Ford Focus: Brandstof en turboproblemen?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 TDCI

Hallo,

Ik heb tijdens mijn vakantie een kapotte turbo opgelopen in Frankrijk. Deze werd gemaakt, maar was na 130 km weer kapot. Is uiteindelijk onder garantie van Ford Europa gerepareerd en uiteindelijk gerehabiliteerd naar NL (niet op klaar). En ja, ik heb de gruwelijke verhalen gelzen mbt het mogelijk moet vervangen van de motor. Mijn dealer gaf aan dat de motor nog niet zo heel vervuild leek en het verlopig het beste was om er mee te blijven rijden (ik noem het maar sarcastisch Russisch roulette).

Hij werd afgeleverd bij mijn Ford dealer. Deze is er mee gaan rijden en na 2 km geen vermogen meer. Uiteindelijk na uitlezen hebben ze de brandstoffilter vervangen en een week nergens last van gehad.

Nu had ik eergisteren en twee keer vandaag motorstoring. De eerste keer begon met de km-teller die een dip liet zien en na 30 seconden motorstoring, viel de instrumentenpaneel weg en zag ik op het scherm ook nog stuurbekrachtigingsstoring voorbijkomen. Na uitrollen deed hij het in een keer weer normaal en kon ik weer rijden. Vandaag had ik tijdens het staionair 50km p/u rijden en een keer bij optrekken dat hij een fractie van een seconde op motorstoring ging en het instrumentenpaneel weer uitviel, maar daarna alles weer weg en verder rijden. Ik heb ook het gevoel dat hij niet meer zo soepel accelereerd... Overigens geen oranje motorstoringslampje dat gaat branden elke keer.

Nu had ik voor mijn vakantie nog een raar probleem, welke verdween tot nu toe met de nieuwe turbo('s). Bij acceleratie het in een keer over gaan in veilige modus (beperkt vermogen), wat weer weg is na op nieuw starten van de motor. Ook hiervan geen registratie in het systeem...

Al met al veel gebeurd. Is er iemand hier mee bekend en houdt dit allemaal verband met elkaar of heeft iemand ideeen? Bedankt alvast!

Mvg,

Robert

Geplaatst door

RobertH99 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als eerste is in frankrijk de turbo niet goed vervangen
voor het vervangen van turbo moet je controleren of je olie krijgt bij de trubo als je dit niet hebt moet je carter onderuit en je oliezeef gereinigd worden
en je olieleiding moeten vervangen worden, zeef uit de banjobout halen wordt door vele ook gedaan
doe je dit dan is de turbo ook weer inorde , turbo kapot na 100meter rijden heb ik al meegemaakt, rede foutief vervangen van turbo (alleen turbo toen vervangen in plaats van bovengenoemde)

als eerst ga terug naar dealer met dit verhaal
gebrek aan vermogen kan zijn een klepje dat vacuum regel voor de turbo die achterop het blok zit (gelezen dat bij focus meer last van hadden, terwijl bij peugeot waar de motor vandaan komt nog nooit vervangen heb)
motorstoring zal zijn dat vermogen weggevallen is zelfde als stuurbekrachtingsstoring

zou graag willen weten wat km-stand is
want zaken als commonrailsensor komen bij naar boven
verkeerde waarde geeft hij dan met alle gevolgen van dien

De Km-stand is 237000. Mijn Ford-dealer was ook bang dat het een en ander niet goed was gebeurt en die belde mij toen op om het te overleggen. De eerste keer weet ik wel wat er vervangen is aan de hand van de factuur, echter de tweede keer niks. Ook totaal geen feedback gehad van de ANWB. De Ford dealer heeft toen een controle uitgevoerd en globaal gekeken wat het beste was om te doen. In dit geval (alhoewel het altijd een gok blijft) was doorrijden en niets verder doen het advies. Maar nu met de storingen van deze week...

RobertH99 0

13 jaar

dan denk ik dat anwb het als garantie heeft laten doen en factuur laten betalen door de franse dealer waar het verkeerd is gedaan
als je 2de keer niks hebt betaald is het goed


veilige modus kan zijn geweest als teken van kapotte turbo
en als je motorstoring hebt dan moet het uit te lezen zijn


als je voelt dat hij moeilijker accelerreerd dan kan dealer dit via meting gegevens zien
turbo moet bijna 2bar zijn bij belasting
dieseldruk ruim 2200bar

De auto staat inmiddels bij de Ford-Dealer en ze hebben een voorlopige diagnose: Instrumentenpaneel defect. Ze gaan dit nog verder testen en uitproberen.

RobertH99 0

12 jaar

Inmiddels kan ik stellen dat de diagnose geheel correct was en de problemen door een nieuwe stuureenheid in het het instrumentenpaneel is opgelost.

RobertH99 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.