Ford Focus: Acculampje bij remmen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EDDB, Motorinhoud (cc): 1988, Vermogen (kw): 96

Hoi,

Ik heb een vreemd probleem met mijn Focus.
Eind januari heb ik mijn accu uit voorzorg vervangen (nadat de motor een aantal weken daarvoor niet lekker startte na een paar dagen stilstaan).
Meteen diezelfde dag begonnen de eerste problemen, namelijk: bij remmen in lage snelheden (onder de 50km/u) ging het acculampje branden.

Na een paar dagen kwam er nog een vreemd probleem bij.
Ik remde af voor een bocht, acculampje ging branden, ik draaide de bocht in en toen gingen naast het acculampje ook het motormanagementlampje en olielampje branden en de stuurbekrachtiging viel weg, heb de motor uitgezet (deze was dus niet uitgevallen) en weer aangezet, daarna waren de problemen weer even weg.
Meteen bij de garage aan de computer laten hangen; je raad het al, geen storingen. Spanning was ook goed.
Massapunten schoon gemaakt, geen resultaat.
Thuis de oude accu weer teruggezet (voor het geval dit de oorzaak was), maar helaas.

Wat feitjes op een rijtje:
- Als het lampje gaat branden, is dit altijd ‘s ochtends, nooit ‘s middags/‘s avonds
- Meestal gebeurd het pas na ca.25-30km over de snelweg gereden te hebben, als ik dan rem op de afrit van de snelweg voor bv een stoplicht. Maar soms ook voordat ik de snelweg op ga.
- Soms gaat het lampje maar 1-2 keer per week branden, soms elke dag.
- Niet weer-afhankelijk (koud-nat-droog-warm, maakt niet uit).

Het is een vreemd probleem, vooral omdat het een ‘soms’ probleem is, maar misschien dat iemand hier iets weet.

ylimburg

Geplaatst door ylimburg (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Heino4267 (230), 6 jaar geleden

Meet de accuspanning eens met een Voltmeter of Mulitmeter bij 2000 toeren (dus neit met zo'n LED-ding). Alle beschreven symptomen matchen met een slechte dynamo (als de riem niet slecht is of slipt).
Dat zou ook passen bij de reden waarom je de accu hebt vervangen.
De accuspanning moet bij 2000 toeren minimaal 13,9 Volt zijn, liefst meer.
Alles daaronder duidt op een niet goed werkende dynamo.
Ga in dat geval meteen voor een gereviseerd of ruilexemplaar als de riem niet de oorzaak is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.