Ford Focus: Brandstofpomp 1.8 TDDI

Bouwjaar: 2000

Beste,

Sinds enige tijd ondervind ik ernorme problemen met de motor in mijn ford focus clipper 1.8 tddi van het bouwjaar 2000.

Het is allemaal begonnen met veel turbogeluid en verminderd vermogen.
Ik dus naar de alle merken garage en die garagist dacht direct aan de EGR klep die bleef hangen. Hij heeft de EGR losgemaakten helemaal gereinigd. Blijkbaar werd er een dun metalen plaatje tussen EGR klep en inlaat gestoken om deze buiten werking te stellen. De dichting tussen plaatje en klep was gaan lekken en dat veroorzaakte de storing. Plaatje eruit en EGR er terug op.
Reed weer als een zonnetje. 150 euro kosten

Twee dagen later: plots vermogenverlies en hevig roken. Ik kan zelfs geen autobaan meer oprijden vanwege tekort aan vermogen. De auto haalt nog net 70km/h bij volgas. Achteraan zie ik dikke zwarte wolken rook ontsnappen.
Naar huis gereden en stilgelegd. 's Anderendaags wil ik terug naar de garage rijden. Wat blijkt, het probleem is er niet meer.

Een week later doet hij het weer. Nu merk je dat hij niet continu inhoudt, maar toch ook lichtjes schokt, precies of af en toe gedurende enkele halve seconden alles weer normaal werkt.
Terug naar de garage dus. Ze koppelen de computer aan de ECU en lezen hem uit. Geen fouten geregistreerd in de computer. Ze zien wel dat de software niet up to date is en programmeren de nieuwe software. Na een proefrit waarbij de motor goed wordt belast en in alle regimes getest is geweest kan er geen fout gevonden worden. -> dikke 200 euro kosten.
Ik keer terug naar huis en de motor doet het prima.

Nu drie weken later herhaalt het fenomeen van het vermogenverlies zich weer. Deze keer nog erger als de vorige keren. Veel lawaai van de turbo en geen vermogen meer. De auto rijdt als een slak. Vol gas of kwart gas, 't verandert niets aan de zaak. Terug wat laten afkoelen en terug herstarten... weer vermogenverlies.
Heb een afspraak gemaakt met een andere Ford dealer. Deze heeft geen fouten kunnen vinden in de ECU, maar wel in de computer van de dieselpomp ( PSG5 ). Daar zit een storingscode: probleem met de vervroeging van het inspuitmoment.
De dealer zegt dat er een module stuk is en maakt een offerte voo reparatie op:

Vervanging dieselpomp (standaard omruiling)
Vervanging distributieriem en tandwiel
Kostprijs : 1800 EURO

Ik schrik enorm van dat hoge bedrag... wat nog vreemder is, na het verwijderen van de storingscode rijdt die weer prima. Ik wacht dus nog eventjes en bekijk het verder

Weet er iemand raad of is mijn dealer me voor de gek aan het houden en hoopt die zo vlug rijk te worden !



Compasscard

Geplaatst door Compasscard (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als ik je verhaal lees,dan zou ik direct zeggen dat je roetkatalysator kapot is.
Dat blok van de kat draait zich in het huis,waardoor je uitlaatgassen niet meer weg kunnen,en dus de motor in gaat houden.Ene keer zit ie in de goede richting,zodat je uitlaatgassen er uit kunnen,andere keer draait ie zich weer,zodat je uitlaat weer "verstopt" zit.
Ik heb dit al vaak meegemaakt!

Laat dus éérst je kat demonteren én controleren,voordat je weer andere dingen gaat doen/laat doen.

Niels

Compasscard (0), 19 jaar geleden

Niels,

De kat werd reeds nagekeken. Niets mis mee. Dat blijkt ook een gekend probleem te zijn bij dat model van Ford. Toch bedankt voor de tip.

Eerstdaags vertrek ik met die wagen naar Oostenrijk. Intussen prevel ik nog een gebedje, geen vermogen in de bergen is niet leuk !

David

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 19 jaar geleden

kijk maar uit dat je niet stuk rijdt, je kunt ook het binnenwerk uit de kat halen.(de motor zal iets meer geluid prduceren maar wordt behoorlijk feller(en heeft geen invloed op de apk)

Compasscard (0), 19 jaar geleden

Ben terug van oostenrijk. De wagen heeft het uitgehouden. Merkwaardig genoeg rookte hij als een oude turk zolang ik onder de 2900 a 3000 toeren bleef. Op de autobaan, bij 140km/h was de rook volledig weg. Eenmaal terug op de kleinere wegen kwamen er grote zwarte volken uit de uitlaat bij het accelereren en continu rijden in een laag toerental. Bij vertrek trok hij goed door. Na zo'n 300 km bemerkte ik weer een verlies van vermogen, doch niet zo erg als de eerste keer. 140km/h op de autobaan was nog net haalbaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.