ik had een tijdje geleden een vraag gesteld betreffende het ontzettend roeten/roken en het langzaam optrekken van de auto.
volgens een onderzoek van de garage zou het probleem liggen in het afstellen van de diesel pomp.
de auto heeft altijd zonder problemen ( roken en langzaam optrekken) gelopen.
is het dan mogelijk dat de dieselpomp zichzelf ontregeld ???????
hopend op een antwoord,
met groet peter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Peter,
Zwarte rook en roet duidt bij een diesel meestal op te veel ingespoten brandstof of een gebruik aan zuurstof bij de verbranding.
Het spontaan verstellen van de brandstofpomp komt in de regel niet voor, de syptomen van een te vroege inspuiting is een harde dieselklop en iets meer vermogen terwijl een iets te late inspuiting een merendeels witte rook laat zien.
Ik krijg het vermoeden dat het EGR systeem niet meer goed afdicht waardoor er uitlaatgassen op het verkeerde moment in het inlaatspruitstuk komt. Wanneer je deze klep demonteert en tussen de klep en zijn zitting een metalen plaatje monteert waardoor er geen gassen meer in het inlaatspruitstuk kan komen kun je op deze manier "tijdelijk" de klep uitschakelen. Deze klep zit er voor schonere uitlaatgassen te krijgen.
De klep op zich zit tussen de metalen buis die van je uitlaatkomt en naar je inlaatspruitstuk gaat. Op de klep zelf zit een vacuumslangetje van ongeveer 6 mm dik.
Succes met de "noodreparatie"
Remo
hallo remo,alvast bedankt voor je info.
maar voor hoeveel procent denkt je dat het egr systeem niet functioneerd ??
want als ik geleidelijk gas geef,blijft het roeten/roken ruim achterwege.alleen als de motor kracht moet leveren( berg oprijden,doortrekken,in een lage versnelling doortrekken)begint hij flink te roken(ik lijk dan wel een vuilverbrandings oven)
tevens valt me op ,dat als ik overschakel naar een andere versnelling ,en dus de gas loslaat,de auto bijna uitvalt en zich dan weer hervat( 1000 rpm)
groetjes ,peter
20 jaar
Het percentage is niet gelijk uit te drukken. Het niet roken bij lage belasting is wel te verklaren omdat dan relatief weinig brandstof ingespoten wordt en er nog een zuurstofoverschot is.
Remo
het kan niet je egr zijn,omdat die er niet op zit.
dat is dus uitgesloten.
kan zijn dat de pomp afgesteld moet worden,maar vervuilde filters kunnen ook de oorzaak zijn.lekkende verstuivers kan het ook zijn.
kortom,en kunnen veel oorzaken aan het licht komen.laat het eens door een dieselbedrijf naar kijken.
en het is een oude auto,dus alles kan mogelijk zijn.
groetjes niels
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar