auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta: cyl 2 overslaan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 16V ecotec

Ik kom niet echt verder met deze auto en zou graag suggesties krijgen. De auto, een fiesta 1400, 16V "ecotec" met Siemens SIM210 computer, geeft als storingsmelding P0302 bij het uitlezen van de ECU. Dit lijkt te kloppen, aangezien de auto bij enige belasting consequent maar op 3 cylinders loopt en ook stationair maar af en toe rond wil lopen. Zowel koud als warm doet dit probleem zich voor. Ik heb het volgende al geprobeerd:

nieuwe bougies, ook de nieuwe bougies van cylinders wisselen
Bougiekabels wisselen, ook tussen cylinders onderling.
Bougiekabels van cylinder 1 op 4 aansluiten en omgekeerd, ook 3/2 omgewisseld
Bobines wisselen tussen 1/4 en 2/3
Injectors wisselen tussen de diverse cylinders (geen injectoraansturing gewisseld, alleen de fysieke injectors)
Remmenreiniger op het hele inlaatkanaal gespoten, geen verschil merkbaar
Klepdeksels los gehaald, nokkenassen geinspecteerd, klepbekers geinspecteerd, niets zichtbaar defect
compressietest. De exacte waarden weet ik niet meer, maar alle 4 de cylinders lagen erg dicht bij elkaar

Volgens de kennis van wie de auto is, is het probleem in een keer opgetreden na verkeerd opschakelen en de motor over de toeren jagen. Aangezien deze persoon niet echt verstand van auto's heeft, weet ik niet wat ik van dit verhaal moet maken. Het kan goed dat het ECUlampje toen pas opviel en dat het probleem zich al langer voordeed, maar hij kan ook gelijk hebben.

Ik heb zelf het idee dat de motor zelf niet beschadigd is (door overtoeren) en dat de aansturing van de bobines, de bougiekabels en de bougies en dergelijke ook in orde zijn. Immers, als de aansturing defect zou zijn, zou cylinder 3 ook niet willen vonken en die doet het prima. Als de motor zelf schade zou hebben, zou je verwachten dat de compressietest dat zou laten zien. Er blijft op die manier niets over wat nog stuk zou kunnen zijn, maar ik krijg toch een storing. Er zal dus iets zijn wat ik over het hoofd zie, of waar ik een denkfout maak. Ik heb misschien wel dingen gedaan en getest die ik nu vergeet op te schrijven, maar geef vooral je suggesties als je nog een idee hebt waar ik naar kan kijken.

Geplaatst door

WhizzMan (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

trek met daaiende motor per cilinder de bougiedop los,luister goed of je een val in toerental hoort.. hoor je dit,dan weet je dat je probleem in de ontsteking zit.

hoor je dit niet luister dan met een draaiende motor of all injectors meedoen...(stethoscoop of een lange schroevedraaier met je oor op het handvat)

mocht je bij 1 injector niks horen... even op tikken.

nog geen respons?... meten of er wel aansturing is op de injector.


succes.

ww9078 0
badge

13 jaar

Het doet zich alleen voor bij belasting en half wel/niet bij stationair. Het is zeker weten cylinder 2. Ik ga morgen nog proberen met de bedrading voor injector 2 doormeten en even bougies trekken om kleur te bekijken.

WhizzMan 0

13 jaar

Bobine gaat nog wel eens stuk van deze modellen.

moderator 0
badge

13 jaar

Ik heb bobines gewisseld tussen 2/3 en 1/4, de storing bleef in cylinder 2 zitten. Het is ook alleen cylinder 2. Ik weet dat de ECU wel eens stuk gaat ook, dan zouden er ook 2 cylinders niet werken. Ik ben helaas niet toegekomen aan het doormeten van de kabelboom vandaag. Hopelijk morgen.

WhizzMan 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.