Ford Fiesta 1998: CO te hoog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: j4j, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Hey. Volgend probleem met een Ford Fiesta 1.3i benzine uit 1998.
De wagen heeft 214 xxx km,s.

De wagen schokte en reed heel slecht. Uitgelezen en gaf code P0171: Systeem te rijk. Afgekeurd voor co en lambda.
Oorzaak: Er werd altijd 95 E10 in getankt.
Oplossing: Fuel cleaner en gevuld met 98: Probleem opgelost.

Terug naar de keuring, lambda OK maar de CO blijft te hoog (0,8%) ook de foutcode blijft na wissen ook terug komen.

Wat er reeds gedaan is:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilter
- Product om te reinigen ingedaan voor de meting op bedrijfstemperatuur

Volgende verdachte is de luchtmassameter? of de lambdasonde?
Wat ook opvalt is dat de wagen olie verbuikt (stinkt als hij warm is). Misschien dikkere olie indoen?
Iemand een idee van mss een gekend probleem of dergelijke van deze 1.3 motor van ford?

Golfff

Geplaatst door Golfff , lid sinds 3 jaar geleden

8 Reacties

oldford PRO, 4 weken geleden

Met een lambdawaarde die o.k. is en een Co van 0,8% zou ik zeggen dat de katalysator gesneuveld is.
Weet je alle waardes van de 4-gas test? Zowel stationair als op toeren.
Het gaat dan om Co, Co2, HC, O2 en lambda waarde.

N.B.: Alle Ford modellen vanaf 1992 zijn geschikt voor E10. Dus dat lijkt me niet de oorzaak.
N.B.2: Dat stinken - is dat de lucht van rotte eieren?
Zo ja, dan ruik je de katalysator die veel brandstof (te rijk mengsel) te verwerken krijgt.

Golfff, 4 weken geleden

Hey. Bedankt voor het snelle antwoord. Ik zal de test eens opnieuw doen om alle waardes te kennen.
Dat stinken is inderdaad volgens mij de rotte eieren lucht. Zou er dan ergens een probleem zijn waardoor de wagen te veel brandstof krijgt (injectors, luchtmassameter of dergelijke?) of zou het puur aan de katalysator liggen volgens jou?

oldford PRO, 4 weken geleden

Met de huidige gegevens zou ik zeggen dat de katalysator overleden is en verantwoordelijk voor het stinken.
Dat is geen oorzaak, maar een gevolg van de eerdere storing(en).
De luchtmassameter is het in ieder geval niet, die zit er niet op.

Heino4267, 3 weken geleden

De getankte benzine is in elk geval niet de rechtstreekste oorzaak van je probleem.
En zoek de oorzaak eens op van je olieverbruik: ook na 22 jaar is gewoon een defect de oorzaak van olieverbruik, de kunst is om het defect te achterhalen en daar een passende oplossing bij te zoeken.

Doe bv. eens bij stationairloop een rubber handschoen over je oliebijvuldop heen en kijk of die zich opblaast. Als hij zich opblaast is de PCV-klep kapot, wat bij deze leeftijd een bekend euvel is.

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Klepspeling al gecontroleerd , zal geen invloed hebben op je olie probleem , misschien wel op een betere verbranding.

oldford PRO, 2 weken geleden

En? Hoe gaat het met de patient?

Golfff, 1 week geleden

Hey. Bedankt voor alle hulp. het is nu wel vrij zeker dat de katalysator stuk is. Dit is echter nog niet vervangen (kostelijk gezien de waarde en staat van de auto). Grts

Heino4267, 1 week geleden

Wellicht is een sloopexemplaar met garantie een goed alternatief? Meestal is de garantie 3 maanden.
zie www.onderdelenlijn.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Fiesta of stel zelf een nieuwe vraag.