Ford Mondeo: Airco leidingen bevriezen na ongeveer 40 km rijden.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 i

Hallo,

met woon/werkverkeer doet mijn airco het uitstekend, alleen tijdens mijn vakantie kwam ik erachter dat de airco na ongeveer 40 kilometer niet meer goed funcioneerd, er komt bijna geen koude lucht meer binnen. Onder de motorkap gekeken, alle leidingen van de airco en die grote pot ( Condensator? ) bevroren, er zit gewoon een dikke laag ijs van een centimeter op.Mijn vermoeden is dan ook dat er dan geen koude lucht meer binnen kan komen omdat de toevoer dichtgevroren zit. Het rare is ook dat als ik via mijn Climat Control de airco uitzet, dus wel gewoon met luchtcirculatie zonder de airco aan de airco het gewoon blijft doen, zelfs als ik het helemaal uitschakel, dus zonder enige luchttoevoer e.d. blijft de airco aan, aangezien de leidingen ook bevriezen.
Wie weet wat er aan de hand is? Schakelaars, sensoren??

Groet, Michel

michel73

Geplaatst door michel73 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

tedkroon (0), 12 jaar geleden

Interieur filter zit wellicht dicht!!

michel73 (0), 12 jaar geleden

Nee, die heb ik onlangs vervangen, daarvoor bevroren de leidingen ook al.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

De temperatuurvoeler in/bij de verdamper is defect. Deze moet zorgen dat de airco stopt wanneer de temperatuur te laag wordt. Nu gebeurt dat dus niet en bevriest de verdamper helemaal dicht zodat er geen luchtdoorstroming blijft. Na het uitschakelen van de airco door jezelf ontdoooit het zaakje weer enz......

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zit geen temperartuurvoeler bij de verdamper bij deze types.

Hebben ze niet de koppeling van de compressor afgesteld, dus danig dat er geen speling meer is en de compressor dus altijd meedraait? daar lijkt het namelijk op.

Of de lagedrukscahkelaar blijft doorverbonden staan.

Is dit altijd al zo geweest of na eer reparatie of heb je de auto pas?

Suc6

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Die grote pot is geen condensator, dat is de accumulator (filter/droger) van het systeem, zit gemonteerd tussen verdamper en compressor, omdat jouw systeem is voorzien van een "orifice tube" i.p.v. een expansieventiel.
In principe kan maar 1 leiding bevriezen en dat is de lage druk leiding.
Bevriezing van de leiding komt voor als de zuig en verdampingsdruk niet overeen komen, de druk in de verdamper is bepalend voor de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.
De aangezogen buitenlucht, die door de verdamper stroomt, kan niet verder afgekoeld worden dan enkele graden boven de verdampingstemperatuur.
Als bevriezing optreedt kan dat te maken hebben met een te lage vulgraad, ofwel er zit een verstopping in het systeem !
Of nu een verstopping of te lage vulgraad de oorzaak is, maakt verder niets uit, dat zal een drukmeting moeten uitmaken.
Maar zeker is wel dat, de verdampingsdruk te laag is die zakt tot beneden het vriespunt, dat wil dus zeggen dat de aangezogen buitenlucht ook daalt tot beneden het vriespunt.

Ik denk dat wat moderator bedoelt een anti-rijpsensor is ? die heeft ecc inderdaad niet, maar ze hebben wel een verdamper temperatuursensor die de temperatuur meet aan de uitgang van de verdamper, als die een te lage temperatuur meet wordt het systeem niet uitgeschakeld en blijft de compressor gewoon door pompen.

De oorzaak kan zijn:

Vulgraad te laag.
Verstopping in het systeem (orifice tube)
Intern regelventiel defect. (zorgt ervoor dat de zuigdruk nooit lager kan worden dan 2 bar)
verdampersensor defect.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.