Mijn Ford Sierra (Automaat) schakelt onder bepaalde omstandigheden niet meer naar de 4e versnelling.
Als de motor nog koud is, en ik zo snel mogelijk naar een snelheid ga waarop de automaat naar zijn 4e moet schakelen, dan doet ie het goed. Echter indien het door omstandigheden te lang duurt voordat ik die snelheid kan gaan rijden dan schakelt hij niet verder dan de derde versnelling.
Doet ie het wel goed, maar ik heb onderweg een keer moeten stoppen en de motor uitgezet, dan scahkelt ie daarna niet meer naar zijn 4.(Warme motor/versnellingsbak.)
Een ander vreemd verschijnsel is dat als de bak niet verder schakelt dan de 3e versnelling, en ik in mijn drie het gas los laat, het lijkt en klinkt alsof de automaat in zijn vrij wordt gezet. (Toerental zakt abrubt naar stationair en er wordt niet op de motor afgeremd.)
Is dit een mechanisch -, hydraulisch- of electrisch probleem? f een combinatie? Wie weet wat dit is en hoe dit kan worden verholpen?
Harry van Dien.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoeveel km heeft de bak gelopen?
Ik heb namelijk zelf ook soortgelijke problemen (Scorpio, maar volgens mij is dit dezelfde bak).
Als mijn bak koud is, komt namelijk de "lockup" er niet meer op. (misschien dat jij je vergist met 4e versnelling en lockup)
Na ongeveer 3km rijden werkt hij weer wel.
Ook heb ik het probleem met de vrijstand als ik het gas loslaat. Ook als ik met de hand van 3 naar 2 terugschakel, komt hij in zijn vrij. Verder grijpt de 3e versnelling te langzaam aan, als ik heel langzaam accelereer. (bij normaal accelereren werkt het wel goed).
Alle problemen worden lanzaam aan erger. (rijdt er zo al meer dan 15000 km mee)
Mijn bak heeft 290000 km gelopen en is dus gewoon versleten.(alles nagekeken en olie ververst, maar niets hielp)
Zolang ik er echter nog fatsoenlijk mee kan rijden, rijdt ik nog door, maar ik kijk al vast uit naar een andere bak.
Heb je de olie van de bak gechecked, (moet met draaiende motor)
als olie goed staat, check dan onder de auto aan de zijkant van de bak staan nummers 1,2,3 (komen overeen met de stand van je handel in de auto) zoniet kabels afstellen.
anders kan het ook de electro magneet zij die hem van zij 3 naar vier moet zetten.(als deze kapot is werkt ook de kickdown niet)
P.s
Schakeld hij wel mooi op, ik bedoel dan dat het niet moet lijken of hij heel erg slipt) anders is het de spanpand van de bak, die ook van buitenaf af te stellen is.
succes
20 jaar
Bedankt voor jullie reakties.
In antwoord op de vraag: Ja, de olie is in orde. Zolang ik een 4e versnelling heb heb ik ook een kickdown.
Ik weet niet wat de lock-up is. Wat is het verschil met de 4e versnelling?
Heeft iemand beschrijvingen / tekeningen / schema's van deze automaat? Of weet iemand weaar ik die zou kunnen downloaden?
20 jaar
De lock-up zorgt ervoor dat de ingaande as en de uitgaande as van de koppelomvormer aan elkaar gekoppeld worden, zodat het slipverlies wordt tegengegaan.
Deze lock-up komt erop boven een bepaalde snelheid (+/- 70 km)en als het toerental tussen die assen niet te hoog is. (als je dus niet te hard accelereerd)Meestal gaat dat gelijk gepaard met de 4e versnelling (als je niet te hard optrekt). Van de lock-up valt het toerental echter sterker terug als van de 4e versnelling. (je zou het eigenlijk dus als een extra versnelling kunnen beschouwen)
Probeer eens heel nauwkeurig op te letten hoeveel keer er daadwerkelijk wordt overgeschakeld. (zowel als hij het goed doet, als dat hij het niet goed doet) Kijk daarbij dan ook eens naar je toerental bij b.v. 100 km/uur, en kijk of er verschil is.
Verder zeg je: "Zolang ik een 4e versnelling heb heb ik ook een kickdown."
Dit kan ook het gevoel zijn van de lock-up die er op dat moment afgaat!
Heb je wel een kickdown vanuit 2 of 3 of 4? (als je heel rustig in 3 of 4 rijdt, en je trapt het gaspedaal helemaal in, dan moet ie helemaal terugschakelen, en moet ie erg veel toeren gaan maken.
Vertel ook eens hoeveel km de bak gelopen heeft.
Het probleem is uiteindelijk opgelost door de speed sensor van de uitgaande as van de versnellingsbak te vervangen. Het resultaat was direct merkbaar. Een bijkomend effect is dat de automaat nu ook veel soepeler schakelt.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar