Ford Streetka 2004: branden motormanagement lampje

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 70

Bij het optrekken rijdt onze Streetka wisselend op 3 cilinders, met knipperend of permanent motormanagment lampje. Heb zelf al eens de bougies vervangen met een nieuwe rotor/verdelerkap en was het af en toe beter. Echter hij blijft nu permanent dit probleem houden en moet ik er iets mee. Wie helpt?

Westef

Geplaatst door Westef , lid sinds 10 maanden geleden

7 Reacties

oldford PRO, 1 week geleden

Het knipperen van het lampje wijst op misfires.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Daar zijn veel oorzaken voor. De bougies en verdeler heb je al vervangen.
Hoe staat het met de bougiekabels? Gebruik een plantenspray en spray wat water op de bougiekabels (liefst in het donker). Zie je vonken of gaat de motor anders lopen dan moeten de bougiekabels vernieuwd worden.
Andere oorzaken zijn b.v. defecte sensor, verkeerde brandstofdruk, defecte injector, mechanische problemen (compressieverlies, lekkende klep).

Doorrijden met het probleem zal ook je dure katalysator om zeep helpen.

Westef, 1 week geleden

Beste
De bougiekabels had ik ook vervangen. Gisteren de bougies nagekeken, en bij de 4de cilinder (Ontsteking no 2) was deze nat. De bougies zijn van NGK PTR5A. De bobine is van het merk ERB, die ziet er nog als nieuw uit... Kreeg wel van een Ford deskundige te horen dat ik het bij de bobine van Ford(Bosch) moet houden, aangezien hij bang was dat ik een Chinees type had gekocht. Maar heb de bobine die ik erop heb bij een gerenomeerd automat. bedrijf gekocht. Wat kan ik nog doen om te checken?

oldford PRO, 1 week geleden

ERB als merk voor een bobine heb ik nog nooit van gehoord.
Ik hou het ook liever bij bekende A-merken als Bosch, Weber-Marelli, NGK, etc.

Je zegt in je 1e post: met een nieuwe rotor/verdelerkap
Volgens mij heb je die onderdelen niet, want de bobine is van het wasted spark type.
Dat is een bobine die 4 aansluitingen heeft voor de 4 cylinders.
Wat heb je dan eigenlijk vervangen?

Bedoel je dat de bougie van cylinder 2 nat slaat?
Wat je kunt proberen is het omdraaien van de bougiekabel voor cylinder 2 en 3 op de bobine.
Blijft cylinder 2 nat slaan, dan zit het probleem in die cylinder en niet de bobine.
Gaat cylinder 3 nat slaan, dan zit het probleem in de bobine.
Of bedoel je dat de bougie van cylinder 4 nat slaat?
Zelfde als hierboven, maar dan voor cylinder 1 en 4.

Westef, 1 week geleden

Bedoel je met wisselen van de bougie het testen van de kabel? Kan de ontstekingsvolgorde wisselen van1.3.4.2. naar 1.2.4.3 zonder probleem? Heb overigens een van de Beru kabels met het lostrekken vermeubeld.. het aansluitbusje op de bougie is van des kabel getrokken, en heb ik vervolgens van de bougie kunnen peuteren. Weet je of ze een losse kabel verkopen?

oldford PRO, 1 week geleden

Bij een wasted spark bobine wordt iedere keer in 2 cylinders tegelijk een vonk gemaakt.
De paren zijn cylinder 1 + 4 en cylinder 2 + 3. Wisselen van de bougiekabel zoals aangegeven veranderd niet de ontstekingsvolgorde bij een wasted spark bobine. Wel bij een verdeler, daar kan deze test niet.
De test is bedoeld voor de bobine, daarom ook op de bobineaansluitingen de kabels verwisselen.

Westef, 1 week geleden

Ha ik snap het, ben een oude Saab van mij gewend, is een andere liefde. Ga ik proberen maar eerst de bougiekabel regelen.

Westef, 1 week geleden

Ik heb inmiddels een Bosch Bobine, die Ford voorschrijft en beter tegen warmte ontwikkeling is bestand.
Deze Bobine is iets hoger en ik kom dan met de stekker aansluiting tegen de motor ophangsteun aan. Als ik de bobine omdraai is de stekker aansluiting aan de andere kant van de bobine en dat gaat ook, en heb ik geen last van de motorsteun. Ik twijffel nog (sorry oldford) wel over de aansluiting van de bougiekabels. De oude bobine volgorde, van aansluiting, klopt nu namelijk niet meer. Heeft iemand een foto van de bougiekabels die van de bougies naar de Bosch bobine lopen ?

    Ik heb inmiddels de bobine voor een Bosch exemplaar voorzien. Door de motortakel beugel een stukje te buigen kon ik de stekker op dezelfde plaats kwijt, en waren de bougiekabels goed te monteren. Echter.. de motor liep nog steeds op 3 cilinders. Heb iemand gevonden die het motormanagment lampje kan meten. Deze geeft injector 4 als High aan. De andere 3 geven netjes 6,5 Ohm aan, en de 4 helemaal niets. Heeft iemand al eens nieuwe injector moeten plaatsen? - Westef, 4 dagen geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Streetka of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.