Ford FOCUS: af en toe schokkend rijden

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: G6DB, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

hoi

heb al een tijdje een focus 2.0tdci uit 2010. rijdt heel fijn, alleen af en toe gaat hij heel schokkend rijden.
als ik hem in de vrij heb staan en toeren opvoer naar 2000, dan fluctueert deze tussen de 2000 en 2500 toeren zonder dat ik gaspedaal beweeg.
onder het rijden is dit zeer irritant en allesbehalve comfortabel. het gebeurd zowel binnendoor als op de snelweg.
na een aantal km (ongeveer 10km) gaat het ook weer vanzelf weg en rijdt ie weer heerlijk.
er gaan geen lampjes branden, auto 2 maal laten uitlezen zonder resultaat.
ik vermoed dat het dieselfilter regeneratiesysteem de boosdoener is.
regeneratiesysteem is netjes bij onderhoudsbeurt bijgevuld.
het gebeurd onregelmatig, de ene keer na 500km, andere keer na >2000km.

heel wat gegoogled, maar niks kunnen vinden met dit probleem.

hoop dat iemand hier een idee heeft

stevelke

Geplaatst door stevelke (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Vraag eens bij de dealer of het een bekend probleem is em zo ja, of er een update voor beschikbaar is.

stevelke (0), 8 jaar geleden

nog nooit meegemaakt zeggen ze.
ze willen hem wel aan de computer leggen, maar ze vermoeden zelf al dat het weinig zal opleveren.

haarlem (0), 8 jaar geleden

nieuwe bougies al geprobeerd
bobine misschien

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

haarlem, het is een diesel. Die heeft geen bougies en bobine, hooguit gloeibougies.

stevelke (0), 8 jaar geleden

Gaat binnenkort de brug op. Haal dan het regeneratie systeem los, kijk dan alle leidingen na en evt schoonmaken.
Ik blijf bij het regeneratie systeem zoeken, voorlopig.....

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

In de gebruiksaanwijzing van de auto staan de condities waaronder de auto gaat regenereren.
Als die condities gedurende langere tijd niet worden bereikt, "verstopt" het roetfilter, waardoor de genoemde verschijnselen kunnen optreden.
Kijk eens in je gebruiksaanwijzing (of vraag het de Ford dealer / werkplaats) of je geforceerd kunt regenereren (bv. door bepaalde rijomstandigheden op te roepen. Hier en daar lees je bv. iets over langdurig 1 versnelling te laag op de snelweg rijden, dus met behoorlijk veel toeren).
Dat kan je een hoop geld en irritatie besparen.

stevelke (0), 8 jaar geleden

@heino
Hoog in de toeren tijden al geprobeerd.
Als ik vooral rustig rij dan treed het sneller op.

Dealer al gesproken en heeft ook geen id. Over 2 weken gaat het systeem uit elkaar en worden leidingen/slangen gecheckt, tankje en al nagekeken etc etc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.