Ford MONDEO: Brandstof

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CFBA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 96

Kan iemand mij vertellen of zij ervaring hebben met euro 95 met 5% ethanol zoals in belgie en duitsland wordt verkocht
Voor een 1.8 sci motor

toon54

Geplaatst door toon54 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Het gaat niet om de ervaring, het gaat erom of het erin mag.
De ervaring is niet van belang.

De motor kan er wel tegen,maar de afdichtingen in het benzine circuit niet.
Die zijn niet bestand tegen de ethanol en lossen hierdoor op met als gevolg lekkages.

Er word in Duitsland en Belgie en Frankrijk tot wel 10% ethanol bijgemengd,daar word het verkocht onder de naam E10.
In Frankrijk is euro 95 langs de tolroute bijna allemaal E10,alleen staat het er niet meer op.
Dan denk je dat je euro 95 tankt maar blijkt het E10 te zijn.
Is wel iets om rekening mee te houden van de zomer,bij twijfel euro 98 tanken.

Even de dealer raadplegen en je weet het.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Iedereen in Nederland heeft ervaring met euro 95 en 5% ethanol, want die ethanol zit er al jaren in, ook hier.
Dat geldt voor ieder land in de EU. Sommige landen verkopen geen euro 95 met 5% ethanol meer, daar wordt 10% bijgevoegd.

Voor de 1.8 sci wordt opgegeven dat deze NIET tegen E10 kan. In Belgie of Frankrijk zul je dan 98 octaan (met 5% ethanol) moeten tanken. In Nederland en b.v. Duitsland kun je gewoon de euro 95 (met 5% ethanol) tanken.

Heino4267 (260), 5 jaar geleden

Als je kijkt in de officiële opgave geeft Ford op dat alle modellen tegen E10 kan, behalve jouw motor:

https://www.opreis.nl/e10-benzine-voor-w...

In de praktijk is de Euro 95 van E5 (= 5 % biobrandstof, de rest benzine) de E10 (10 % bio) genaderd. In de praktijk weet je gewoon nergens wat je tankt. E7? E12?
Veiligheidshalve zou je met jouw motor helemaal geen Euro95 meer moeten tanken, maar minimaal Euro 98.
De enige die je goede raad kan geven met jouw SCI-motor, is een goede Ford dealer.
Die zou ik het vragen.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Heino, je schreef "In de praktijk is de Euro 95 van E5 (= 5 % biobrandstof, de rest benzine) de E10 (10 % bio) genaderd. ". Heb je daar bewijzen voor?

Want bijvoorbeeld Gulf is er erg duidelijk over: Euro 95 bevat MAX. 5% ethanol.
Zie: http://www.gulf.nl/wp-content/uploads/pd...

Heino4267 (260), 5 jaar geleden

Ja hoor. Gezond verstand.
In Europees verband is al jaren geleden een groeipad afgesproken naar steeds meer bioaandeel in de brandstof. Enkele jaren geleden waren we goed op weg en zou het aandeel stijgen naar 10 %. In de E10 was dat al gegarandeerd, de Euro95 zou geleidelijk verder groeien naar 10 % en ik denk dat daarna de E10 ineens E20 zou worden of zo.
Maar helaas, de crisis en de politiek kwamen ertussen:
- de crisis: bio-brandstof is alleen te betalen dankzij dikke vette subsidies waarmee ineens bedrijven uit het niets ontstonden om biobrandstof uit ***** (zelf in te vullen) te maken. Die subsidies lagen en liggen onder vuur.
- in tegenstelling tot enkele jaren geleden is het tegenwoordig "not done" om voedsel te bewerken en in je tank te stoppen. Dat heeft ook zijn invloed op de besluitvorming in de politiek.
- de volgende stap "na E10" is nooit meer genomen, maar het originele verdrag is wel in stand gebleven. Dat betekent dat het % bio in je tank bij Euro95 toeneemt, maar niemand weet precies hoe groot dat is.
- Jouw link verwijst naar een artikel wat nu ook al weer 2 jaar oud is.
- maar benzinemaatschappijen hebben de neiging om de allergoedkoopste meuk in je tank te stoppen als ze daarmee meer geld verdienen én (net) binnen de aller-minimumste wettelijke eisen blijven. En we zijn nu weer enkele jaren onderzoek verder.

Kortom:
- ik weet het niet zeker, er is weinig info beschikbaar
- maar het is wel zéér aannemelijk dat je nu over de merken heen de kans loopt op méér dan 5 % bioaandeel in je Euro95 als je tankt.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, dat mijn artikel 2 jaar oud is, bewijst mijns inziens dat de brandstof sindsdien niet meer gewijzigd is.
De link naar die PDF staat gewoon op een actuele website. http://www.gulf.nl/en/commercial-fuels/f...
Hier een link naar een actuele website van aral in Duitsland, wederom euro 95 is MAX. 5% ethanol.
https://www.aral.de/de/retail/kraftstoff...
Ook Texaco is er duidelijk over, MAX. 5% ethanol. https://www.texaco.nl/producten-en-diens...
Ook de ANWB geeft aan dat euro 95 MAX 5% ethanol bevat zowel in Duitsland als Nederland, je zou denken dat die wel zouden waarschuwen als wat jij denkt waar is. https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/i...
Er is dus duidelijk genoeg info te vinden op het internet als ik deze bovenstaande websites in 5 minuten vindt.

Je kunt ook niet zomaar de verhouding van benzine wijzigen.
Dan komen er rechtzaken over schades aan auto's waarvoor de consument niet gewaarschuwd is.
Ik neem jouw verhaal met een korrel zout en blijf erbij dat euro 95 MAX. 5% ethanol bevat.

Ik ken ook het verhaal over E10 en E20, dat idee was er wel, maar is god zij dank nog niet ingevoerd.
Voor de rest zijn de fabrikanten gebonden aan wettelijk voorgeschreven standaards en mogen ze niet zomaar alles doen.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Brandstoffen moeten voldoen aan Europese richtlijnen en er word zeker niet zomaar bio ethanol bij gemengd.
Dit is ook nog eens strafbaar en kan leiden tot claims als er schade ontstaat aan motoren.

En er word idd al jaren tot 5 procent bio Ethanol bijgemengd,maar echt niet meer.

Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat de benzine van de prijsvechters slechter is als de benzine van de merkpompen.
Het voldoet allemaal aan de vastgestelde europese normen.
Alleen bij sommige merkpompen worden er dopes aan toegevoegd of er staat een mooi winkeltje bij met personeel.
Ja,dat moet allemaal betaald worden.

Heino4267 (260), 5 jaar geleden

Ok.
Maar Toon54 is nu ruim bediend ...

Wat doet Toon nu bij de tank?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Heino, 1 ding begrijp ik niet.
Je denkt dat benzinemaatschappijen maar wat aan rotzooien met euro 95 omdat dat meer winst oplevert.
Nu bevat euro 98 ook al jaren 5% ethanol en ook daar kunnen die zelfde benzinemaatschappijen mee rotzooien.
Vanwaar dat advies om euro 98 te gaan tanken en het rotsvaste vertrouwen dat in euro 98 slechts 5% ethanol zit?
Want vanwege de winst zou je volgens jou daar ook beter meer ethanol in kunnen doen.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Toon54 vroeg wat de ervaring is van het rijden op benzine met 5% ethanol.
Maar dat word er sowieso bij gemengd,dus dat kan hij wel tanken.
Zodra er meer bij word gemengd word het E10 genoemd,dat mag er niet in.

In Frankrijk word het langs de tolroute vaak helemaal niet meer benoemd.
Is het euro 95 sowieso gelijk aan E10,maar heet gewoon euro 95.
Hier is het advies om euro 98 te tanken.


In Duitsland staat er gewoon E10 op de pomp als er ethanol bij gemengd is tot 10%.

Euro 95 is gewoon de normale benzine in Duitsland.

Heino4267 (260), 5 jaar geleden

Wellicht loop ik ook wat achter.
Ik tank vaak in Duitsland en ik had het zo onthouden:
- Euro95 bevat officieel 5% bioaandeel, waar in Europees verband de ambitie was om dit verder omhoog te brengen
- E10 bevat 10% bioaandeel
- mensen met auto's die niet bio-compatible werd aangeraden een "hogere kwaliteit benzine" te tanken, minimaal Euro98
- biohoudende brandstof kan bederven. Als je benzine langere tijd in je tank hebt zitten, raadt men aan om daar een toevoeging bij te doen. Mijn grasmaaier tankt Euro95 en de grasmaaierleverancier raadt iedere klant aan om er van die toevoeging bij te doen, minimaal om de winterperiode te overleven zonder vervelende door benzinebederf veroorzaakte effecten.
Als dat voor de grasmaaieer geldt met Euro95, geldt dat m.i. ook voor de auto met Euro95.

Mijn ervaring met biobenzine (m.n. met mijn Remault Vel Satis 2.0T, die behoorlijk gevoelig was voor benzinekwaliteit):
- hij rijdt goed op Euro95, maar met goed merkbaar bij volgas, iets minder trekkracht
- met Euro98 had hij zijn volle trekkracht en liep hij het fijnst (duurder tankte ik nooit)
- Op E10 liep hij net zo lekker als op Euro98.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.