dit weekend ivm familie omstandigheden terug gekomen van vakantie in italie.
tijdens de rit stopt de airco af en toe. de airco krijgt dan een muffe lucht en stopt. na enkele keren aan en uit zetten begint de pomp weer en doet het dan weer 350 km achter mekaar goed.
op de hele reis ca 5 keer uitgevallen. ik heb ivm bovenstaande nog geen tiijd gehad om te kijken , maar naar mijn idee moet de druk goed zijn , anders houdt hij het op bepaalde stukken niet zo lang uit.
iemand een idee waar ik naar moet kijken.
het systeem is ca 3 weken geleden gevuld
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Speling van de electromagnetische koppeling van de aircocompressor (laten) afstellen, dan is het weer goed!
Zie elders op dit forum.
Als aanvulling op bovenstaande, kijken of moertje van koppeling goed vast zit, of even loshalen en ertussen reinigen, en draad met stekker naar pomp goed contr. interieurfilter schoon,? zit onder parafan rechts
hallo.
filter is nieuw, hoe kun je bij de magneetkoppeling komen, zit erg dicht tegen de chassisbalk aan. ik neem aan dat dit kan zonder de pomp te verwijderen?
Ik zou de druk en vulling toch even laten nakijken bij een aircospecialist. Dat de airco het volgens jou 350 km lang heeft uitgehouden, zegt niets. Het uitschakelen is een voorzorgsmaatregel (net als droogkookbeveiliging) ter behoud van het systeem.
Ik heb dit ook gehad (wisselbaden) met mijn Nissan, bleek de vulling minder dan 30% te zijn, terwijl druk prima was. Laat ook de uitstroomtemperatuur meten uit de roosters (deze moet liggen tussen 3 en 5 graden). Muffe luchtjes komen van vochtigheid van de condensor (schimmelvorming door het niet voldoende laten drogen), daar is een middel voor om dat te verhelpen. Ook verkrijgbaar bij uw aircospecialist. Kost 35-40 euro en neemt een kwartier tot 20 minuten in beslag.
16 jaar
Edwin zegt toch dat het systeem 3 weken geleden gevuld is.
Als er meer dan 100.000 km op de auto staat is het bijna zeker de koppeling.
De compressor moet er niet af, je kan zo aan de koppeling ervan, tenmiste bij de TDCI, bij de 1.8 weet ik het niet.
Is het nog het oude model Mondeo, dan zit hij er inderdaad dicht tegenaan, maar het gaat wel, platte sleutel gebruiken.
[quote=Hendrik4290]Edwin zegt toch dat het systeem 3 weken geleden gevuld is.
[b]Als er meer dan 100.000 km op de auto staat is het bijna zeker de koppeling.[/b]
De compressor moet er niet af, je kan zo aan de koppeling ervan, tenmiste bij de TDCI, bij de 1.8 weet ik het niet.[/quote]
Dat ben ik niet met je eens. Alleen laten vullen wil niet zeggen dat het systeem lekvrij is. Ik weet niet wat er verder aan is gecontroleerd, dat blijft achterwege. Wat is de reden dat het systeem is bijgevuld (wat overigens een slechte manier is, want de oude olie voor de compressor moet eruitgehaald worden)? Is er voldoende koudemiddel en olie toegevoegd? Bij een grondige controle bij een aircospecialist (en niet bij een doorsnee garage) komen dit soort problemen wel aan het licht. Uit het verhaal van TS meen ik te halen dat hij zelf geen idee hoe de status is van zijn aircosysteem.
Het probleem is dat veel mensen denken dat een airco geen onderhoud nodig heeft. Elk systeem verliest per jaar 10% koudemiddel en verliest druk. Zeker bij een 2e hands is het maar de vraag hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan en of de airco ook op gezette tijden is gebruikt volgens voorschrift. Anders kunnen afdichtingen uitdrogen (er zit ook olie bij het koudemiddel om de compressor te smeren) waardoor lekkages ontstaan. Een leeggelopen systeem kan defect raken als de compressor ingeschakeld wordt (als er geen beveiliging op zit, waarvan ik denk dat dat de oorzaak is van het uitschakelen van zijn airco). Ik hamer er altijd op om eens per jaar bij een specialist op aircogebied (dealers/ garages hebben niet altijd de know-how of apparatuur) je systeem te laten nazien.
16 jaar
En toch zal de speling van de koppeling de oorzaak zijn, daar ben ik 99% zeker van.
En niet elke airco verliest 10 % per jaar.
Ik ken er die een auto hebben van 1999 en 2000 waar nog nooit iets gedaan is aan de airco en die perfect werkt.
Laat eerst Edwin eens duidelijk zeggen wat er vorige keer exact gedaan is.
hallo allemaal,
de auto is van mijn vrouw en ik heb de airco gevuld met olie en koelmiddel. dit is een spuitbus die uit america komt en sluit je aan op de lage druk leiding. airco op max koelen zetten en dan zuigt de pomp de bus leeg. werkt perfect en heb al vele auto's zo gedaan. als het systeem voldoende op druk is wordt er niet meer ingezogen. is een rel;atief goedkoop middel om de airco weer te laten werken. inn het busje zit fluor, koudemiddel en olie, dus alles wat nodig is.
ik heb hem ter voorkoming gevuld, er waren geen klachten, maar ik wilde ze voorkomrn in het warme italie met 2 kleine kinderen op de achterbank.
de koeling in de auto is prima, daar hoef ik niet voor te meten. ik ga volgende week weer beginnen en zal jullie op de hoogte houden
Ik weet niet of het zelfde spul is maar dat kan ook het aircovulstation verstopt maken.
Dus als het een keer leeg moet zal het vulstation wel eens defect kunnen raken.
Hallo,
Die flesjes zijn inderdaad te krijgen.
Ze bevatten inderdaad koudemiddel, olie en fluor.
Toch zit hier een groot nadeel aan:
Indien je geen drukken meet weet je niet
hoe de situatie van de installatie is.
Je kunt niet constant blijven bijvullen.
Indien er teveel koudemiddel in het systeem zit
zal
de airco ook niet funtioneren.
Een groter probleem is dat je ook elke keer
olie aan je systeem toevoegd.
Teveel olie is voor een aircopomp funest, dus nu los je het
probleem tijdelijk goedkoop op, maar in de toekomst kan er hierdoor
wel een grote compressorschade ontstaan.
Gewoon ff langs de specialist om de airco te laten checken.
Succes, Pascal
[quote=Edwin2581]hallo allemaal,
de auto is van mijn vrouw en ik heb de airco gevuld met olie en koelmiddel. dit is een spuitbus die uit america komt en sluit je aan op de lage druk leiding. airco op max koelen zetten en dan zuigt de pomp de bus leeg. werkt perfect en heb al vele auto's zo gedaan. als het systeem voldoende op druk is wordt er niet meer ingezogen. is een rel;atief goedkoop middel om de airco weer te laten werken. inn het busje zit fluor, koudemiddel en olie, dus alles wat nodig is.
ik heb hem ter voorkoming gevuld, er waren geen klachten, maar ik wilde ze voorkomrn in het warme italie met 2 kleine kinderen op de achterbank.
de koeling in de auto is prima, daar hoef ik niet voor te meten. ik ga volgende week weer beginnen en zal jullie op de hoogte houden[/quote]
Het moet mij ondanks alle goede bedoelingen van het hart dat een-,doorsnee garage,- zoals in vorige regels genoemd wordt heus wel een uitstekende, met Stek diploma uitgeruste monteur aanwezig is, met heel moderne aircoapparatuur, en die er erg goed in thuis zijn.
ik werk ook met zo een soort gelijk systeem
je moet alleen wel een paar spelregels in acht houden
dien het spul doe met een aanvoerslang met drukmeter
hierbij kan je eerst zien of het systeem niet al te leeg is -> te leeg is airco service bellen
zit er nog wel druk in het systeem dan kan je rustig vullen -> maaaar niet te veel ! daarvoor moet je ook de versie met druk meter hebben ..
vul ook zeker niet meer als 1 flacon !!
zit er wel druk in maar wordt de airco niet zo koel als normaal ... -> gebruik de te leveren reiniger die je via een aparte vul kraan kan vullen
heb je met die spuitbus ook gevacumeerd want dat is zo belangrijk voor het systeem en je weet nu niet hoeveel koudemiddel erin zit dus gewoon naar de vakman toe en goed laten doen en koppeling afstellen dan ben je van een hoop problemen af
gr
martin
De magneetkoppeling wil ook wel eens stuk gaan. Dan systeem leegehalen en koppeling vervangen!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar