auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Airco aan en uit

Bouwjaar: 1996

Hallo Ford kenners,

Ik ben in bezit van een mondeo 1.8 clx benzine uit april 1996.
2 Weken geleden werkte de airco niet meer. Ik ben toen naar een airco specialist gegaan en deze heeft het systeem opnieuw afgevuld (leeg maken, vacuum, afvullen). Het probleem was toen nog niet verholpen, monteur keek naar de condensator en constateerde dat deze kapot was. Omdat het aardig wat koste om dit te laten maken ± 500 euro ben ik eerst naar huis gegaan. s'avonds deed de airco het weer. Maar helaas de volgende dag weer niet. Nu doet hij het af en toe. Mijn vraag is als de condensator kapot is kan je dan dit euvel hebben (wel/ niet werken) of is het misschien een elektrisch probleem.
Aan iedereen die de moeite en de tijd neemt om te reageren alvast hartsikke bedankt voor de genomen moeite.
Groeten Hans

Geplaatst door

hanss (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey Hans, ik weet niet hoe u Mondeo er onderaan uitziet, maar ik heb ooit eens een soortgelijk probleem gehad met een Escort van '99. De oorzaak bij mij was de bedrading. Vooraan op de aircopomp zit een stekkertje met 2 draadjes. 1 van deze draadjes maakte geen goed contact meer. Draadje gemaakt en het probleem was opgelost. Succes

Fredo 0

19 jaar

Bedankt Frederik,
Ik gelijk alles na gekeken en alle draden zien er goed uit en zitten goed vast in hun stekkers.
Helaas is het probleem nog niet verholpen.
Maar wel bedankt voor je tip en de genomen moeite en tijd
Groet Hans

hanss 0

19 jaar

Je bedoelt condensor ipv condensator. Als deze kapot (lek dus)zou zijn, dan zou hij helemaal niet meer werken en niet wisselend. Het lek had ook met afpersen tevoorschijn moeten komen. (men dient altijd eerst af te persen)
Die zogenaamde airco "specialist" kun je dus beter links laten liggen.
Storing kan diverse oorzaken hebben (zoek maar eens rond op het forum), maar als je er zelf niet veel vanaf weet, kun je het beter aan een ander overlaten.
Zaak is; om eerst te kijken of je compressor wel aangestuurd wordt tijdens storing, en of deze werkelijk gaat draaien als de magneetspoel bekrachtigd wordt.

rvesch 0
badge

19 jaar

Het komt ook wel voor dat de luchtspleet van de compressorpoelie afgesteld moet worden.
Als de spleet te groot is , wordt de poelie niet aangetrokken door de magneet.
En inderdaad: met afpersen moet een lek altijd tevoorschijn komen.
Als de installatie "gevuld" is met een kapotte condensor is het koelmiddel de vrije natuur in gegaan.
Men MAG niet eens vullen zonder dat de installatie geruime tijd onder druk heeft gestaan.
Dus..........WEG met die "specialist".


mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

19 jaar

Even een reactie van een andere ac specialist ik heb veel goede tips gelezen en ik denk dat dievan de luchtspleet wel eens de beste kon zijn,
toch wil ik het even opnemen voor mijn collega die afgezeken wordt.
Een specialist is ook maar een mens en deze kan altijd dingen over het hoofd zien.
Het afpersen met stikstof is een manier om een lek te zoeken maar niet de garantie dat je het daadwerkelijk vindt.
wat ik vaak doe is een kleurstof in het systeem en laat de auto dan na een paar weken terug komen voor controle dan heb je gelijk visueel waar het lek zit.
succes met je storing en zoek een goede specialist als het nodig mocht zijn.
Bart van der Veen
Airco Techniek Friesland

Bvanderveen 0
badge

19 jaar

Een "airco specialist" die zegt dat de condensor kapot is, terwijl de installatie afwisselend wel en niet werkt, kan er beter mee ophouden.
Bovendien: als de airco gelijk na het vullen nog niet werkt doordat de condensor lek zou zijn, dan moet hij natuurlijk wel heel erg lek zijn, en zal dus ook niet te vullen zijn, doordat alles er gelijk weer uitspuit.
Als verder de luchtspleet de oorzaak zou zijn (meten is weten (zie mijn vorige post)), dan had dat zeker door een specialist meteen opgemerkt moeten worden, alvorens op goed geluk te gaan vullen. (een specialist meet natuurlijk bij storing eerst de drukken)

Je hoeft het dus echt niet op te nemen voor je collega.

rvesch 0
badge

19 jaar

Ben het volledig met Ronny eens...

Fredo 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.