Hallo Iedereen,
Probleem bij deze wagen is spontaan ontstaan van de ene op andere dag.
Kenmerken:
Zwarte rook uit de uitlaat
Toerental zakt in stationair soms naar 500tpm.
Weg rijden is soms met weinig vermogen.
De auto stottert soms als een malle als je 20-30km/u rijd. Alsof je aan een elastiek vast zit. Zodra je het gas wat meer intrapt schiet de auto weer vooruit.
50-80 rijden gaat prima
Toerental komt niet verder dan 5000 toeren, alsof de begrenzer in slaat.
Tijdens het rijden op 100-105km/u remt de auto soms spontaan af, alsof er geen benzine door komt. Daarna even met de voet het gaspedaal verder aan tikken en de auto rijd weer normaal.
én: zwarte bougies, zwarte lambda sonde en zwarte uitlaat / achterbumper.. alleen roet. geen olie of verkleuringen.
Wat al vervangen is, het zij met 2e hands onderdelen:
Verstuiver-rail incl verstuivers én
brandstofdrukregelaar (op de verstuiver rail)
inlet air sensor. bougies, bobine incl bougiekabels
Wat nog niet is vervangen:
Luchtmassameter, als je deze loskoppelt stottert de auto helemaal dus defect lijkt deze niet.
Brandstoffilter. Als deze is verstopt of minder doorlaat kan dat dan zelfs voor een hoger brandstof verbruik zorgen?
Lambda sonde. Hier is tijdelijk een andere getest, alleen gaf dit een meer haperende auto.
Zijn er nog andere dingen die dit eventueel kunnen veroorzaken?
Het motorstoringslampje brand niet. ook niet als je de lambda of luchtmassameter los trekt..
uitgelezen storing: Mengsel te rijk. zoals de klachten al aangeven.
Iemand nog een geniale ingeving?
dank alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De motor krijgt veel te veel brandstof, gezien de zwarte bougie en lambdasonde + de zwarte rook.
Dat komt ook overeen met de uitgelezen foutcode. De lambdasonde doet dus gewoon zijn werk.
Mogelijk geeft je koelvloeistof temperatuur sensor veel te laag aan (maar nog niet zo laag om een foutmelding te genereren). Ook een defecte luchtmassa meter (te veel aangeven) kan dit veroorzaken. Alleen maar loshalen van de luchtmassa meter zegt nog niets, omdat de motor-computer het mengsel (ondanks de zwarte rook) aan het verarmen is. Zonder luchtmassa meter gaat de motor in noodloop en berekent de inspuitduur meestal a.d.h.v. de gasklepstand. Als dat opeens veel minder is, dan komt door de toegepaste verarming de motor te arm te staan en zal dan ook weer stoten. Eigenlijk moet je voor die test met een diagnose apparaat de zelflerende factor wissen.
Maar misschien lukt het ook door de accu-pool een kwartiertje eraf te halen.
N.B.: ik zou er niet veel meer mee rijden en zeker niet met toerentallen boven de 4000 rpm.
Deze storing helpt in een mum van tijd ook je dure katalysator om zeep.
Beste oldford bedankt voor je antwoord.
Het bleek geen wonder dat er alleen algemene meldingen uit de auto kwamen. De voornaamste bij de ford was mengsel te rijk en ook dat de lucht inlaat mogelijk geblokkeerd zou zijn. Dat is niet het eerste waar je zoekt aangezien er een open luchtfilter op zit.
Wat blijkt nu:
Deze filters worden geleverd met standaard pas ringen. 1 van deze ringen was achter gebleven in het filter en dat heeft een jaar geen problemen opgeleverd. Echter bij de sloop waar ik was om een andere lmm op te halen gaven ze aan: pak even de oude lmm om te kijken of we de juiste hebben. Toen zag ik aan de balie dat er een rubberen ring aan een zijde het luchtfilter en de lmm deels blokkeerde…
Dan sta je met het schaamrood op
Je kaken en van verbazing achter je oor te krabben… “hoe komt die daar?”
En dan vooral: waarom is dat een jaar lang goed gegaan…
Ring verwijderd en auto rijd weer perfect!
3 jaar
Bedankt voor de feedback.
Overigens, ik ben geen fan van die open luchtfilters. Ze maken wel meer herrie, maar meestal heb je minder pk's omdat er warme lucht uit de motorruimte wordt opgezogen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar