Ford Mondeo: Airco?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D 85KW

Airco heb ik standaard altijd aan staan. Elke keer dat ik auto start beslaat echter het voorruit. Indien aanjager op vol vermogen staat is deze na ca. 30 sec. weer helder. Hierna blijft het raam schoon. Zodra ik airco uitzet beslaat ruit weer enigszins. Volgens een 'bijrijder' zou het beslaan bij het starten niet normaal zijn. Deze geeft ook aan dat de airco 'ruikt'. Mijn vraag:"is mijn airco defect?" Wie kan mij uit de droom helpen?

rt1955

Geplaatst door rt1955 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

senk eerder aan kachel radiateur die lekt

rt1955 (0), 17 jaar geleden

Oké. Bedankt voor de snelle reactie. Misschien dat ik nog meer reacties krijg die eventueel naar deze suggestie leiden. Ben benieuwd.

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat is een normaal verschijnsel. (de verdamper is immers nat als je de auto uitzet, en als je de auto pas weer start wordt de lucht in het begin langs de warme natte verdamper gevoerd tot hij weer koud is en het vocht in de lucht er weer op condenseert)
Voor de zekerheid zou je de afwatering kunnen controleren. (misschien beetje verstopt)

De reuk zou je misshien kunnen verhelpen door het filter te vervangen, of door een speciale spray (te laten) toepassen)

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=rvesch]Dat is een normaal verschijnsel. (de verdamper is immers nat als je de auto uitzet, en als je de auto pas weer start wordt de lucht in het begin langs de warme natte verdamper gevoerd tot hij weer koud is en het vocht in de lucht er weer op condenseert)
Voor de zekerheid zou je de afwatering kunnen controleren. (misschien beetje verstopt)

De reuk zou je misshien kunnen verhelpen door het filter te vervangen, of door een speciale spray (te laten) toepassen)[/quote]
en waar komt smorgens bij koude start dan de warmte vandaan????? langs de verdamper

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou eens beginnen om de airco 10 min. voordat je op je bestemming bent uit te zetten,zodat de verdamper tijd krijgt om op te drogen.
als je s'morgens dan start,begin je iig met een droge verdamper zodat je voorraam niet meteen vochtig slaat.
als de verdamper altijd vochtig is kun je er zelfs schimmelvorming op krijgen wat kan lijden tot die aparte luchtjes.
ik zou de boel even schoon (laten) maken en een nieuw interrieurfilter monteren...

wilbert

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=fastbreakrijder]ik zou eens beginnen om de airco 10 min. voordat je op je bestemming bent uit te zetten,zodat de verdamper tijd krijgt om op te drogen.
als je s'morgens dan start,begin je iig met een droge verdamper zodat je voorraam niet meteen vochtig slaat.
als de verdamper altijd vochtig is kun je er zelfs schimmelvorming op krijgen wat kan lijden tot die aparte luchtjes.
ik zou de boel even schoon (laten) maken en een nieuw interrieurfilter monteren...

wilbert[/quote]
als een airco condenser werkt koelt hij de lucht die er langs stroomt
als je de airco dan uit zet neemt hij de omg temp aan
hierdoor ontstaat condens
als je dan smorgens start zit er condens op die niet direct verdampt om dat er geen temp verschil is
als de arco dan gaat werken ontstaat er direct een droge koele lucht
als er desondanks vocht neerslaat komt dit door overmatige toevoer ergens vandaan
er kan nooit meer vocht op neerslaan dan de capaciteit(ruimte) die r beschikbaaris op de lamellen
het meer aan vocht komt toch echt uit de kachel radiateur
anders is het systeem zelf lek
met airco heb je juist geen condens vorming op de ruiten
wat wel kan is dat door te lage buiten temp de airco niet (direct) inschakeltwaardoor er geen drogelucht in het interieur komt maar gewone buiten lucht

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

als de kachelradiateur lekt zou hij koelvloeistof moeten verliezen maar daar heb ik rt1955 niet over horen klagen.
persoonlijk heb ik met de auto's die ik gereden heb met mijn genoemde oplossing altijd goede resultaten gehad.(nooit beslagen ramen bij het starten)
simpel,kost niks en het proberen waard dacht ik zo...

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

tuurlijk alles proberen
ik geef alleen maar mijn ervaring weer
zeg niet dat t altijd zo is
enne € uitgeven is makkelijk kan alleen maar 1 keer

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en waar komt smorgens bij koude start dan de warmte vandaan????? langs de verdamper[/quote]
Ten eerste wordt er nergens gesproken over een koude start s'morgens.

Maar s'morgens bij een koude start dan is de verdamper wel degelijk "relatief warm", omdat hij dan niet direct koelt. (temperatuur gelijk aan buitenlucht)
En s'morgens zal het verschijnsel inderdaad minder zijn, omdat dan de verdamper dan niet zo warm is, als wanneer de auto een uurtje stilstaat, en de verdamper warmer is dan de buitenlucht. (opwarming door warmte in motorruimte)
Je legt het zelf in je volgende post al goed uit. (neemt de omgevingstemperatuur aan)

Je verdere uitleg klopt echter niet helemaal. (ook haal je de condensor en verdamper door elkaar)
Condens ontstaat namelijk niet als de verdamper warm wordt, maar juist als hij koud is. (op deze manier wordt het vocht uit de lucht gehaald)
Als de auto uitgezet wordt, dan is de verdamper dus nog nat, en hij zal opwarmen.
Bij opnieuw de auto starten kan de nieuwe lucht dus niet meer condenseren, en zal de lucht zonder ontvochtigen langs de verdamper gaan. Bovendien zal door de luchtstroming het vocht op de verdamper verdampen (in dit geval verdampt vocht dus wel). De nu dus extra vochtige lucht zal daarna weer condenseren op de relatief koude ruit.

Bij een werkende airco verdampt het vocht op de verdamper dus nooit zoals jij denkt, maar er blijft continu vocht op condenseren, en daardoor wordt het vocht uit de lucht gehaald, waardoor je dus droge lucht binnen krijgt. Het verzamelde vocht op de verdamper druppelt dan gewoon naar beneden, en wordt door de waterafvoer(slang) afgevoerd.

Verder geeft "fastbreakrijder" een goed advies om dit verschijnsel te voorkomen. (als het goed is staat dit ook altijd in de handleidingen van de auto's)

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik kan me hier helemaal bij aansluiten....

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

we wachten af
zover ik altijd zie zit de airco voor de kachel
dus als deze lekt zal er altijd vocht mee komen
en lekken wil niet zeggen dat er liters koelvloeistof verdwijnen
er hoeft maar te zwetenn en je hebt dit probleem
en een goede airco start nooit direct bij starten maar komt eerst op temparatuur en zal dan pas actief inschakelen

rt1955 (0), 17 jaar geleden

Heren,
Bedankt voor al jullie reacties. Het probleem van het beslagen voorrruit zag ik tot dusver niet als een probleem totdat de 'bijrijder' mij melde dat dit niet 'normaal' was. Ik ga nu eerst Wilbert zijn advies opvolgen en zie dan wel verder.
Ps.: bij de winterkontrole bleek wel dat er ruim 1 li koelvloeistof 'verdwenen' was.

Mvg,
RT

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

dan zou jerry toch wel eens gelijk kunnen krijgen....
probeer eerst maar eens wat ik vermeld heb maar anders zal het waarschijnlijk toch de kachelradiateur zijn.
is het niet toevallig een ietwat "zoete"lucht die van de aanjager afkomt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.