Ford Focus: aicro + vermorgen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDDi

ik heb sinds kort een focus uit 2000 1.8 tddi met airco

als ik op een gelijkmatig toerental rij (snelweg oid) voel ik steeds vermogen minderen en weer teoenemen als de airco aanstaat....

het is naturlijk normaal als je dit 1 keer voelt maar bij mij blijft dit doorgaan zolang ik de airco aan heb staan.

tis net of de pomp elke keer aanslaat en afslaat
de airco werkt wel naar behoren.....

dijk254

Geplaatst door dijk254 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

dit is normaal de pomp slaat in en uit er zit op deze types nog geen variabele pomp

kombikart (0), 17 jaar geleden

Is idd normaal dat je het voelt. Had dat met een escort td ook. Dacht eerst dat er iets niet goed was maar dat is het in en uitslaan van de pomp. Deze draait als hij moet werken erg zwaar. Heb er trouwens met mijn Focus van nu (1600 benz.) geen last van. Gr Fred

dijk254 (0), 17 jaar geleden

bedankt voor de snelle reactie, scheelt weer een ritje naar de garage.

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit mag natuurlijk niet constant gebeuren, want dan is er iets niet goed.
Er zal eerst gekeken moeten worden op welke beveiliging de compressor telkens uitschakelt.

Wat met deze temperaturen zou kunnen zijn, is dat ie uitschakelt op het "de-ice thermostaat" omdat ie te koud wordt. Dit zou kunnen komen doordat je luchtstroom door de verdamper onvoldoende is. Probeer daarom de ventilator eens wat harder te zetten, en alle ventilatieroosters open te zetten.
Als dit het probleem is, dan is er niets bijzonders aan de hand.

Anders zou je de drukken eens uit moeten laten lezen om het probleem te achterhalen.

dijk254 (0), 17 jaar geleden

toch nog even naar de ford garage geweest. volgens hen was dit een typisch ford kwaaltje en kan het geen kwaad.

de pomp slaat geregeld in en uit. omdat deze pomp erg zwaar gaat voel je dit in het vermogen. Andere merken hebben een pomp die geleidelijk aanslaat waardoor dit probleem niet aan de orde is.

de pomp van een ford slaat in een keer aan waardoor het verschil licht te voelen is

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

primera p11 heeft dat al gedaan en dat wordt gedaan door de lagedrukschakelaar

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=dirk2269]primera p11 heeft dat al gedaan en dat wordt gedaan door de lagedrukschakelaar[/quote]
Lage drukschakelaar is bedoeld als veiligheid voor als er onvoldoende koelmiddel in zit.
Je bedoeld dus eigenlijk de veiligheid tegen het bevriezen van de verdamper. ("de-ice thermostaat" zoals ik in mijn eerste post al had uitgelegd)

Je ziet hopelijk nu wel in dat het helemaal niets wil zeggen of je nu bij een Ford garage werkt of Stek gecertificeerd bent.

Lees mijn eerste post nog maar eens een keer, want daar had ik het al uitgelegd. (ook dat het in dat geval normaal is, maar in een ander geval niet)

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

ja maar bij die auto heeft hij 2 funties voor onvoldoende koudemiddel en voor het in en uitlaten schakellen van de pomp want er zit geen voeler bij de verdamper dat regeld de lage druk schakelaar

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

op die schakelaar zitten ook 4 draden

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

Maar wat klopt er dan niet aan mijn eerste post???
We bedoelen toch allebei precies hetzelfde??? (ik heb er alleen bijgezet hoe hij het kan testen, om zo te controleren of er misschien nog iets anders aan de hand kan zijn)(wij weten immers niet hoe vaak hij in en uitschakeld)

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

ja maar in het eerste bericht staat dat de airco goed werkt en er zit geen de ice in dat systeem

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

De compressor zou b.v. ook op hoge druk uit kunnen vallen, doordat er iets mis is met b.v. de koelfan.
De airco wordt dan toch koud, maar het in en uitschakelen wordt dan beter voelbaar, doordat de compressor zwaarder draait. (tegen de hogere druk in)

Gielus (0) PRO, 17 jaar geleden

als de airco constant in en uitslaat zit er te weinig koudemiddel in het systeem, dit koudemiddel neemt teveel warmte op (omdat het te weinig is ) waardoor de temp snel oploopt en dus ook de druk, zodoende schakelt het systeem iedere keer uit als beveiliging en iets later weer in (na koeling, systeem werkt goed maar waarschijnlijk met te weinig koudemidden !! heb ook stek dirk verder alles goed ???

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

Wie en waarom heeft zonder dit te melden willekeurig allemaal posts zitten verwijderen???? (ook van mij!)
Hierdoor slaat alles nergens meer op en is het niet meer te volgen!

Op deze manier heeft het natuurlijk geen zin meer om te reageren en andere mensen proberen te helpen!

Belangrijk was in ieder geval dus dat de topicstarter (dijk254) nog even naar mijn eerste post moest kijken.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Rvesch, ik ben het met je eens, mijn antwoord is ook foetsie.
En er zijn er meerdere weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.