Hallo,
Sinds laatste maand heb ik last dat wanneer ik mijn koppeling indruk bij het inslaan
van bv een weg dat mijn toerental onder de 500tr zakt en de motor afslaat.
Hij valt niet altijd weg maar hij heeft het toch moeilijk, als hij naar beneden valt
herstelt (probeert) hij zich wel onmiddellijk naar 900tr
Enig opzoek werk geeft volgende mogelijke oplossingen:
- gasklephuis vervuilt (= ok)
- stappenmotor vervuilt ( heeft een benzine motor een stappen motor en zo ja waar zit
deze dan want ik dacht dat deze enkel een MAP sensor had en die is al nieuw sinds 2 jaar)
- lucht massa meting defect
- vacuum lek aan inlaatspruitstuk (alle rubber darmpjes = ok)
- lambda sonde defect
- stationair toerental regelaar defect of vervuilt (= ok)
Hij geeft geen foutmeldingen en heeft nog niet aan de computer gehangen, maar kan je met
pc zien dat een lambda sonde defect is of niet?
Enige ervaring met soortgelijke problemen en eventuele oplossingen welkom
Groetjes
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De zg MAP sensor meet de luchtdruk in het inlaatspruitstuk.
De lambda sonde meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas.
De zg lucht massa meter meet de hoeveelheid lucht welke deze passeert....
Verder doen ook de koel water en de lucht temperatuur sensor relevante metingen
De bdp gever stelt de positie van de krukas vast (BDP) en meet het toerental van de motor.
Alle in voornoemde sensoren en andere hiervoor genoemde componenten, geven info aan de ECU.De ECU berekent daaruit wanneer en welke soort spanning er wordt gegeven aan
de hierna genoemde componenten., welke samen met het draaiende gedeelte ervoor gaan zorgen dat de verbrandingsmotor onder alle pmstandigheden correct funtioneert.
De zg stappen motor regelt het stationair toerental.
De bougies moeten op het juiste (variabele) moment vonken.
De injecteurs moeten op het goede tijdstip de berekende tijd openen, om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.
De benzinepomp moet tijdens het starten en het draaien het brandstofsysteem op druk houden. Maar bij stilstaande mptor mag de pomp natuurlijk niet draaien.
De Lambdasonde moet ook verwarmd worden. Soms zijn er nog meer zaken welke de ECU regelt..
De ECU heeft een apart deel waarin zg fouten worden geregstreerd. Dit zijn de meeste electrische verbindingen van de ECU waarop een andere spanning gemeten wordt dan welke er normaliter gemeten zal worden.
BV gebroken draden, defecte sensoren, slechte contacten oid.
Ook onlogische metingen worden meestal als een fout geregistreerd.
In dit geval denk ik dat de stappenmotor zijn werk niet goed kan doen. De stappenmotor sluit min of meer een luchtkanaal af. Na het loslaten van het gaspedaal, sluit de gasklep. Maarvia een zg bij pas krijgt de motor toch nog lucht binnen. In die bij pas is de stappenmotor geplaatst en door de bij pas min of minder te sluiten wordt het stationair toerental geregeld...
Ik lees hier veel de een stappenmotor wordt gereinigd of zelfs vervangen, (zonder resultaat) Het is echter noodzakelijk de complete bij pas te reinigen.. Doorblazen van de betreffende slang(en) en kanalen is bijna altijd afdoende. BV sludge zorgt voor een ongecontroleerde doorstroming van de nodige lucht.
Het zg carterventilatie systeem kan door die sludge ook slecht functioneren. Dus dat ook maar even compleet reinigen (doorblaze)
Hoi Cor,
Bedankt voor de uitgebreide info, ik ga eens kijken of de auto uitgerust is met een stappenmotor
want ik vind hierover weinig terug, enkel bij diesels en niet bij benzinemotoren (van Ford dan toch)
Ik laat verder verloop nog wel weten.
Alvast bedankt
Greetz Peter
11 jaar
Er moet een zg stationair regelaar op zitten, stappenmotor of electromagnetisch bediende klep. dat maakt nu niet uit. gewoon doorblazen (reingen.)
Hallo,
Heb vandaag de stationaire regelklep verwijderd en proper gemaakt met remmenreiniger, is vuil uitgekomen maar nu
ook weer niet zo veel, na montage dezelfde klachten, motor is vandaag 2 x erdoor gevallen.
Het rare is dat hij het niet altijd doet en soms mooi op 900 tr blijft hangen om dan 10 min ineens wel door te vallen.
Ik ga voor alle zekerheid een nieuwe stationaire regelklep bestellen en dan zien we wel verder, ik hou jullie
op de hoogte.
11 jaar
Remreiniger is niet mijn idee. De klep moet gemakkelijk bewegen. Door de veer. welke erin is geplaatst wordt de klep tegen een aanslag vrijwel dicht getrokken.
Een electrich bediende magneet trekt de klep open. Door meer of minder pulserende spanning op de magneet wordt de opening gedoceerd.
Controleer of de klep in rust tegen zijn aanslag ligt en dat het openen regelmatig kan gebeuren (tegen de veerspanning in) Op de losse mageet kan voor korte tijd 12 volt spanning gezet worden. de klep moet dan helemaal open (en weer dicht) gaan..
De electrische werking van de klep wordt meestal niet door de ecu gecontroleerd. Wel constateert de ECU variatie van het motor toerental..
als je motor stationair loopt en je trapt de koppeling in gaat hij dan ook in toerental omlaag?
11 jaar
@Robby nee die blijft mooi constant als ik de koppeling intrap, hij durft het enkel hebben wanneer ik rijd
en bv een straat insla en bv naar 2e versnelling wil gaan, dan valt hij erdoor, gaat even naar 1100 tr en dan
terug naar +/-850....en soms valt hij erdoor.
Vandaag nieuwe MAP sensor gestoken maar heeft hetzelfde probleem nog...
Alle vacuumleidingen nagekeken, deze zijn nagenoeg nieuw.
Ik voel ook wanneer ik op constante snelheid rij de auto soms schokt, voelt aan alsof ik met het gaspedaal
aan het spelen ben ook al is dit niet het geval.
Ik ben aan het denken aan de gasklepposities sensor of anders een lambda sonde die het niet goed
meer doet? Ik krijg wel geen enkele foutmelding?
Kan dat dat een lambda sonde slechts is en deze symptomen kan veroorzaken?
Kunnen ze in dat geval zonder storing deze lambda sonde uitlezen in de garage dat deze de oorzaak kan zijn?
Enige hulp of bedenkingen steeds welkom...
Groetjes
Peter
11 jaar
heb jij geen inlaatspruitstuk pakking lekkage,als de motor draait even met remmenreiniger langs het inlaat traject spuiten en kijken of de motor reageert,en de vacuum leidingen op je gasklephuis zijn ook open??geen verstoppingen zowel in de leiding als op het aansluitingpijpje ,zit hier een egr klep op??deze geeft ook symptonen zoals schokkend rijgedrag tijdens konstant toerental,lambda sonde geloof ik niet.en heb je de klepspeling al eens gecontroleerd?volgens mij moet je die bij deze motor nog handmatig stellen
11 jaar
We hebben met zijn allen vergeten te vragen op de ECU uitgelezen is....
IK ga morgen proberen met de remmenreiniger een lek te zoeken.
Als ik het darmpje van inlaatspruitstuk verwijder hoor je hem goed zuigen,
alle darmpjes zijn netjes vrij.
ECU is nog niet uitgelezen daar er geen foutmeldingen zijn.
EGR klep is aanwezig, zit aan zijkant van de motor (maar dacht dat
bij benzine motoren deze zo geen invloed heeft als bij diesel motoren?)
Deze heeft hydraulische klepstoters dus niet regelbaar.
De levensduur van de NGK LPG5 bougies zouden 120.000km moeten
meegaan (hebben nu 70.000 gelopen) en zien er nog ok uit maar ik denk
misschien aan bougiekabels (4 jaar en 70.000 km gelopen) en bougies ook eens te vervangen.
De auto heeft er last van zowel op benzine als op gas.
Mvg
Peter
11 jaar
Ik weet niet of er bij elke foutmelding eerst het controlelampje gaat branden , maar ik denk van niet....
Oh, als in de membraam van de rembekrachtiger een scheurtje zit? en je hebt net ervoor de rem bediend, zal daar ook een tijdelijk inlaat lek zitten.
@ cor als er een scheurtje inzit in het membraam, hoe kan ik dat controleren?
Ik heb er op gelet en na het lossen van de rem schiet idd soms het toerental met
200tr plots omhoog....misschien toevallig of niet.
Vandaag met remmenreiniger lek proberen te vinden=> negatief
Heb Idle Air Valve besteld en voor de zekerheid ook een nieuwe gaskleppositie sensor.
Velen onder jullie zullen denken " ga toch gewoon naar een dealer ", heb daar zeer slechte ervaringen
mee en hier in Belgie ben ik al meermaals geweigerd geweest doordat de auto op LPG ligt.
Ik heb vandaag ook om te proberen mijn oude bougiekabels eens terug gestoken en meende
dat het stotteren toch minderde, ik ga dus de kabels en de bougies ook vervangen.
Ik ga dit stap voor stap doen om de juiste oorzaak te vinden.
Ik hou jullie op de hoogte
11 jaar
De membraam is bijna zo groot als de omtrek van de bekrachtiger.. het is een rubber met diverse vouwen in de vorm van een cirkel.. Door het rempedaal in te trappen veranderd de stand van de membraam en zal een reeds bestaande scheur kunnen gaan lekken....
Wij controleerden een membraam door de bekrachtiger te splitsen, en de membraam te bekijken....
Maar eerst controleerden we de afdichting tussen de slang aansluiting ervan. gewoon door bij stationair draaiende motor de slang vlak bij vaste punten te bewegen. ook andere vacuum slangen werden door ons bewogen. vooral op de plaatsen waar er door het bewegen van de motor iets mee gebeurde...bv die van de carterventilatie en de stationair regeling
Heb toevallig vandaag bij een Ford mechanieker gestaan en mijn probleem uitgelegd, hij
zei dat ik eerst eens naar de krukas sensor moest kijken.
Aangezien dit geen geld kost ga ik dit morgen eerst eens even doen, maar
waar zit deze (dacht bij een mk 3 dat dit de sensor onderaan de motor is, links aan de
multiriem of ben ik verkeerd? ) want bij het vroegere model zat d sensor ergens aan de uitlaat
omgeving versnellingsbak dacht ik
11 jaar
niet verwarren met de lambda sensor....
krukas sensor/BDP gever... alias Bovenste Dode Punt indicator. Is geplaatst achter op het vliegwiel carter of aan de voorkant bij de krukas poulie..
kan zijn, maar is niet het eerste waar ik de oorzaak zou zoeken....
Sorry voor het lange wachten maar heb met een ziek zoontje gezeten en daarna ik ook een week ziek.
Anyway hier de stand van zaken.
Toevallig was de buurman van een vriend van mij lesgever autoelektronica bij de VAB en mocht mijn
auto daar binnen brengen, heeft de auto aan de pc gehangen -> geen enkele storing.
Daarna heeft hij een pc gekoppeld aan de ontstekings module en daar kwam aan het licht dat er 2
bougies " ruis " vertoonden en dus het mengsel niet of slecht konden ontsteken.
Ondanks dat de bougies er nog goed uit zagen deze toch vervangen, en ineens ook nieuwe bougiekabels
en een bobine geplaatst om alles uit te sluiten -> probleem blijft net hetzelfde.
Ik ga nu de gaspositie sensor nog vernieuwen alsook de staionair toerental regelklep in de hoop dat dat
het probleem oplost.
Ik weet niet of mijn auto uitgerust is met een dubbel massa vliegwiel want die piste zit ook in mijn hoofd
dat dat misschien het probleem kan veroorzaken misschien al maakt het geen lawaai...
Ik heb binnen 1.5 week de sensors en laat dan verder iets weten
11 jaar
Je lesgever heeft meer verstand van electronica dan van verbrandingsmotoren denk ik.
Als de zg "ruis" door de bobine veroorzaakt zou zijn had hij het wel geweten. Ook blijkt dat de bougies niet de oorzaak ervan zijn.. Het wordt nu tijd om de motor zelf te verdenken...
En wel iets wat invloed heeft op de 2 cilinders met de ruis.... Welke zijn dat? zitten ze naast elkaar??? zijn het 2 buitenste of de twee middelste.. Let eens op of er een lek in het inlaatspruitstuk die twee cilinders kan beinvloeden. Als de kleppen nog gesteld kunnen worden?? zou ik dat ok laten doen. Daarna de compressiedrukken vergelijken geeft misschien ook wat meer informatie..
Net als in de bdp gever, geloop ik ook niet in een defecte gaspedaalsensor. (deze zorgt vrij snel voor een foutmelding.DE stationair regelaar werk nu goed, En niet de oorzaak..
Het probleem met het wegvallen van het stationair toerental is nog steeds
aanwezig en zelfs beetje verergert want nu "zoekt" hij echt.
Ik zal eens navragen welke cilinders ruis hadden en zal ook eens de compressie
meten per cilinder. De kleppen regelen gaat niet want dit zijn hydraulische.
Het rare is dat de auto dit van de ene dag op de andere heeft gekregen toen het plots
veel kouder werd buiten. De MAP sensor heb ik ook reeds vervangen.
Lektest met remmenreiniger op het inlaatspruitstuk was ook negatief
11 jaar
Wat bedoel je met zoeken?
Begrijp ik goed dat niet het intrappen van de koppeling het euvel veroorzaakt???
Maar dat de motor onregelmatig draait nadat het gas langere tijd is losgelaten tijdens bv het afremmen?
Ik begrijp de kreet ruis niet echt??? Was die ruis op een scope te zien?
Hopelijk heb je geen last van koelvloeistof verlies????
Was er echt geen kleur verschil bij 2 van de 4 bougies????
Ik zal het probleem nog eens omschrijven: tijdens het rijden op constante snelheid (en zeker rond de 40-50 per uur) heb ik last van stotteren.
Het gevoel kan je best omschrijven dat de auto precies zelf beetje gas geeft en dan weer beetje inhoudt. Ook tijdens het wisselen van versnelling
blijft de toerenteller vrij lang hangen om dan pas naar zijn stationair toerental te vallen. Als ik bv een straat wil indraaien, ik trap de koppeling in en geef
geen gas dan valt het toerental al rijdend van bv 1500tr naar 500tr om dan terug te hernemen naar 850 tr
Bv als ik stilsta en geef gas tot bv 2500 tr en laat dan los, zakt hij naar 500tr en dan tr naar 850
Met zoeken bedoel ik dat hij naar 500tr valt, schiet dan plots naar 1100 tr, valt dan terug naar 700 tr en dan 850 tr, hij zoekt dus....
De bougies zagen er allemaal nog even goed uit (ook elektrodeafstand) alvorens ik ze vervangen heb door nieuwe.
Geen last van koelvloeistof verlies op het eerste zicht.
Ik heb ook de indruk dat wanneer ik constante snelheid aanhoud de gasrespons laat is, bv ik kan meer als vroeger met de gaspedaal
spelen alvorens de auto reageert.
Heb ook last als ik bv 120 rij, en laat mijn gas los en de motor dan stilletjes afremt, dit stotterent gevoel ook aanwezig.
De ruis was op de scope te zien, zijn uitleg was :
De bobine was ok, waren mooie gelijkmatige zaagtand spanningen, de ruis was te zien als een curve die vrij recht omhoog liep
en daarna langzaam daalde in kleine op en neergaande curves terwijl de andere dat niet hadden. Ik ga die kerel vandaag nog mailen.
Ik begin toch de gaspositie sensor te verdenken.
Ik vind het ook raar dat hij dat van de ene dag op de andere gekregen heeft bij het plots veel kouder worden van de buitenlucht.
Aan allen bedankt om nog steeds te helpen blijven zoeken
11 jaar
Ik vind dat je duidelijk hebt uitgelegd wat er gaande is.. Als er geen foutmelding is, nijg ik er na om toch een andere dan electrische oorzaak te noemen.. Ik weet echt niet welke ik nu nog moet noemen...In de werkplaats zou ik nu nogmaals de zg lesgever aan het werk zetten. Alsa deze opnieuw het zelfde constateert bij de zelfde cilinders? zou voor mij vaststaan dat daar iets gezocht moet worden... De Injecteurs zijn nog niet genoemd.. gewoon demonteren en laten testen, zou ik zeggen...Als de injecteurs goed zijn en het inlaatspruitstuk is niet lek??? zou ik een cilindertest uitvoeren.. Druk op de cilinders zetten en dan kijken of de kleppen wel afsluiten als ze dicht staan.
Mogelijke storing gevonden???
Ik dacht, vandaag ga ik eens alle stekkers controleren en sensors doormeten.
Toevallig voelde ik aan de + pool van de batterij en heb me er serieus aan verbrand (blaren staan op mijn vingers)
Conclusie: de + pool (klem) staat gloeiend gloeiend heet en de - pool niet. Ik denk niet dat dit normaal is of wel??
Spanning van de batterij 12.24V, als de motor draait 14.2 V , heb voor de zekerheid ook eens gemeten of
er AC spanning waar te nemen valt maar dat is niet het geval.
Batterij is 1 jaar oud en er staat geeft nog " groen " bolletje in de batterij.
Heb ook alles eens laten afkoelen, daarna motor gestart, de klem heb ik na +/- 10 sec moeten lossen omdat
ze zo snel opwarmde, der gaat dus een serieuze stroom door.
Nog een puntje dat me gisteren opgevallen is, als het toerental net iets onder de 850 tr komt begint de binnenverlichting
en de verlichting van het dashboard lichtjes te flikkeren...
Kan dat zijn dat er iets mis is met stroom/spanningsregelaar en dat dat de storing op mijn ontsteking geeft?
10 jaar
Zit de accuklem wel goed vast of de kabels die er aan vast zitten , overgangsweerstand openbaard zich vaak in warmte ontwikkeling.
Jawel, zijn de originele zelfs, accuklem heb ik eraf gehaald en eens opgeschuurd en ontvet, is ok.
De kabels zitten vastgenepen op de originele klem dus dat zou ook OK moeten zijn...
Ik weet absoluut niet waarom deze warm worden...
10 jaar
Zoals Ferrie al meldde is wer een behoorlijke overgangsweerstand.. Als de klem goed contact maakt op de pool? blijft er niets anders over dan een slechte verbinding tussen de klem en de + kabel..
Hoe het mogelijk is dat de slechte verbinding nooit heeft geresulteerd in startproblemen, maar wel in hert varieren van het toerrental is mij niet duidelijk... Of dat probleem is er nog gewoon????
Ja Corthet probleem met het stotteren en wegvallen toerental is er nog steeds. Ik ga van het weekend
de kabels allemaal nalopen en massa kabels nakijken.
Ik laat asap iets weten
10 jaar
UPDATE
Heb de massa kabels vertrekkende van de batterij nagelopen, deze waren redelijk groen aan de bevestings pinnen, heb er nieuwe gemaakt
en probleem met warm wordende + pool is opgelost.
Vandaag ook een nieuwe stationair toerental regelklep + gaspositiesensor geplaatst (levering duurde 1 week langer vandaar mijn latere post)
Probleem is opgelost, blijft nu netjes op 800-850 tr draaien en valt niet meer door.
Ik heb wel een soort gas on/off effect, ik bedoel dat wanneer ik het pedaal nog maar aanraak de gas bruter reageert.
Tijdens het rijden bv 100 km per uur en lossen van gas, voel je de motor toch nog soms stotteren alsof er een bougie overslaat.
De auto doet voor de rest wat hij moet doen, ik zal er maar mee leven...
Ik zit nog te denken aan EGR valve die dat stotteren nog zou kunnen veroorzaken of misschien mijn dubbel massa vliegwiel
dat misschien aan zijn einde is (131.000km) want ik weet dat dat een zwak punt is van deze types maar ik blijf rijden tot er iets stuk gaat nu...
Dus vervangen:
MAP SENSOR -> niet opgelost
BOBINE + BOUGIES + KABELS -> niet opgelost
IACV + TPS -> probleem toerental opgelost
10 jaar
Had je dit probleem ook op benzine,omdat je zegt dat er lpg in ligt (topic 13).
Dat brute on/off,heb je dit ook op benzine?.
Is het spul ingeleerd na vervanging.
Dat de dealer je niet graag ziet komen met een duratec op lpg begrijp ik wel,blok is niet echt geschikt voor lpg.
10 jaar
Ja probleem is hetzelfde op benzine als op LPG
Ik begrijp best dat er voor en tegenstanders zijn om auto's op LPG te leggen maar ik moet zeggen dat hij prima rijdt op LPG
Collega van me rijdt met focus Zetec op LPG en daar staan er bijna 240.000 op...
Compressie test heb ik ook gedaan van de week en dat was 13-12-12-13
Ingeleerd wat bedoel je daarmee? Ik heb de auto een half uurtje zonder spanning gezet en daarna 15 min zonder gas aan te raken
de auto stationair laten draaien om z'n waardes terug te vinden.
Moet hij aan de computer hangen om de TPS terug af te stellen? indien ja graag reply
10 jaar
Dat is wel het beste.
10 jaar
Hallo,
2 officiƫle Ford garages bezocht en te horen gekregen dat de auto niet aan de computer hoeft wegens te oud (2004)
en dat de auto dit zelf regelt.
Navraag gedaan en blijkt ook geen dubbel massa vliegwiel te hebben dus dat kan ook niet.
Gisteren de EGR klep afgekoppeld -> heeft het nog maar veeeel minder dus ga die eens openhalen
of daar niets mee mis is...
10 jaar
UPDATE:
Na lang zoeken heel veel gevonden:
- het wegvallen van stationair toerental is opgelost door een nieuwe IACV te steken
(hoeft ook niet aan de computer ingeleerd te worden bij dit type)
Het schokken is ook gevonden:
Had al gemerkt dat er veel druk stond op het klepdekselhuis en toch geen carterdruk was.
Carterventilatie klep verwijderd en die werkte ook nog goed.
Na alle (goede) druktesten de motor uit frustratie opengedaan, bleek dat van de rechter zuiger de compressie veer vast
zat met gevolg zeer veel blow by die de MAP sensor van z'n stuk bracht -> reden van het schokken
Heb een zeer goede ruilmotor gevonden en overgezet
Probleem met schokken is volledig gedaan en rijdt zoals het hoort.
Hopelijk zijn jullie hier iets mee.
Mvg
Peter
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar