Beste,
De airco koelt niet voldoende, ik vermoed te weinig koelmiddel eventueel door een lek. Daar de auto in garantie is heeft de dealer er naar gekeken en hij zegt dat alles OK is, waar ik ten zeerste aan twijfel. De uitstromende lucht komt echter niet lager dan 7 graden na lang testen.
Voor ik verder ga had ik graag geweten hoeveel graden de uitstromende lucht moet hebben bij goed werkende airco.
Dank u,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet na drie minuten de oppervlaktetemperatuur van de uitgangsleiding van de verdamper.
Is de gemeten temperatuur 2 °C of lager (auto's met automatische transmissie: 5 °C of lager), dan is de airconditioning in orde. Wanneer de temperatuur hoger is, dan is de airco wellicht niet voldoende gevuld.
misschien heb je hier wat aan
Bedankt,
de airco moet dus onder garantie bijgevuld worden en het eventuele lek moet hersteld.
vanuit fabriek worden ze wel vaker niet 100% gevult
geld besparing..
onder garantie bijvullen
[quote=jan4989]Meet na drie minuten de oppervlaktetemperatuur van de uitgangsleiding van de verdamper.
Is de gemeten temperatuur 2 °C of lager (auto's met automatische transmissie: 5 °C of lager), dan is de airconditioning in orde. Wanneer de temperatuur hoger is, dan is de airco wellicht niet voldoende gevuld.
misschien heb je hier wat aan[/quote]
Temperatuur en druk zijn aan elkaar gerelateerd.
Een goed werkende airco kan de lucht maar enkele graden koelen boven de verdampingstemperatuur van het koudemiddel, lager bestaat niet ! (kan wel, maar klopt er iets niet)
Nakoeling en oververhitting zal berekend moeten worden, hierbij behoort de omgevingstemperatuur en druk van het systeem.
Bij iedere verandering in temperatuur van de omgeving verandert ook de verdamp/condensatietemperatuur !
Indien de berekening nakoeling/oververhitting juist wordt berekend ? wordt niet gesproken in graden celsius maar Kelvin.
zo staat het op etis
Airco is leeg gehaald en terug gevuld. Er zal iets meer in dan voorgeschreven was. Volgens de garage was alles OK.
Een auto (niet nieuw) die ter vergelijking gestart werd koelde minder goed. Toeval??
Airco gaat niet lager van temperatuur tussen de 5 en 7 graden,zo is de afstelling van de auto.(moet geen vrieswagen worden)
grtjs 772
12 jaar
mee eens
7 graden uitstromende lucht is perfect
Niet mee eens,
Aan de uitstroomtemperatuur kan niet beoordeeld worden of het systeem juist functioneerd, 7 graden wordt al helemaal niet gehaald als de omgevingstemperatuur 25 graden bedraagt.
dacht het wel
mijn focus wordt 6 graden bij buiten temp van 26 graden
vorige week gemeten.
het beste is wel om op de leidingen te meten,maar 6 a 7 graden uit de roosters is perfect.
Ik heb niet gezegd dat de uitstroomtemperatuur slecht is.
Uitstroomtemperatuur is niet de koel, verdampings en werkelijke uitstroomtemperatuur ? uitstroomtemperatuur meten is gewoon de temperatuur meten van het verdamperoppervlak en niet in het verdamperblok.
Er moet ook rekening gehouden worden met temperatuur verliezen ?
Das hetzelfde verhaal in een ander draadje, waar een lage druk van 3 bar en hoog van 19 bar wordt gemeten met een uitstroomtemperatuur van 13 graden, dus wordt er gewoon 150 gram terug gehaald om een uitstroomtemperatuur van 5 graden te bereiken !! omdat de compressor niet uit gaat ? Controleer dan de hele sante mekraam.
Als het winter is, doet de de airco niet,wel het ontwasemen van de ruiten,de temperatuur krijg je niet onder de 5graden.
De airco slaat dan automatisch af
12 jaar
Is lezen nu zo moeilijk ?
De uitstroomtemperatuur wat wordt aangegeven 5 graden is NIET de omgevingstemperatuur van 5 graden ofwel ?
Lager koelen dan die 5 graden gaat wel en dan bevriest het systeem, daarvoor is de lage drukschakelaar aanwezig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar