auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ka: bijgeluid kachel ventilator+radio

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,3i-70pk + airco

Onze kachel ventilator maakt een bijgeluid alsof er een iets tegen de fan aan loopt vooral hinderlijk op stand 1 en 2. Heb onder het dashboard gekeken maar de unit is niet zo te verwijderen naar het lijkt. Heb een paar borg clips verwijderd maar er kwam geen beweging in.
Kan iemand mij staps gewijs uitleggen hoe ik bij deze fan kan komen om zo wellicht het probleem op te kunnen lossen? Ben technisch aangelegd maar nog onbekend met deze auto omdat we 'm net hebben.

Wat betreft de radio is dit een 6000 unit. Heeft deze een separate ingang voor een carkit of wordt dit een koppelstekker die tussen de speakers aansluiting gezet moet worden?

Bedankt alvast voor jullie mogelijke antwoord.

Geplaatst door

HHaudio (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb van het weekend exact hetzelfde probleem opgelost bij een Ka met airco! Wat te doen:

- rechts voor onder de wisser, kunststof dekplaat verwijderen, vervolgens foliedunne afscherming 1 schroef losnemen, rechtse clip naar beneden schuiven.
- beneden van de kunststofkast 2 schroeven losnemen.
- Interieur filter uitnemen en dan komt het ofschoon moeilijk te zien, 4 schroeven onder van de bovendeksel verwijderen (achter een kort kruiskopdraaiertje gebruiken) en losnemen.
- van de bovenste airco leiding de steun losmaken van het rechter binnen scherm.
- Daarna met een dunne kunststof of houten 2 mm platte ca. 2cm brede strip de onderkast over de airco leiding heen werken.
- Nu met 2 schroeven de plastic kap verwijderen en voila daar zit de fan.
- In de schoepen zaten bladeren en vervolgens heb ik langs een fiets spaak olie op de lagers aangebracht. Pas op dat je niet de collector met olie vervuild.
- verwijderen van de fan is ook mogelijk door 2 schroeven los te nemen en in het interieur de stekker los te nemen.

Geen fijne klus mat is goed te doen als je de procedure weet!!

Succes.

tedkroon 0

13 jaar

Helemaal top, bedankt!!!
Het filter had ik vanaf buiten al gevonden en daar een paar blaadjes weggehaald en dit met perslucht uit geblazen idem filter. Ik hoop dat het een paar takjes o.i.d. zijn slijtage van de motor bij nog geen 20.000km zou wel erg snel zijn. Toch neem ik de tip over door de lagers iets te smeren.

HHaudio 0

13 jaar

Bij de uitbouw geeft het ook meer ruimte als het koelreservoir omhoog wordt genomen en het reservoir wat hiervoor zit. De behuizing van het filter ging er juist door deze airco leidingen en ook het verticale kunststof schot niet echt gemakkelijk uit. Er was bijna geen afval in de behuizing aanwezig. De fan uitgebouwd en de lager gesmeerd met een paar druppels naaimachine olie zowel aan de anker zijde als aan de wikkel zijde van de motor maar dit geeft geen echte verbetering. Denk toch dat het anker van de motor de boosdoener is ondanks dat visueel dit er niet uit zag als versleten. Iets verbetering heeft het wel gegeven dus ontevreden ben ik zeker niet.
Zijn er nog anderen die tips hebben dan verneem ik dit graag.

HHaudio 0

13 jaar

Het frappante bij ons was dat hij na zijn "smeerbeurt' (ook zowel aan voor en achterzijde), in het begin nog iets "krekel" geluiden voortbracht en nu na een 1 week is hij weer vanouds is. De lagers zijn van gesinterd brons dat door zijn poreusheid olie op moet nemen en in principe lifetime lubricated moeten zijn. Echter als dit proces niet helemaal goed verlopen is dan zal je deze actie moeten herhalen, zoals in onze gevallen. Dit intrekken van de olie in dit poreuze lager kost even tijd. Vandaar!!

PC ventilators hebben deze kwalen systematisch en dan is smeren ook de oplossing.

tedkroon 0

13 jaar

Nog even een nabrander!

Ik heb ook het gevoel dat de koolborstels in relatie tot het vochtige weer meer piepende geluiden (stick slip effect) door geven. Op zich is dat inherent aan koolborstel motoren en deze is ook aardig buiten gemonteerd. Bij VW ligt de fan veel meer in het interieur en wordt minder vochtig, ofschoon hij natuurlijk lucht aanzuigd. Maar toch s'nachts koud en in direct contact met de buiten lucht staat.

tedkroon 0

13 jaar

Of het met nat weer te maken heeft betwijfel ik wel valt op dat als de motor even loopt het iets erger wordt. Het geluid overheerst niet dus ik laat het even zo en als je de radio aan hebt valt het minder op en het klinkt niet als een krekel hooguit alsof er een blaadje langs de fan loopt. Zal voor de toekomst toch een gaan kijken voor een andere motor nieuw zaten deze rond de 100 euro dacht ik ergens te hebben gezien en dat is een gepeperd prijsje.

Mocht iemand van een Fiesta tot '98 de stoot strips zwart heel hebben liggen voor de deuren dan zou ik het op prijs stellen als u reageert. Nieuw zijn deze 131 euro bij de dealer en dit is voor vier plastic strips een belachelijk hoog bedrag, heb ze in de handen gehad bij de dealer en schrok hier zo van dat ik ze heb laten liggen, 50euro zou al te veel zijn.

HHaudio 0

13 jaar

In de stoot strips heb ik inmiddels gevonden en dit koste me alleen een ritje autosloperij en zelfs bijna 1 3/4 sets voor 30 euro.

HHaudio 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.