👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb het volgende probleem als de motor warm is:
Als ik de koppeling intrap dan daalt het toerental een paar keer flink. De motor houdt tijdens het rijden ook een beetje in (bij iets boven de 3000 rpm) en de motor draait ook niet netjes stationair. Af en toe zakt het toerental in met diesel-bijgeluiden. Mijn vrouw heeft het zelfs voor elkaar gekregen de auto meerdere malen tijdens het rijden af te laten slaan (koppeling ingetrapt tijdens het remmen).
De bougies, kabels en bobine heb ik al vervangen. Idem voor het luchtfiler. De gasklep en TMAP sensor heb ik al schoongemaakt en opnieuw laten inleren. Ik heb aan de vacuumslangen gerommeld en wat alcohol over de slangen gespoten maar dat maakt geen verschil voor het toerental. Een vacuumlek lijkt het ook niet. De carterventilatie is ook gangbaar (ik kan er makkelijk doorheen blazen).
Echter: als ik de TMAP (luchtmassameter) stekker loshaal dan wil de auto niet starten. Hij loopt heel even maar slaat direct af. Ik kreeg toen ook een foutcode voor de lambda sensor: P0133: O2 sensor 1 bank 1 response slow. Ik weet niet of die foutcode er al in stond voordat ik de TMAP sensor had losgehaald.
Iemand ideeen? Of moet ik op de gok de lambda sensor vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb uiteindelijk de auto weggebracht maar de garage kwam er ook niet uit. Vervolgens naar de dealer voor diagnose en die wisten me te vertellen dat het de computer of het gasklephuis zou moeten zijn. Ik heb vanwege de kosten een gasklephuis van de sloop gehaald en daarmee rijdt de auto wel goed. Ik heb het oude gasklephuis nog eens doorgemeten en het blijkt dat de gaskleppositiesensor niet goed meer is. Als ik de potmeter heel langzaam verdraai dan loopt de waarde eerst een beetje op en vervolgens af. Dat zou niet moeten. De conclusie is dus dat de oorzaak in de gaskleppositiesensor ligt. Nu alleen nog een nieuwe gaskleppositiesensor bestellen en monteren.
Dit is een behoorlijk vervelende storing geweest. Bij inhouden en afslaan denk je eerder aan onsteking en andere sensoren. Bovendien had ik het idee dat er bij dit gasklephuis een contactloze gaskleppositiesensor werd gebruikt vanwege de 4 pennen voor de gaskleppositie. Maar nee, het zijn gewoon 2 potmeters (die tegengesteld werken) die dus net zo slijtagegevoelig zijn als de enkele potmeter op oudere modellen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar