Onze ford focus heeft al geruime tijd het euvel dat die stottert. Die doet ie niet constant en het maakt niet uit of de motor warm of koud is.
Soms valt daarbij ook de snelheidsmeter even weg (komt direct weer op). Op de cruiscontrol rijdt de auto ook niet constant, de snelheid neemt af om vervolgens weer flink bij te gassen naar de ingestelde snelheid. Even met de voet het gaspedaal snel indrukken en dat een paar keer lost dat euvel op.
Bij de ford-garage tast met een beetje in het duister. De meest voor de hand liggende zaken zijn gecontroleerd (EGR, Regeneren roetfilter enz.).
Er is een storing gevonden, namelijk storing tussen gaspedaal en instrumentenpaneel. Het gaspedaal is vervangen, geen oplossing gebleken.
Nu denkt met ook dat mogelijk de gehele kabelboom moet worden vervangen, maar zonder garantie dat daarmee het probleem is opgelost....
Is iemand bekend met dit verschijnsel en is er een wat minder ingrijpende reparatie mogelijk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je denkt dat het een electrische storing is moet je vooraan beginnen.. Ik kan je daarbij helpen. Maar dan heb ik een schema van het electrische circuit van de inspuiting nodig. Ik ken de Ford niet. Het eerste wat we dan gaan doen is uitzoeken of het electrische of een andere oorzaak heeft.
Stuur mij het schama het liefst per E mail en houdt zelf een kopie bij de hand.
Dank voor jouw reactie en aanbod.
Het probleem bij het meten is helaas dat de auto het probleem niet constant heeft. Hij rijdt of beroerd, of exact zoals het hoort.
Ik ga er dan ook vanuit dat je bij het meten niets vindt als hij goed rijdt, hetgeen gelukkig meestal nog het geval is. Maar het is natuurlijk wachten op verergering...
Ik heb van een handelaar gehoord dat het een veelvoorkomend probleem schijnt te zijn. Ik kom er echter maar weinig van tegen op internet. Wel vergelijkbare klachten bij regeneren, maar ik kan me niet voorstellen dat de auto dat constant blijft doen terwijl het DPF naar behoren functioneert. Dit is ook gecontroleerd door Ford.
Een bedradingsschema heb ik helaas niet. Ik zoek eigenlijk medelotgenoten waarbij het probleem uiteindelijk is gevonden. Dat kan me in de goede richting helpen...
13 jaar
kun je de foutcode hier plaatsen?
Als de dealer aan de kabelboom denkt, denkt hij aan een electrische storing.. bijvoorbeeld een breuk in een draad. Zolang de einden van de draad elkaar raken heb je geen probleem. Afhankelijk van het zelf diagnose systeem in de ECU zal er wel of niet een fout melding gedaan worden. Bij wel kun je die uitlezen, bij niet natuurlijk niet. Maar dan blijft alleen over de draden of componenten die niet in het zelf diagnose systeem zijn opgenomen. Door die draden (belast) te meten (ook al raken ze elkaar) kun je bijna altijd constateren dat er een slechte verbinding is. Natuurlijk kan er een mechanische oorzaak zijn van het euvel. Maar omdat ook de snelheidsmeter dan hapert, ga ik voor electrische storing.
Ik heb iets vergelijkbaars ooit gehad met een Peugeot 406.
Daarbij komt het voor dat de snelheidssensor aan vervaging toe is, op het moment dat hij even niet goed werkte, viel de snelheidsmeter terug en viel het vermogen terug.
Mogelijk heeft deze Ford een vergelijkbaar kwaaltje?
13 jaar
deze heeft geen snelheidsensor.
hij krijgt snelheidsignaal via abs sensoeren,abs moduul.
[quote=fordmannetje]deze heeft geen snelheidsensor.
hij krijgt snelheidsignaal via abs sensoeren,abs moduul.[/quote]
Gaat de bedrading hiervan rechtstreeks naar binnen, of via de motor kabelboom?
ik denk aan interferentie
Een medewerker van Ford Nederland had het idd over een mogelijk probleem met de snelheidssensor, maar kwam daar later tijdens het telefoongesprek op terug dat hij het toch niet zeker wist.
Het uitvallen van de snelheidsmeter gebeurt niet altijd als de auto stottert. Alleen als het echt even heel hevig is. Soms lijkt het dan alsof de motor compleet in de soep draait, zo'n herrie onder de motorkap. Dit duurt even een paar seconden, gas los en het is over hij rijdt weer als een zonnetje. De laatste 2 maanden gaat het overigens vrij goed, af en toe heel iets hikken, meestal tussen de 1700 en 2400 toeren.
@ Fordmannetje. Storingscode weet ik niet, maar ik hoorde de monteur wel zeggen dat deze code "dieper" was opgeslagen. Dus een universele garage zou deze niet kunnen vinden (geen P-code), enkel een officiele ford garage met Ford Laptop.
Snelheidssensor leek me wel logisch omdat de cruisecontrol ook niet goed werkt. De auto blijft niet op ingestelde snelheid. Hij zakt zo'n 5 a 10 km terug en dan geeft ie ineens volgas om weer op de ingestelde snelheid te komen. Valt dan vervolgens weer terug etc etc. Gek genoeg is dat over als ik even snel achter elkaar het gas een klein eindje intrap en weer loslaat, "tappen"zeg maar...
13 jaar
Inmiddels een stuk verder. De EGR is nu afgedopt. De auto rijdt super, alle problemen opgelost. Echter nu een foutcode:
P0490; regelsysteem voor de verdampingsemissie systeem Hoge ingang Bovengrens overschreden. permanente fout.
De EGR is echter softwarematig weggeschreven tijdens de tuning. Het lijkt er echter op dat de EGR toch nog (deels) in werking is.
Mijn vraag: is de storing nu puur het gevolg van een door het Motormanagement gesignaleerde niet werkende EGR, of is er iets anders aan de hand?
NB De EGR is afgedopt na de EGR, dus niet op de flens, maar bij vlakbij het inlaatspruitstuk.
12 jaar
P0490 - Exhaust Gas Recirculation "A" Control Circuit High
Lijkt mij dat de software niet volledig aangepast is. Iets vergeten of iets dat men niet weet te vinden.
N.B.: Ik vindt die NL vertaling ook erg leuk (om je op het verkeerde been te zetten).
Welke tester gebruikt deze fraaie vertaling?
Dank voor je reactie Oldford.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met het Tuningbedrijf dat de EGR heeft "weggeschreven".
Hopelijk is het op te lossen, want schijnbaar wordt onder wegschrijven soms ook 90% verstaan, maar daar heb ik natuurlijk niets aan. na 10 augustus weet ik meer.
Ik heb geen idee welke software mijn garage (universeel bedrijf) gebruikt, maar de vertaling lijkt inderdaad nergens op als ik jouw reactie mag geloven.
12 jaar
UPDATE
Inmiddels is het volgende gedaan:
De EGR bleek niet 100% weggeschreven. Dit is alsnog hersteld door het tuningsbedrijf. Verder de doorgang dichtgelast en dat probleem is opgelost.
Er bleven echter telkens foutcodes opkomen. Het bleek dat de kabelboom op diverse plaatsen zeer sterk gecorrodeerd was (binnen de isolatie). Deze kabelboom is doorgemeten en de slechte bedrading is vervangen. Cor van Jaarsveld had dus gelijk vwb interferentie.
Verder bleek dat het motoroliepeil steeg. 4 verstuivers vervangen. Probleem bleef. uiteindelijk bleek het roetfilter verstopt. Eruit gehaald en weggeprogrammeerd. Tevens een bypass gemaakt voor het tankje met eolys, zodat die niet meer in de tank inspuit. Anders zou die op den duur toch opraken (dit kan niet worden weggeschreven).
Het verbruik is met al deze maatregelen gezakt van 1:14,5 naar ongeveer 1:18.
Nu nog slechts 1 probleem: De auto rijdt goed, maar wel af en toe nog bokken. Rijdend met de OBD aangekoppeld aan een smartphone (programma Torque) valt me op dat op die momenten bij 80 km/uur in de 5e versnelling soms de raildruk zakt tot nabij de 300 bar. Dit lijkt me niet goed? Bij versnellen komt de raildruk makkelijk op de 1350 bar. Lange ritten op de snelweg 130 km/uur zo'n 800 a 900 bar. Kan het een regelklep zijn die af en toe lekt?
Iemand nog suggesties?
Met groeten, fijn weekend!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar