👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Even een heel verhaal:
We hebben hier een ford galaxy die uitgevallen was op de snelweg.De anwb is er bij geweest en deze constateerde een geblokkeerde katalysator.
De auto is naar een ford dealer afgesleept en deze heeft de katalysator vervangen.
Na het vervangen van de kat liep de motor erg hoog stationair (tot aan 3000 toeren toe).
De dealer heeft nog enkele dingen gedaan: recirculatieklep nagekeken/gereinigd en bougies vervangen.
Omdat de auto in het verleden bij ons gekocht is, heeft de klant i.v.m. het vooruitzicht van hele hoge kosten de auto naar ons gebracht.
Wat is het geval: stationair loopt de auto plmin 2500 toeren en na verloop van tijd wordt het uitlaatspruitstuk dan roodgloeiend.
Als ik de luchtomloopklep voor stationair loskoppel dan blijft de motor gewoon draaien.(Vacuumlek? Gezocht maar (nog) niet gevonden.)
Het motormanagement gaf twee foutcodes t.w. de inlaatluchttemp.sensor en de luchtmassameter.
Als ik de lmm afkoppel slaat de motor na wat gehik af.
Ik ben wezen rijden om de parameters van de lmm en luchttemp.sensor af te lezen.
De inlaattemp. liep op tot zelfs 70 graden en de luchtmassawaarden varieerden duidelijk bij verschillende gasklepposities.
Ik dacht eerst dat de inlaatluchttemp.sensor wel defect zou zijn, maar toen zag ik het roodgloeiende uitlaatspruitstuk wat precies onder het inlaattraject gemonteerd zit.
Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat de inlaatlucht daadwerkelijk heel warm is.
Ik vermoedt nu dat met lmm en luchttemp.sensor niets wezenlijks mis is maar dat er een andere oorzaak is.
De Ford dealer dacht zelfs aan een te laag oliepeil in de automaatbak, maar dit lijkt me sterk.(kan ik overigens niet peilen, moet met een computer gebeuren.)
Heeft iemand al zoiets voorgehad, voordat ik een (bijna oneindige) zoektocht ga beginnen.
Alvast bedankt voor eventuele reactie,
Koos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb het vermoeden dat er broksstukken van de oude kat nog ergens zitten. De 2 foutcodes komen door het rode uitlaatspruitstuk. Is het misschien mogelijk dat de benzine naar de uitlaat kunnen lopen (lekke spruitstukpakking) en in het spruitstuk verbranden.
OPGELOST!!
Waarschijnlijk onder invloed van de verstopte katalysator is het inlaatluchttraject te heet geworden.
Daardoor is inwendig in het (kunststof) inlaatspruitstuk het kanaal van de stationairlucht gesmolten en kwam het stationairkanaal in direkt contact met de secundaire luchtinlaat en gedeeltelijk het uitlaattraject met als gevolg het hoog stationair draaien.
We hebben het inlaatspruitstuk vervangen en de motor draait weer netjes stationair.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar