Hallo allemaal,
Sinds enkele dagen gaat het acculampje direct na het starten flauw branden.
De accuspanning bij niet draaiende motor is ongeveer 12-12,5 V,en bij draaiende motor ruim 13V en loopt op tot zo`n 14,4 V bij een hoger toerental,het lampje gaat echter bij dit hogere toerental WEL uit.
Ik heb reeds het volgende gecontroleerd:
V-Snaar spanning,koolborstels op de houder(spanningsregelaar????),solderingen van de diode`s in de dynamo nagelopen,de bedrading (2 rode draden)vanaf de dynamo naar de startmotor gemeten en aansluitingen daarvan schoongemaakt,massa vanaf de accu gecontroleerd.
De dunne blauwe draad vanaf de dynamo (+d) gaat samen met de 2 rode draden richting startmotor;en de blauwe draad gaat dan via een voor mij vreemd blokje verder richting waarschijnlijk dashbord.
Is dat blokje gewoon een stekkerverbinding of iets anders?
Het acculampje brand overigens gewoon bij het aanzetten van het contact.
Komt iemand dit bekend voor en kan wat suggesties geven wat ik evt over het hoofd zie.....
Bijvoorbaat alvast bedank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Onderbreking of slecht contact in de stator.
Dit betekent een andere dynamo monteren. Nieuw of ruil.
S6
Vandaag nogmaals de dynamo uit elkaar gehaald en de bedrading en wikkelingen gecontroleerd en niets "engs" kunnen vinden.
Ik heb het idee dat het ding wel laad,omdat ondanks het flauw branden van het lampje de spanning op de accu met grootlicht,achterruitverwarming en aanjager aan boven de 13 V is bij stationair draaiende moter.
Is het niet mogelijk dat door een of andere oorzaak het lampje een valse melding geeft (vreemde blokje tussen de blauwe draad????)
14 jaar
Denk een diode defect in de dynamo.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar