auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta: Ashoes links vervangen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Beste mensen,

Ik wil graag mijn ashoes linksvoor vervangen. Moet de fuseekogel los? En ben ik verplicht de hoes d.m.v. een trechter te monteren of kan ik de kineet loshalen of werkt het bij een fiesta anders? De hoes is van het merk QH type QJB153, is erg stug voor een trechter, denk ik. Trouwens ik heb het wel over een trechter, maar ik weet niet eens hoe er mee om zou moeten gaan. Dit is dus mijn eerste ashoes vervanging. Daarom vraag ik jullie wat raad en steun.

Rob

Geplaatst door

lebans (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je moet de fuseekogel losnemen
dit ivm as uit de fusee te krijgen
als je de as eruit hebt kun je het proberen met een kogel
het makkelijkste is as eruit trekken
wel trekken bij de bak dit ivm een lose verbinding in de as (alleen in elkaar geschoven) kan zijn in de as en later geen aandrijf hebt en een nieuwe as kost (komt voornamelijk alleen lv voor
versnellingsbak kan iets uitlopen, bak olie, (bak onder) en dit zal dan wel weer op peil gebracht moet worden

as in de werkbank zetten
zo kun je het beste erbij
klemmen eraf
oude hoes door de midden knippen en eraf
homokineet zit nu met een splitpen meestal vast
deze moet je in knijpen en dan er tussen uit halen
nu homokineet voorzichtig van de as af slaan
nu kun je de nieuwe hoes zo over de as trekken nadat je alles goed schoon hebt gemaakt (veeg schoon , hoefd niet met remreiniger of wat dan ook)
vet dat er bij zit in de homokineet doen (als je deze eerst schoon hebt gemaakt) hierna in de hoes de rest doen
de homokineet weer erop tikken ( borgt zijn eigen meteen, die je eerst eraf had gehaalt)
aanraakvlak van de hoes goed schoon houden
dan de hoes over de homokineet stoppen en alles vastzetten
terugmoneteren onder de wagen
as in de bak klikken
verdre alles terugmonteren
remschijf draaien en kijken of de as in de bak goed meedraait (ter voorkoming van kapote as te krijgen)
rest wijst opzicht zelf

totaal kun je voor de eerste keer wel een goeie 2 uur mee bezig zijn
heb je het vaker gedaan kan het terug naar een uur
doe je het op de wagen met trechter dan is het natuurlijknog korter
maar zoals je zegt is niet makkelijk en laatste deel gaat moeilijk
hiervoor moet je ook een iets flexibelere hoes hebben die elastisch genoeg is

> je moet de fuseekogel losnemen
> dit ivm as uit de fusee te krijgen
> als je de as eruit hebt kun je het proberen met een kogel
Wat bedoelt u met een kogel?

> aanraakvlak van de hoes goed schoon houden
Randen van rubber die op het metaal rusten met klemband erom?

Bedankt voor de reactie. Ik weet nu dat de homokineet er af kan dmv een veer, dan kan deze hoes er
makkelijker op. Fuseekogel kan ik los krijgen door torx-bout los te halen, blijft kogeltje mooi. Nu hopen
dat de as er een beetje makkelijk uit gaat.

Rob

lebans 0

14 jaar

sorry bedoelde trechter ipv kogel
en inderdaad deze aanraakvlak toch een keer extra schoonmaken

verder een kleine tip is om eventueel de stuurkogel los te nemen
hierdoor kan de veerpoot net iets meer draaien zodat je met de as makkelijker eruit kan

verder succes met het werk

Ok, nou heb ik nog geen trechter, dus wil het zonder doen.

Bedankt (voor je snelle reactie)

lebans 0

14 jaar

Als je een trechter wil gebruiken (let op, ik zeg: als) dan heb je daar ook speciale hoezen voor, diegene die je specifiek voor de auto besteld (origineel of spidam oid) zijn niet gemaakt om over een trechter heen te schuiven, die kunnen niet zover oprekken en weer terugkomen.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de info!

lebans 0

14 jaar

aandrijfas hoeft niet onder de auto uit, fuseekogel onderzijde veerpoot loshalen, stuurkogel loshalen, veerpoot kan nu naar buiten worden getrokken(moer aandrijfas loshalen natuurlijk),klemmen om hoes wegnemen.
hoes terugtrekken of doormidden snijden, binnenzijde homokineet blokkeerring(met twee ogen)-seegerring- wegnemen, homokineet kan uitgenomen worden(let dat er geen vuil in homokineet komt.
nieuwe hoes om as schuiven, ring terugplaatsen in groef homokineet, eventueel meer vet in homokineet smeren(wordt soms bij nieuwe hoes meegeleverd) homokineet om as plaatsen. buitenzijde homokineet schoonmaken, hoes op positie schuiven(let er op dat het geen vacuum zuigt, na plaatsen even met schroevendraaier oplichten zodat er lucht bijkan. geen deuken in de hoes.
alles monteren ....

cat.qatar 0

14 jaar

@cat.qatar
Bedankt voor de info en uitleg!

lebans 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.