Ford C-Max 2011: CONTROLE UITGLAATGASSEN

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 703, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Beste,

Bij deze wil ik wat info vragen ivm met mijn auto.
Ik rij met een ford c max 1600 diesel euro 5 2011 ingeschreven in België.
Sinds Juli vorig jaar zijn de uitstootnormen voor de euro 5 dieselwagens in België enorm verstrengt.
Boven uitstoot meer dan 1 miljoen partikels/cm³ afgekeurd.
Ik ben voorlopig met mijn wagen niet meer door de keuring geraakt.
Ook niet na vervanging roetfilter. (Kost meer dan 1000 euro).
Na vervangen roetfilter en keuring daar op nog 6 maand tijd om het probleem te verhelpen.
Garage zegt het enigste wat we nog kunnen is injectoren vervangen +/- 1600 euro kosten maar kunnen niks garanderen.
Mijn auto moet voor 31 Augustus 2023 opnieuw gekeurd worden en ik vrees voor een definitieve afkeuring.
Laatste controle in garage was rond de 4milj. Is wel al heel wat minder geweest.
Telkens andere uitstootwaarden en soms veel verschil.
Auto is nog in perfecte staat en rijdt nog zeer goed.
Weten jullie een oplossing want er is in België heel weinig info te vinden/krijgen over dit probleem.
Al vast bedankt voor jullie antwoord.

Vriendelijke groeten, Jean-Pierre Dhondt

JepeD

Geplaatst door JepeD (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1645) PRO, 9 maanden geleden

De tank bijna leeg rijden 3 blikjes verstuiverreiniger er in , 5 liter dure diesel er in BP ultimate bv.
De snelweg op , hard rijden hoog in de toeren en dan naar de keuring.

    Kaleido 1,Heb dit al gedaan,niet geholpen helaas. - JepeD (0), 9 maanden geleden

bert klein (90) PRO, 9 maanden geleden

Forte geeft goede resultaten, hoofdzakelijkelijk inwendige motorvervuiling door korte ritten .

    bert klein,heb je er ervaring mee? Ik heb een aantal flessen van een halve liter wynn's diesel pre-emissie test treatment gebruikt.Ook icm duurdere diesel van een bekend merk,geen verschil.nadien.Groeten, JepeD - JepeD (0), 9 maanden geleden

Jeraevers (10), 9 maanden geleden

Die 1.6 diesel is een PSA motor (Peugeot/Citroën) en die zijn echt problematisch met de nieuwe deeltjestest.
Welk merk roetfilter heeft de garage geplaatst? Goedkope roetfilters zijn ook niet altijd goed.

    Jeaevers,Ja daar ben ik ook achter gekomen een tijdje nadat auto was afgeurd.
    Op factuur staat merk niet vermeld.
    Prijs van de roetfilter 670 euro en totale kost 1120 euro..
    Ik kan de roetfilter niet vinden in het uitlaatsysteem.
    Niet vanuit de motorkap en niet van van langs onder.
    Kan deze verborgen zitten??
    Groeten,JepeD - JepeD (0), 9 maanden geleden

kaleido 1 (1645) PRO, 9 maanden geleden

Zit deze niet meteen aan de turbo ?

JepeD (0), 9 maanden geleden

Kalaido 1, Ja dat zou moeten. Zit waarschijnlijk verborgen onder een beschermingskap.
Ik zie aan onder en bovenkant van de beschermingskap een leiding lopen.Dit zou wel eens de drukverschil meter kunnen zijn. Ik wou eens kijken welk merk de roetfilter is maar het lijkt op het eerste zicht veel werk om dit te demonteren. Groeten, JepeD

lefebref (0), 2 maanden geleden

Ikzelf ga sinds de nieuwe test naar een keuringscentrum in Wallonië. Daar hebben ze de wetgeving iets anders geinterpreteerd voor EURO5 auto's. Zie ook https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/a...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.