auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Transit 100d: blazen uit olie-vuldop, wit startwolkje uitlaat

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 51 kw

Hallo allemaal, als ik de olie -vuldop van 'n transit 100D '98 los trek met lopende moter, komt er 'n flinke lucht stroom uit. Weliswaar zonder olie, droge lucht. Zuigerveer? Bij mijn vorige transit 100D '90 was dat niet. Lekke koppakking? Alleen witte rook bij start. Ben helaas vergeten in koelvloeistof-reservoir te kijken. Loopt verder rustig, nergens nat gezien, pas 80.000km. Ik twijfel dus of ik deze wel/niet moet kopen. Iemand advies? Heb woensdag a.s. 'n check-afspraak bij de ford dealer waar hij altijd in onderhoud was, wat moet ik daar dan zeker laten na kijken / meten, hoe heten die onderzoekjes en wat mag dat kosten (kosten zijn uiteraard voor mij, asp. koper)? Compressie meten? CO-testje water?, ...? , Ben ook bang dat er nu in de tussenliggende dagen misschien BarLeak (o.i.d.) wordt toegevoegd, hetgeen ik begrijp uit div. fora uitstel van executie is. Is dat te controleren of dat er inderdaad in zit? Heb helaas al aanbetaald, stom stom. Wacht jullie reactie in grote spanning af. Groet, Ludo

Geplaatst door

ludo 2 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Iemand suggereerde dat ik zelf voor paar tientjes een compressie-meter kan kopen en zelf meten. Klinkt goed. Maar kan ik als alle vier cilinders geen extreme afwijking hebben dan ook met zekerheid uitsluiten dat de koppakking lekt, (i.v.m. die rook (wit) bij het starten) en/of dat de zuigerringen kapot zijn? (i.v.m. de enorme berg lucht uit de olie -vuldop). Waarom zou er dan zoveel lucht uit komen? Uit het carter dus?
Ik neem aan dat voor het zelf meten ik de verstuivers er voorzichtig af moet halen, toch? 2 slangetjes per stuk eraf schuiven en 2(?) boutjes per stuk lossen. Eerst een verstuiver eraf en dan meten lijkt me, verstuiver terug en dan de volgende. Of is dit niet de juiste procedure? Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik heb dit nog nooit gedaan! maar lijkt me zowiezo een handigheidje om te hebben / weten, aangezien er toch regelmatig auto's de revue passeren hiero. Waarom heeft niet iedereen zo'n ding?. Ik ga morgenmiddag eentje kopen. Maar ik zou wel echt even willen weten of ik die lekke pakking en ringen dan ook echt 100% kan uitsluiten. Zou het kunnen dat er wel koelvloeisof door de pakking de cilinder in lekt zonder dat ik dat met de compressie meting zie? Is het niet beter het vloeistofsysteem onder druk te zetten en kijken of de druk weg lekt? Wederom groet, ludo

ludo 2 0

17 jaar

Kan er theoretisch ook nog een andere reden dan kapotte zuigerveer zijn voor die berg lucht? Sommige auto's (of alle?) hebben ook carter-ontluchting. Kan me voorstellen als die verstopt is dat hij door de vuldop naar buiten blaast, toch? Hoe kan ik dat controleren / waar zit die?

ludo 2 0

17 jaar

carter ontluchting zit aan het carter via een klepje aan de oliedop vast met een slang.compressie zelf meten van een diesel zou ik niet zelf gaan doen . de kleur van de koelvloeistof controleren lijkt me verstandig maar als ik dit zo lees denk ik echt aan een lekke koppakking.

gr paddo

paddo 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.