deze storing is hardnekkig alle zinvolle delen zijn al gewisseld.
uitlezen comp. geeft geen code.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit is wel een hele sumiere beschrijving van het probleem !!
wat voor motortype ?
centrale of multipoint injectie ?
Automaat of handbak ?
enzv. enzv.
doet het probleem zich bij elke koude start voor ?
wat zijn de delen die vervangen zijn ?
Even meer gegevens.
Het gaat hier om een 1100 uitvoering met een centrale injectie.
Wij hebben, na eerst diverse delen enkelvoudig te hebben gewisseld, op het laatst van een goed lopende auto tegelijkertijd gewisseld hebben:
centrale injectie met stat. regeling;
computer;
temperatuursensor;
toerentalsensor (bij km teller);
mab sensor;
Alle massaaansluitingen die er mee te maken kunnen hebben zijn gemeten en gereinigd.
Het systeem is gereset en op advies van een Ford collega is meer dan 50 km gereden. Dit in verband met het
opnieuw inlezen van het systeem.
De klacht waar de klant mee kwam, was dat na een klein stukje rijden (koude motor) de motor afsloeg
na decelereren. Vervolgens was de motor heel moeilijk weer te starten.
Bij het wisselen van de componenten ontstond, na een klein stukje rijden, een hobbelend toerental.
Zonder te weten wat we hebben veranderd, is na enkele dagen proberen dit hobbelend toerental
vanzelf weer overgegaan.
Wat blijft is:
Na koude start wel een verhoogd toerental, maar de verhoging is minimaal;
Na zo'n 500 meter te hebben gereden slaat de auto (bocht ed) af en is alleen aan het lopen
te krijgen door extreem doorstarten, wel gaat het sneller bij ingetrapt gaspedaal.
Een te rijk mengsel lijkt dan ook wel aanwezig te zijn.
Meet eerst de brandstofdruk eens (wordt vaak vergeten!)
Controleer het lambdasignaal eens met een voltmeter of scope. De massa van de sensor is ook vaak een probleem.
Er zit ook nog een zekering in voor de voorverwarming van de lambda sensor!
Succes.
zoals je in de vorige reactie hebt kunnen lezen, is het beter om zoveel mogelijk te meten i.p.v. alleen uit wisselen.
het lamda signaal is hierbij cruciaal, is het juiste type gemonteerd ? , oude types hebben inwendig massa
eventueel extra massakabel monteren
verder is de kabelboom gevoelig, vooral soldeerknooppunten
desnoods alles doormeten van p.c.m. naar componenten
om het afslaan te voorkomen kun je eventueel de aanslag van de stationair regeling opdraaien, het toerental valt dan langzamer terug
p.s. de voorschakelweerstand v/d injector kan ook problemen geven.
22 jaar
je zou ook nog even serieus kunnen kijken of er niet een spruitstuk pakking uit ligt. of ergens anders valse lucht krijgt. dit kan hele rare effecten geven namelijk.
22 jaar
Bij problemen wordt vaak te snel naar de elektronika gekeken, het is beter om mechanische oorzaken eerst uit te sluiten.
m.b.t. de valse lucht moet ook de carter ventilatie goed gecontroleerd worden, dit is vaak te zien aan een te hoog zuurstof gehalte bij de viergas test
22 jaar
V.W.B DE FIESTA HET KOMT VAAK VOOR DAT DE GASKLEP POSITIE SENSOR BLIJFT HANGEN OF TE ZWAAR LOOPT HET IS OOK VERSTANDIG OM DE DE STEKKERS VAN DE STEL MOTOR EN GASKLEP SENSOR ER TUSSEN UIT TE KNIPPEN EN DAN TE SOLDEREN
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar