Ford Puma 2020: Accu probleem

Bouwjaar: 2020, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Sinds december 2020 in het bezit van een gloednieuwe Ford Puma 2020 Titanium X. Tot nu toe plm. 7.600km. gereden. In februari en september 2021 naar Ford dealer terug moeten gaan om de accu op te laden. De auto gaf vooraf aan dat het accu vermogen afnam. Volgens de dealer komt dit probleem omdat ik te weinig rij.
Zij kunnen er verder niks aan doen zeggen ze. Voor mij natuurlijk een onbevredigend antwoord. Dit probleem op 3 september ook per mail voorgelegd aan Ford Nederland maar nog geen reactie ontvangen.
Zijn er mensen die dit probleem ook ervaren?

J.Ploum

Geplaatst door J.Ploum , lid sinds 2 weken geleden

7 Reacties

oldford PRO, 2 weken geleden

Heeft de verkoper voordat je de auto kocht nog iets gezegd over hoeveel kilometer per jaar je minimaal moet rijden? Of de aankoop afgeraden omdat je te weinig zou rijden?
Staat er in de garantie voorwaarden dat je een minimaal aantal kilometers per jaar moet rijden om aanspraak te maken op die garantie?
Zo nee, dan moeten ze gewoon een nieuwe batterij leveren. Ik neem aan dat dit gaat over de batterij van het hybride systeem en niet over de 12 volt accu.

En wat betreft de afstand die je rijdt, er komt nog zo'n 2500 kilometer bij. Dus rij je ongeveer 10K per jaar. Dat is niet zo veel lager als het gemiddelde wat een particuliere auto aflegt per jaar.
Volgens het CBS was dat 11,5K in 2019. Zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/v...

    Bij de aankoop van de wagen is niets gezegd over het aantal kilometers dat je zou moeten rijden. Het zou gaan om de gewone accu niet de hybride. - J.Ploum, 2 weken geleden

Heino4267, 2 weken geleden

Kun je wat meer info geven?
Gaat het om de 12 Volt accu of een accu van een hybride systeem?
En waarom moet je naar de dealer om de accu op te laden? Startte de auto niet meer?
En als de auto niet meer startte, hoe lang stond die toen achter elkaar stil zonder te rijden?

Mijn vermoeden is (zonder meer relevante info) namelijk dat je de auto langer dan 14 dagen hebt laten staan zonder ermee te rijden en dat de benzinemotor toen niet meer startte. En dat heeft niets te maken met een hybride systeem, maar gewoon een normale 12 Volt accu die te ver leeg raakt om de motor nog te kunnen starten, gewoon door normale verbruikers (alarmsysteem, ruststroom boordcomputer in rust, evt. een Keyless Go systeem, enz.).

    Ik ging naar de dealer omdat de auto op de info display aangaf dat de accuspanning lag was. Hij starte nog wel. - J.Ploum, 2 weken geleden

J.Ploum, 2 weken geleden

Volgens de dealer ligt het niet aan de hybride accu. Ik zou gewoon te weinig rijden. De auto heeft nog nooit meer dan 3 dagen stil gestaan! Zelf opladen was geen optie het (zij hebben zeker een snel le en sterke oplader).
Ik wacht ook nog op de reactie van Ford Nederland.

oldford PRO, 2 weken geleden

Als je rijdt, hoe lang (tijd, kilometers) zijn dan je ritten (van start tot stop van de motor)?

J.Ploum, 2 weken geleden

Vier a vijf keer per week korte stukjes van 10 minuten (3km.). Enkele keren per week 20 min. (10)km. Een keer per maand lange rit van twee uur (180km.).

Heino4267, 2 weken geleden

Op die korte stukjes verbruik je meer aan starten en 'verbruikers die je echt nodig hebt om te rijden" dan je dynamo in die 3 minuten kan bijladen. Ik denk dus dat het geen technisch issue is maar een gebruiks-issue. Toch zou je die melding niet moeten krijgen als je tactisch de korte met wat langere ritjes afwisselt. En zolang de auto start is het goed.

J.Ploum, 2 weken geleden

Bedankt voor je reactie. Ik wacht nog op de reactie van Ford Nederland. Kijken wat zij ervan vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.