Ik heb een Sierra Ghia 2.0l I DOHC uit 1991 met een automatische versnellingsbak.
Sinds enige tijd verbruikt de automaat ongeveer 1/2 liter transmissieolie per 3 weken.
Het één en ander werd eerst pas echt merkbaar doordat de versnellingsbak langzaam op druk komt tijdens het in zijn vooruit of achteruit zetten, of tijdens het rijden van een snelle bocht waarin de aandrijving even wegvalt. Met een warme draaiende motor gepeild, bleek dat er veel te weinig olie in zat. Behalve wat zweetplekjes onder aan de versnellingsbak is er geen spoor van lekkage te zien; Niet op het garagepad, noch als weggeslingerde natte plekken aan de onderkant van de auto.
Ik denk dat het op de één of andere manier lekt naar de motor. Volgens de ene garage is dat onmogelijk, volgens de andere wel.
Bij de laatste onderhoudsbeurt konden ze echter niets vinden. Het motor oliepeil was wel te hoog, maar er zat geen transmissieolie in de motorolie. Alle oliepeilen staan nu weer normaal, en ik check ze nu om de week om te zien of een verlaging van de een een verhoging van de ander te zien geeft.
Heeft iemand dit eerder gezien, en kan de transmissieolie uberhaubt naar het carter lekken?
Graag advies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jouw gedachte is wel goed hoor op de automaatbak zit een vacuummodulator die is verbonden met een leiding aan het inlaatspruitstuk.
Dit onderdeel gaat wel eens lekken en dan komt de automaatbak olie in het inlaatspruitstuk en word daarna in de motor verbrand, zo lang het een kleine lekkage blijft merk je dus niets wat betrefd extra rook uit de uitlaat.
Hans
ja hans heeft gelijk komt vaak voor
Bedankt voor jullie reaktie.
Wat lekt er dan precies? De vacuummodulator zelf of een pakking? Is het een en ander makkelijk te repareren?
Harry.
19 jaar
Dan lekt de vacuummodulator inwendig,die is makkelijk te vervangen draai je zo uit de versn.bak.
Hans
Ik weet niet precies waar de vacuummodulator zit, maar in de Haynes Service & Repair Manual wordt gesproken over de Vacuum Diaphragm Unit. (Ik neem aan dat dit het zelfde is.) Echter volgens dit boek moet je de versnellingsbak een stuk laten zakken voordat je er bij kan. Klopt dat, of kan je hem er echt zo uit draaien?
19 jaar
Harry,
Bij Ford zou ik dat niet weten bij de meeste merken kan je de vacuummodulator er zo uitdraaien.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar