close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Defecte aircokoppeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Hallo, van mijn auto is de koppeling van de aircopomp kapot. Afgezien dat ik er zeer moeilijk bij kan komen, vraag ik mij af of deze zelf te repareren valt of dat het verstandiger is er een nieuwe koppeling op te (laten) zetten. Of misschien zelfs wel een komplete pomp. Ik ben uiteraard op zoek naar de goedkoopste oplossing, maar wil het wel betrouwbaar opgelost hebben. De auto heeft meer dan 200.000 gelopen maar gaat er wat mij betreft nog eens 200.000 mee. Wat zijn jullie ervaringen of aanbevelingen?
Wat zie ik? Ik voel geen vermogen van de motor afnemen bij inschakelen van de airco en zie de pomp maar heel langzaam of bijna niet meedraaien. Zoals ik kan inschatten (maar dit kan ik helemaal fout zien) neemt bij inschakelen de koppeling door veerdruk de pomp mee met de aandrijving, dus zou ik denken dat er een aantal veren gebroken zijn. Dus dit lijkt me te repareren. Het is echt van het ene op het andere moment gebeurt, dat de airco bijna niets meer leverde. Zekeringen zijn allemaal goed, alsook de druk en het koudemiddel. Airco heeft ook normaal onderhoud gehad.

Alvast bedankt voor reacties, tijd enzovoort.
Iemand die wil helpen in omgeving Bergen op Zoom is ook meer dan welkom, uiteraard tegen vergoeding.
Groeten Chris

Geplaatst door

chris70 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De koppelings plaat (de voorste losse plaat) word aangetrokken door een elektro magneet.
Deze zit binnen in de multi-riem poely.
Van een ford mondeo heb ik al een paar keer deze elekro magneet (spoel) vervangen.
Je kunt de spoel controleren door de weerstand of de amperes te meten.

Ook moet je de luchtspleet tussen koppelingsplaat en poely meten +/-0.2 mm

Als je een gebruikte spoel monteert let dan even op de diameter want er zitten volgens mij 2 type's in

hb4246 0
badge

18 jaar

Okee, bedankt voor je tip. Het is te hopen dat het zoiets 'kleins' is. Nog even een vraagje, enig idee wat voor een waarde ik zou moeten meten? Ik ben namelijk redelijk leek op het gebied van elektro.
Zo gauw ik meer weet zal ik het hier laten weten.

chris70 0

18 jaar

weerstand spoel 3 à 4 Ohm. Afstelwaarde speling tussen koppelingsplaat en de poelie waar de v-riem oploopt 0,5mm.(mag tussen 0,35 en 0,8mm zijn)
Controleer ook of er wel spanning toekomt op de koppeling van de aircocompressor. Het gebeurt wel eens dat de lagedrukschakelaar defect gaat of dat er zich een draadbreuk voordoet.

yoshi 0
badge

18 jaar

Hallo, ik heb de weerstand gemeten, en deze is 3,5 ohm. De speling tussen de koppelingsplaat en de poelie is inderdaad 0,5 mm. Voorheen als ik de airco inschakelde zag ik dat de koppeling wel wilde draaien maar zeer moeizaam ging, nu doet ie dat niet meer. Het blijkt dat er geen spannning wordt gestuurd naar de koppeling. Ik heb als test een relais gewisseld en voor de zekerheid alle zekeringen nog eens gecontroleerd maar krijg geen spanning op de stekker naar de koppeling. Yoshi sprak over de lagedrukschakelaar, waar kan ik deze vinden? En hoe kan ik de bedrading controleren op breuk? Naar de koppeling gaat een paarse draad met gele streep en een zwarte, waar komt deze vandaan? Veel vragen, maar ik heb in ieder geval al een aantal dingen kunnen uitsluiten. Zou het verstandig zijn om rechtstreeks vanaf de accu een draadje te leggen naar de koppeling? En deze moet ik waarschijnlijk ook afzekeren, wat voor zekering moet ik hiervoor gebruiken? Wederom iedereen hartelijk dank voor zijn hulp.

chris70 0

18 jaar

de paars-gele draad is de voedingsspanning voor de airco-koppeling. Die komt via een reeks schakelaars bij de koppeling terecht. De zwarte draad is massa. De lagedrukschakelaar zit op de droger. Die zit tussen de batterij en de koplamp maar dan iets lager. De stekker kan je losnemen en even doorverbinden. Als je de airco aanzet en dan de stekker doorverbindt moet de koppeling aantrekken (contactslot stand 2). Is dit het geval dan is ofwel de lagedrukschakelaar defect ofwel zit er geen gas meer in het circuit. Trekt de koppeling nog steeds niet aan dan zit er niet veel meer op dan met behulp van het schema het elektrisch gedeelte van de arico na te kijken.
Rechtstreeks vanaf de accu niet doen. ten eerste omdat dan de koppeling constant onder spanning staat enzo de batterij leegtrekt, ten tweede omdat bij draaiende motor de aircopomp constant werkt en daardoor de verdamper zal dichtvriezen.

yoshi 0
badge

18 jaar

Okee bedankt, die schakelaar zal ik morgen eerst eens doorverbinden. Dus die pot is de droger! Ik kon het al niet plaatsen, ik volgde de dikkere leiding al en kwam daar wel terecht maar dacht dat dat een of ander reservoir was.
Druk zit er nog in het systeem aangezien ik dit gisteren nog gecontroleerd heb. Dat draadje rechtstreeks naar de koppeling trekken wilde ik eigenlijk alleen doen om eventjes de koppeling op juiste werking te controleren en zodoende een aantal zaken uit te sluiten. Inderdaad als permanente oplossing ben ik mijn regelingen en beveiligingen kwijt. Mocht de koppeling na doorverbinden ook werken is het in ieder geval duidelijk en kan ik de schakelaar laten vervangen, dit wil ik zowiezo niet zelf doen aangezien ik niet de spullen heb om het systeem af te pompen en te vullen. Ik laat het nog weten.
Er zit in de hogedrukleiding ook nog een stekker (thv rechterkoplamp nabij vulopening ruitensproeier reservoir), heeft die er ook nog iets mee te maken?

chris70 0

18 jaar

Stekker met 4 draden. Dat is de hogedrukschakelaar. Die heeft twee functies. Als de druk aan de hogedrukzijde te hoog oploopt zal het eerste contact in de schakelaar de hoge snelheid van de koelschroef aansturen om de temperatuur ( en dus de druk) te laten dalen. Blijft de druk alsnog stijgen dan zal het tweede contact in de schakelaar de arco-koppeling uitschakelen.

De lagedrukschakelaar is zelf te vervangen. Onder de lagedrukschakelaar zit een ventiel dat sluit als de schakelaar wordt losgedraaid.

yoshi 0
badge

18 jaar

Nou ik heb de lagedruk schakelaar doorverbonden en inderdaad de pomp ging meedraaien. Maar wat ik zag maakte me minder blij want ik denk niet dat het de bedoeling is. Ik heb de schakelaar niet te lang overbrugd want wie weet maak ik dan teveel overbodige schade.
De koppeling draait niet op een constant toerental en ook minder snel als de snaaraandrijving. Als ik bovenlangs naar de pomp kijk kun je de koppeling net zien draaien, maar hier zie ik een soort schijf die excentrisch mee lijkt te draaien. Ik denk dat er mechanisch iets toch niet helemaal in orde is, of vergis ik me?
Nu vraag ik me af of het de moeite is of dat het mogelijk is deze koppeling te repareren. Ik heb wel redelijk wat beschikking over materialen en gereedschappen om zelf onderdelen na te kunnen maken (draai- en freesbank enz).
Afgezien dat ik er bijna onmogelijk bij kan komen zonder het systeem drukloos te moeten maken wat is jullie inschatting? Is het te repareren of is een nieuwe koppeling of zelfs koppeling combinatie met pomp beter?
Ik ben in ieder geval al weer een heel stukje wijzer geworden, dus wederom bedankt.

chris70 0

18 jaar

Het is inderdaad moeilijk om aan de koppeling van de airco-compressor te werken zonder die te demonteren. Wat er moet vervangen worden kan je het beste beoordelen als je de koppeling beter kan bekijken. Ook goed controleren of de compressoras niet is beschadigd.

yoshi 0
badge

18 jaar

Allemaal bedankt voor de tips. Ik heb hem vandaag weer aan het werken gekregen. Het was inderdaad de voorste plaat van de magneetkoppeling, deze was los bij Ford te bestellen. Deze gemonteerd en airco werkt weer perfect. De oude plaat was kapot, deze zit gecentreerd met 3 stripjes verenstaal, waarvan er 1 was gebroken.

chris70 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.