close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: compressie verlies

Bouwjaar: 1996

Mijn mondeo 1996, 16v start slecht en slaat steeds af. Vorige week is de compressie gemeten bij een koude motor en deze was voor de cilinders 1,2,3,4 resp. 10,3,4,4 bar. Dus lekke kleppen denk ik en de cilinderkop moet worden vervangen. Of zou het oliedruk systeem de kleppen open kunnen houden. Weet iemand hoe ik hierachter kom voordat ik de kop onnodig ga verwisselen.

PS ik kan een ruilkop met harde klepzittingen krijgen voor 550 Eur. Is dat een goede prijs? en is het slim om de hydraulische klepstoters dan meteen ook te vervangen?

vast bedankt.

Geplaatst door

folkert3086 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

PS het is een 1600 motor en de olie is 5w30

folkert3086 0

19 jaar

o ja, de motor is pas nog gereinigd en er is een nieuw oliefilter en nieuwe olie toegevoegd(5w30), daar werd het niet beter van. Gas en benzine instellingen zijn regelmatig opnieuw ingelezen.

folkert3086 0

19 jaar

cilinderlektest uit laten voeren, dan weet waar het compressie verlies vandaan komt

TesT 0
badge

19 jaar

dank je wel, echter als er een klep lekt weet ik nog steeds niet of dat aan de oliedruk ligt of aan de klep.
Ps vanmorgen een stukje eens doorgetrokken en, hoewel het niet echt snel gaat, trekt ie wel door van 120 naar 160.

Alle reacties zij welkom. vast bedankt.

folkert3086 0

19 jaar

Na een lektest weet je of er lekkage is bij een zuiger, klep, waterkanaal of oliekanaal.Stel dat er drukverlies is via een klep dan is mijns inziens de volgende stap de nokkenas los te halen zodat de klep door zijn eigen veer gesloten wordt en niet geopend blijft door een klepstoter.Na demontage nokkenas weer een lektest doen.

De prijs voor die ruilkop lijkt mij redelijk, ik zou de stoters niet vervangen als blijkt dat het compressieverlies veroorzaakt wordt door de oude cilinderkop.

TesT 0
badge

19 jaar

wij hebben ook een mondeo 1.6 16v ,maar dan uit 94. Toen wij de auto 3.5 jaar geleden kochten liep de motor niet goed; het leek of de motor op 3 poten liep. De garage waar wij hem wilden kopen heeft de kop gedemonteerd en er bleek een deel van een uitlaatklep te zijn weggebrand. In de garage zeiden ze dat de oorzaak zat in het feit dat de klepstelen bleven plakken in de geleiding. Er is toen een andere (gereviseerde ?) kop gemonteerd en sindsdien hebben we geen problemen met de kleppen meer. Mijn advies: informeer goed welke kop je nodig heb (gemodificeerd ?) om problemen te voorkomen.
Ik weet wel uit ervaring dat de mondeo zetecmotor gevoelig is voor de viscositeit en de kwaliteit van de olie. Gebruik nu Brega extrema 5 w 30 olie van Brezan.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Ik heb het kleppendeksel losgehad en ben er achter dat er geen gemodificeerd drukventiel in de kop zit. Het kan dus heel goed zo zijn dat de oliedruk te hoog is. Ik heb het demonteren van de kop even gestaakt. Ik ga eerst verder uitzoeken hoe het ventiel verwijderd kan worden. Als iemand tips nog tipd heeft.

in ieder geval bedankt voor de reacties.

folkert3086 0

19 jaar

Het overdruk ventiel zit meestal niet zo vast, en is makkelijk te verwijderen.

tinus11482 0
badge

19 jaar

Ok, na een dubbele controle blijk inderdaad dat de kleppen niet goed zijn. Dus dat wordt een paar avonden klussen. mocht iemand nog tips of goede afstel informatie te hebben, bij voorbaat dank.

folkert3086 0

19 jaar

heb je ook al een oorzaak dat de kleppen niet goed zijn ? Anders ben je misschien voor niets bezig. Bij onze mondeo vertelden ze dat de klepstelen bleven plakken, en dat, toen in 94 dit type uitkwam, dit meer voorgekomen is.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Er is al zoveel troep aan reinigingsmiddel ingegaan dat dat niet meer zo moeten kunnen. Tevens is de compressie ook nog eens bij een warme motor gemeten. Ik haal volgende week zelf de kop eraf om kosten te besparen en zie dan gauw genoeg of het echt aan de kleppen ligt.

folkert3086 0

19 jaar

succes, we horen het wel.

Sjaak

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Ok ter afsluiting. 3 van de 8 uitlaatkleppen waren behoorlijk verbrand. Ik heb nu een andere cilinderkop erop en de auto loopt weer als een naaimachientje.
Bedank voor al jullie adviezen.

Groet, Folkert

folkert3086 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.