auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Galaxy: airco handbediend

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 tdi

ik heb deze zomer 2 keer meegemaakt dat mijn airco steeds in en uitschakeld ( ongeveer om de 5 seconden )
ik hoor dit aan het klikken van de pomp en aan het veranderend motervermogen .
dit gebeurde bij behoorlijk warm weer ( 35 graden )
waar kan dit aanliggen ?
kilometerstand 303000 .

groeten peter van zutphen

Geplaatst door

pgmrvanzutphen (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Werkt de airco wel nog met betrekking tot het koelen, of is dat minder geworden.
Gebeurde dit bij stilstand of onder het rijden..
Aan de hand van je uitleg neem ik aan dat dit wel het geval is.
Oorzaak kan zijn, dat er een te hoge druk ontstaat in het systeem.
Temperatuur en druk zijn aan elkaar gerelateerd, hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de druk wordt, en vice versa.
Een te hoge druk ontstaat door o.a een verstopping in het systeem, (o.a. filterdroger) waardoor de zuigdruk en verdampings druk niet meer overeenkomen.
De hogedrukschakelaar zal bij het waarnemen van de te hogedruk, de compressor uitschakelen en weer inschaklen bij het dalen van de druk.

Het blijft moeilijk om precies te zeggen waar het aan kan liggen, wat het meest voor de hand ligt is wat ik vermeld heb.

Voor zeker te zijn zal je een aircospecialist ernaar moeten laten kijken voor een juiste diagnose.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Bij de galaxy en de identieke vw sharan is er een fout koelsysteem ontworpen met als gevolg vele kapotte compressoren.
De oorzaak is dat de ventilator die de condensor moet afkoelen veel te zwak is en ook nog heel dikwijls kapot gaat.
Om het systeem degelijke te laten werken wordt dan een tweede ventilator bijgemonteerd waardoor de druk in het systeem niet zo hoog wordt.

Lees ook het artikel 'Onderhoud loont' uit de AMT van 04/2006, is nog te vinden op de site van AMT.

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Het dikwijls in en uit schakelen van de compressor kan ook te wijten zijn aan onvoldoende koudemiddel in het systeem. Vrijwel elke garage kan dit gemakkelijk controleren.

EduardCamps 0
badge

16 jaar

2 maanden geleden heb ik de druk laten controleren en bijvullen .

nu heb ik hem weer laten controleren en blijkt er wat te veel in te zitten .
aangezien het probleem zich voordeed boven 35 graden , is dit nu niet te
controleren ,maar ik hoop dat het nu verholpen is .

bedankt allemaal voor de tips

groeten peter van zutphen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.