Ford Focus: Bobine kapot ( meerdere keren )

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i-16V Zetec SE

Slecht lopende motor bij het vragen van vermogen ( loopt dan op 3 cilinders ).
Stationair loopt hij netjes op 4 cilinders.
Gedaan:
Bougies, kabels en bobine (DIS-ontsteking) vervangen, géén resultaat.
Distributie gecontroleerd, staat op tijd.
Inspuitrails met bedrading van andere goed lopende auto overgezet, géén resultaat.
Gasklephuis gereinigd, alle bedrading gecontroleerd.
Ten einde raad de kop gedemonteerd inclusief nokkenassen en kleppen.
Uitlaatkleppen waren licht ingebrand, alle kleppen netjes ingeschuurd, mooi grijs randje.
Klepveren met elkaar vergeleken, zien er allemaal hetzelfde uit (hoogte).
Alles weer gemonteerd, zelfde probleem.
Van een goed lopende auto nogmaals de bobine gewisseld en nu is tot overmaat van ramp waarschijnlijk ook deze bobine stuk. De eerst nog goed lopende andere auto loopt nu ook op 3 cilinders.
Morgen een nieuwe bobine proberen in deze andere auto om deze in elk geval weer in orde te krijgen.
Het lijkt er dus op dat de bobine spontaan stuk gaat zodra hij in de probleemauto wordt gemonteerd.
Laadstroom dynamo is 14,9 V zonder verbruikers.
Met alles aan ( ook de airco ) 13,3 V.
Het enige wat ik nog kan verzinnen is de computer.
Iemand een suggestie ??

rschaddelee

Geplaatst door rschaddelee (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

rschaddelee (0), 12 jaar geleden

Kom op Ford specialisten ???
Ik heb de computer geprobeerd los te maken maar ik krijg de stekker er niet uit.
Er zit een metalen beugel aan de onderzijde waarvan één kant vast zit met een afbreekbout.
Dat lijkt wel een scharnierpunt maar aan de andere kant zie ik niets zitten ( geen heveltje oid ).
De goedlopende auto heb ik inmiddels weer in orde.
Er was een bougie kapot. Het porcelijn was gescheurd.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik ben geen ford specialist,maar kom ze geregeld tegen ;)
Ik denk gelijk aan 2 dingen. 1e massa's ok (dus zeker die van de computer) 2e,bougie's en kabels vv,maar wel de goede bougies? en elektrode afstand niet te groot? Mijn ervaring si dat veel bobines defect gaan door een slechte/verkeerde ontsteking...

Postie (0) PRO, 12 jaar geleden

Breekbout doorslijpen, dan krijg je de stekker pas los, wat is de compressie van de motor??

rschaddelee (0), 12 jaar geleden

Bedankt Maarten en Postie.
Ik ga de breekbout doorslijpen.
De compressie was vóór het inslijpen van de kleppen 13-11-14-14 bar ( van links (distributie) naar rechts ).
Na het inslijpen heb ik nog niet gemeten maar dat moet al iets beter zijn.
Massakabels aan de motor heb ik allemaal gecontroleerd, massa van de computer nog niet. Ga ik zeker doen als ik die kan vinden.
De bougies zijn zeker de goede ( vrij kostbaar trouwens ) NGK Laser Platinum PTR5A-13 en de elektrode afstand heb ik ook gecontroleerd.
De bobine is nu trouwens gewoon goed. De andere auto had gewoon een gescheurde bougie dus de bobine was met het proberen niet opgeblazen.
Iemand vertelde me dat het ook nog aan de klepafstelling zou kunnen liggen.
Deze kleppen zijn alleen af te stellen door andere verchroomde busjes te kopen met verschillende dikte's.
Zou dat nog een oorzaak kunnen zijn ?
Alvast bedankt mannen.

Edje Raketje (0), 12 jaar geleden

Meet de klepspeling eens op.
Als de speling te krap is, is de kans groot dat je de oorzaak hebt.

rschaddelee (0), 12 jaar geleden

Bedankt Ed, ik heb de klepspeling (koud) opgemeten:

Cil. 1 2 3 4
Uitl. Li-Re 0,15-0,25 0,25-0,25 0,30-0,30 0,30-0,30
Inl. Li-Re 0,10-0,10 0,20-0,20 0,20-0,20 0,20-0,20

Volgens autotools moet de klepspeling koud zijn: inlaat 0,20 mm en uitlaat 0,30 mm.
Cilinder 1 is wel erg krap, maar het gekke is dat met het uitlezen van de storing cilinder twee als oorzaak werd aangewezen.
Zie je hier eventueel toch een oorzaak in van het lopen op 3 cilinders ?

master (0), 12 jaar geleden

Stel eerst de kleppen dan kun je dit in de verdere diagnose uitsluiten

rschaddelee (0), 12 jaar geleden

Eindelijk opgelost !!
Het bleek het meest simpele en voor de hand liggende, maar als je eenmaal op het verkeerde been wordt gezet.......
Een gescheurde (nieuwe) bougie heeft er voor gezorgd dat de (nieuwe) bobine kapot is gegaan.
Waarschijnlijk met het erin draaien van de nieuwe bougies of het aandrukken van de bougiekap is een scheurtje ontstaan in één van de bougies.
Omdat alles er nieuw in was gegaan ben ik dus verder gaan zoeken.
Vandaag toch maar nog eens nieuwe bougies en een nieuwe bobine erin gezet en voila...... loopt weer als een zonnetje.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.