt leeg met ca 160mA. Als blauw hulprelais onder zekeringkast is verwijderd, is de lekstroom nog 11 mA (correct m.i.)

Adie

Geplaatst door Adie , lid sinds 1 maand geleden

10 Reacties

0

Heino4267, 1 maand geleden

160 mA is prima: dat is de ruststroom die de computer gebruikt als de auto is afgesloten.

0

kaleido 1, 1 maand geleden

Wat is de lekstroom na een half uur ?

0

Adie, 1 maand geleden

Dag kaleido, bedankt voor je snelle reactie. Wanneer ik de A-meter aansluit loopt er gedurende 10 seconden een grotere stroom van enkele amperes teruglopend naar 160 a 170 mA. Op dit moment staat een druppellader aangesloten die levert gedurende enkele uren een stroom van 1 A om daarna geheel terug te lopen als de accu vol is.
"wanneer de auto 2 dagen niet is gebruikt, duurt het laden met de druppellader 4 uur. Dat is 4Ah bij een accu van 42Ah zou dat geen startprobleem moeten zijn; toch zakt de accuspanning SOMS zo ver dat de meters in de hoek slaan en het startrelais klikkert. Zou dan weer (na 1 jaar) de accu versleten zijn??? Vriendelijke groet, Adie

0

kaleido 1, 1 maand geleden

Laat je accu eens testen, zal niet de eerste accu zijn die het na een jaar begeeft.

0

Heino4267, 1 maand geleden

@Adie: Nee hoor, je conclusie is niet goed.
- óf je hebt een normale acculader die 4 uur voor het einde met 1 A laadt en daarna met geleidelijk steeds dalende stroom,
- of je hebt een druppellader en die kan max maar een paar honderd milliAmpère laden (meestal iets van 250 mA).
Op basis van je tekst is m.i. je aanname over "verloren lading" fout.

Berekening: 2 dagen is 48 uur maal 170 mA = 8,16 Ah verloren accucapaciteit.
Hiervoor hoef je geen acculader of druppellader in te zetten: in mijn 2.0 Benzine Mondeo zit een 60Ah accu en daar heb ik nooit problemen mee.

Ben trouwens benieuwd:
- welke problemen zijn de aanleiding voor deze post?
- wat voor capaciteit accu zit in jouw auto?
- hoe oud is die accu?

0

Adie, 1 maand geleden

Bedankt voor de reacties. Heb accu via druppellader geheel vol geladen. Druppellader gaat dan van 1A naar in- en uitschakelen. Toen accu geheel losgekoppeld en 48 uur laten staan. Daarna autokabel via A-meter aangesloten: neemt zeer kort ca. 2A uit accu op om daarna binnen 2 minuten terug te lopen naar ca. 170mA. Echter na ca. 1 uur werd de stroom plotseling 11 mA. A-meter er tussenuit en druppellader weer aangesloten, die ca. 45minuten nodig had om weer "accu vol" aan te geven. Mijn conclusie: accu is in capaciteit (42Ah) teruggelopen vind ik wel snel na 1 jaar gebruik. Verdere accu-ervaringen met deze overigens prima auto van 15jr : 1e accu 6 jaar. 2e accu 5 jaar, 3e accu 2 jaar, 4e (deze) accu 1 jaar.

0

ferdinand, 1 maand geleden

Er zit wel een patroon in ,naar mate de auto ouder wordt gaan de accu,s korter mee.Ik zou Kaleido volgen en je accu laten testen.Doen zij gratis.
Ferry

0

Heino4267, 1 maand geleden

Ik zie geen enkel probleem, ook niet met je accu.
Waarom?
1. je hebt blijkbaar geen enkel probleem met je auto, je bent gaan meten en meet dan iets.
2. jouw meting "Echter na ca. 1 uur werd de stroom plotseling 11 mA. A-meter er tussenuit en druppellader weer aangesloten, die ca. 45minuten nodig had om weer "accu vol" aan te geven. " zegt niets over de accucapaciteit, maar wél iets over de verloren lading tijdens je experiment "Daarna autokabel via A-meter aangesloten: neemt zeer kort ca. 2A uit accu op om daarna binnen 2 minuten terug te lopen naar ca. 170mA. Echter na ca. 1 uur werd de stroom plotseling 11 mA.".

Mijn conclusie is op grond van jouw tekst:
1. Mankementen?
Ik vermoed dat er niets mankeert aan je accu. Als je niet vermeld welke problemen je met je auto ondervindt (nog nergens gelezen hierboven) zou je hoogstens preventief je accu kunnen laten testen, iets wat Kaleido ook al adviseert.
2. Verloren lading tijdens het experiment?
- 2 minuten x 2 A = 0,07 Ah.
- 1 uur x 170 mA = 0,17 Ah.
Samen: 0,24 Ah. Dit is t.o.v. 42 Ah volledige accucapaciteit "nihil" en op geen enkele manier een "goede accutest".
3. Laden.
- Een acculader laadt als de accu leeg genoeg is initieel met volle capaciteit en tegen de tijd dat de accuspanning stijgt richting "vol", gaat hij uit/inschakelen.
Een acculader gebruik je om een accu in korte tijd weer terug naar vol te brengen.
- Een zuivere druppellader heeft meestal een maximale laadstroom van 0,5 A en die kan traploos laden van 0 - 500 mA, afhankelijk van hoe leeg/vol de accu is.
Een druppellader gebruik je om een langdurig ongebruikte accu (bv. tijdens een auto/motor schorsing van enkele maanden) de accu in goede conditie en gebruiksklaar te houden.
Ik moet wel opmerken dat de laatste jaren door de zakkende prijzen en het grote aanbod de begrippen "acculader" en "druppellader" door elkaar heen gaan lopen, omdat acculaders óók druppellaad programma's hebben.

Bovenstaande teksten klinken wellicht wat bits, maar zijn niet zo bedoeld: ik probeer slechts duidelijkheid te scheppen en je te behoeden voor bv. een onnodige accuvervanging als je nog geen last hebt van problemen.
De wat oudere Ford modellen lopen nog niet over van de elektronica en computers en ze gaan heel vriendelijk om met accu's: levensduren van 8 jaar en ouder komen regelmatig voor.
Bij het ontbreken van problemen zou ik me geen zorgen maken, hoogstens eens preventief je accu laten opmeten.

0

ferdinand, 1 maand geleden

Blijft overeind dat voor dezelfde auto naarmate hij ouder wordt ,de accu,s korter meegaan.
Betekent dat er tegenwoordig minder kwaliteit wordt verkocht of zijn dynamo laadt niet voldoende.In het bovenstaande kwam ik dat niet tegen.
Ferry

0

Heino4267, 1 maand geleden

Wellicht kan TS eens hier de resultaten posten van een meting van de accuspanning bij motor uit na een rit en daarna bij 2000 toeren?
Dan wordt ook dat aspect duidelijker.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford MONDEO of stel zelf een nieuwe vraag.