Ford Fiesta 1992: Geen vonk

Het gaat om een xr2i van '92.
Het volgende deed zich voor:
Tijdens het rijden sloeg de motor abrupt af, alsof het contact werd uitgezet.
Eerst gekeken of de bougies vonkten, dit was het geval, maar de vonk was slecht en viel af en toe weg.
Omdat de bougies ernstig vervuild waren, zijn deze vervangen, wat echter geen verbetering was.
Omdat we gemakkelijk aan onderdelen konden komen hebben we na spanning op de bobine gemeten te hebben, de volgende delen vervangen:
-(viervonken)bobine en kabels
- krukassensor
- ontstekingsmodule
- ECU

Dit gaf echter geen effect.
Sterker nog, nu hebben we helemaal geen vonk meer (oude delen weer teruggeplaatst).
Op advies van de ford-dealer hebben we geprobeerd de bobine direct van de accu te voorzien van spanning.
Echter ook zonder succes.


vergouwe

Geplaatst door vergouwe (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

a.s.r. (0) PRO, 21 jaar geleden

Als ik het goed heb dan zit er bobineblok op met een 3-polige stekker aansluiting. Op de middelste aansluiting moet de voedingsspanning staan en de andere twee aansluiting is het primaire puls signaal wat uit de ecu komt, dit is simpel te controleren met een scoop.

vergouwe (0), 21 jaar geleden

Wij hebben dus niet de mogelijkheid om een scope te gebruiken, maar als de scope een fout beeld zou geven zou je dit moeten zoeken in krukassensor, ontstekingsmodule, ECU of bedrading.
Deze onderdelen zijn dus allemaal vervangen en de bedrading (weerstand) doorgemeten.

janh5107 (0) PRO, 21 jaar geleden

meet de voedingsspanningen en massa' s van de onstekingsdelen en het stuurapparaat tijdens starten.
meet de voeding t.o.v accu-min en de massa t.o.v accu-plus.

ferdiv3018 (0), 21 jaar geleden

Hallo ik heb niet veel ervaring met ford maar ik weet
dat er met dat bouwjaar veel probleemen zijn met
de zekeringskast . vaak zit daar een storing in
en achter in de kofferbak zit een nood schakkelaar
kijk daar ook even naar succes.

vergouwe (0), 21 jaar geleden


Bij het doormeten van de bedrading v/h ontstekingssysteem
zijn alle massa's en voedingen met positief resultaat gecontroleerd.
Echter, bij het meten van de voeding op de bobine bleek dat tijdens het starten de spanning daalde tot soms onder de 10V.
Op advies van de Ford-dealer hebben we de voeding van de bobine rechtstreeks van de accu gepakt, maar ook dit gaf geen resultaat.
Het probleem met de zekeringkasten is ook mij bekend, echter, het probleem wat zich dan (bij mijn ervaring) voordoet, is dat de voedingsspanning op de bobine wegvalt/te laag is en dit
probleem hebben we juist omzeild door de voeding rechtstreeks van de accu te pakken.
Dat van de noodschakelaar daar was ik eerlijk gezegd nog niet opgekomen, maar de brandstofpomp draait en de injectoren worden aangestuurd.
Vooralsnog blijft het voor mij een raadsel.

Siem Bijman (140) PRO, 21 jaar geleden

Heb de indruk dat er misschien te diep in het probleem wordt gedoken. Ik begrijp dat je niet de mogelijkheid hebt om alle signalen te meten. Dan wordt het moeilijk zoeken.Maar, is er kortgeleden een nieuwe of andere akku gemonteerd? Daar zit nl. een dun draadje op -ik dacht- de massaklem en als die is doorgesleten of niet meer is aangesloten, heb je geen vonk meer.

a.s.r. (0) PRO, 21 jaar geleden

Je kunt de primaire signalen naar het bobineblok ook controleren met een led tester, indien je geen scoop hebt. Meet vanaf accu plus; je kunt op deze manier checken of een min stuursignaal aanwezig is.

ferdiv3018 (0), 21 jaar geleden

Is de distriebutie
riem niet versprongen ?
en kijk even waar hij zijn start info vandaan haalt is
dat doormiddel van een sensor of via het startrelais. ?
is de nokkenas niet doormidden ?

alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Ik werk zelf niet bij FORD,maar ik heb dit probleem wel eens gezien bij een FORD dealer toen ik op bezoek was.Die auto was uitgevoerd met een DIS ontsteking ( 2 bobine's ) en deze had ook een slechte vonk.Alleen hier zat het probleem niet in de ontsteking maar in de brandstof voorziening.Ik zou dit ook goed controleren met een brandstofdrukmeter.Er zat namelijk een scheurtje in de aanzuigslang. succes

Joske5977 (0), 21 jaar geleden

Controleer de afstand tussen krukassensor en vliegwiel.Als deze te groot is sensor afvijlen zodat deze dichter tegen het viegwiel komt.probleem met de zekeringkasten is enkel bij escort

vergouwe (0), 21 jaar geleden


Het probleem is opgelost, het was de afstand tussen het vliegwiel en de krukassensor.

Etienne2957 (0), 21 jaar geleden

Ik denk dat de fout kan liggen in de zekeringskast . die zit
onder dashbord bestuurderszijde.Regelmatig waren er problemen met een slechte solduur in de gedrukte schakeling.Controleer met testlamp(niet met voltmeter,heeft te grote inwendige weerstand)op de middenste pin van stekker op bobine.Het kan gebeuren door de belasting van het lampje dat de spanning reeds daalt door slecht contact in de solduur van zekeringskast.Die is gemakkelijk te demonteren en te herstellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.