Goedemorgen,
Wij hebben een Mondeo Tdci 130 PK automaat staan met het volgende probleem:
Als de motor koud is en de klant weg rijdt, slaat de motor af bij de eerste kruising.
Dit gebeurt iedere ochtend en slechts 1 keer (koud). Dit is (zeker met een automaat) erg lastig.
Heeft iemand dit meegemaakt?
Ton van den Berg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
he
he
Ik heb dit probleem heel soms (met Mondeo TDCi 130 Durashift), als ik na een meter of 200 - 400 gereden te hebben na de koude start moet remmen. Heel vervelend, maar gebeurt te weinig om er uitgebreid naar te laten zoeken.
17 jaar
staan er foutcodes in??
Dirk
Geen foutcodes.
17 jaar
Met 5W30 A1/B1 olie (zoals Ford voorschrijft) in de motor heb je minder wrijving bij koude motor en dit kan genoeg zijn om hem draaiende te houden. Welke zit er nu in?
Hendrik
Goeie vraag. Auto is in onderhoud bij Ford Specialist. Ga er van uit dat ze de voorgeschreven olie gebruiken maar zal het eens navragen.
Thanks!
17 jaar
[quote=Hendrik4290]Met 5W30 A1/B1 olie (zoals Ford voorschrijft) in de motor heb je minder wrijving bij koude motor en dit kan genoeg zijn om hem draaiende te houden. Welke zit er nu in?
Hendrik[/quote]
wie heeft jou dat wijs gemaakt er moet wel 5w30 in maar dat heeft niks te maken met wrijving
[quote=dirk2269][quote=Hendrik4290]Met 5W30 A1/B1 olie (zoals Ford voorschrijft) in de motor heb je minder wrijving bij koude motor en dit kan genoeg zijn om hem draaiende te houden. Welke zit er nu in?
Hendrik[/quote]
wie heeft jou dat wijs gemaakt er moet wel 5w30 in maar dat heeft niks te maken met wrijving[/quote]
@ Dirk:
Met wat dan wel?
Ford olie(en alle olie die aan de Fordspecificatie voldoet) is olie met lage HTHS waarde (tussen 2,9 en 3,5) en dient alleen om brandstof te sparen door lagere wrijving ( en het heet Formula E), voor de rest is die minder goed dan normale olie, zeker bij hoge olietemperatuur waar hij al in het grensbereik zit.
Bij normale olie is de HTHS waarde altijd hoger dan 3,5.
En als je dat niet gelooft, duik dan maar eens in de vakliteratuur.
ik bedoel dat de wrijving niks te maken heeft of hij wel of niet afslaat dat is zoon klein verschil dat de pcm dat op moet vangen
Daarin moet ik je gelijk geven, de pcm hoort dat op te vangen.
Kan dat dan met de sturing van de bak te maken hebben?
Er moet toch waarschijnlijk ergens eens sensor zijn met afwijkend gedrag waardoor de pcm een foutief signaal krijgt en de motor laat stilvallen,
of zie ik dat mis?
Hendrik
heb je hem al uitgelezen
verschillende oorzaken spelen hier een rol:
1: klemmende IMV klep in de pomp, deze is los te vervangen.
2: alleen bij de diesel automaat zit er in de remleiding naar de rv rem een drukschakelaar (tegen het schutbord, bestel hem met leidingen, dat is goedkoper?!?!), deze dient ervoor om bij afremmen en stilstaan met versnelling in D de versnellingsbak "vrij" te schakelen.
3: software versie van de pcm updaten.
Suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar