Bij mijn ford mondeo td-di 2.0 115pk heeft de airco (climatronic) het volgende probleem.
Als ik de motor start en wegrijdt werkt de airco krachtig om de auto koel te krijgen.
Ben ik echter ongeveer een kwartier onderweg dan wordt de lucht warmer.
zet ik de temperatuur lager dan gaat de interieur fan harder blazen, maar de lucht wordt niet koeler. de fan op de radiateur van het aircosysteem draait niet vaak.
Mij is opgevallen dat de airco beter werkt naarmate de temperatuur lager is.
De auto is naar de officiele ford dealer geweest, men heeft een weerstand bij de radiatorfan vervangen echter zonder resultaat, nu zegt dat de printplaat van de kachel misschien moet worden vervangen.
Dit moet 900,- kosten..... Men zegt er gelijk bij dat men niet zeker weet of de storing dan verholpen is.
Heeft hier iemand ervaring mee of iets soortgelijks meegemaakt.
Misschien kan een van de ford profs hier wat uit maken, zodat ik en mijn ford dealer hier wat mee kunnen
Mijn dealer kan het voor mij niet met zekerheid repareren.
Groeten Ralf
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kan de airco even resetten d.m.v de knoppen 'OFF' en 'beenruimte' tegelijk indrukken en daarnan de knop 'AUTO' . Het systeem gaat dan een zelftest doen en daarna moet er code 88 op het schermpje komen. Zo niet dan heb je een probleem.
Dank Ghia ,
Ik heb zoals je geschreven hebt de diagnose test gedaan,
in het display ging het lijntje wat de snelheid van de interieurfan aangeeft heen en weer te gaan, nadat dit een keer of 10 gebeurt is verschenen alle symbooltjes die het display heeft op het display, waaronder de door jou genoemde 88 aangevuld met ,8 (van de halve graden). ik ga er van uit dat de test geslaagd is, laat me dit nog even weten.
Dank voor deze tip
18 jaar
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Ford Mondeo 1.8 BEdition.
Volgens Stek bedrijf bevriest de Airco en moet de compressor vervangen worden en 2 drukregelaars.
Men hoopt dat hiermee het probleem is opgelost. kosten 1045,-
Overigens de zelftest met de knoppen tegelijk indrukken werkt bij mij niet.
18 jaar
Beste Ralf,
Je airco lijkt dus geen fouten te hebben. Wat je ook nog kan controleren is het volgende. Rechtsonder het stuur zit een roostertje. Achter dit roostertje zit een kleine fan die de temperatuur controleert in de auto. Je kan even kijken of deze fan nog draait. Hij is gemakkelijk los te maken.
Succes, verder kan ik je ook niet helpen.
offtopic:
als je motor niet vloeiend accelereert (hebben veel tddi's last van) moet je de garage vragen een software update te draaien! Dit is niet zo duur.
18 jaar
Hallo Ghia en Hefrie
Weer dank voor jullie reactie,
Heb met een zaklantaarn door het roostertje gekeken rechts van het stuur, Je ziet hier inderdaad een kleine fan draaien, Dit draait dus naar behoren,
Ik heb inmiddels een rekening van mijn ford dealer gekregen van 250,- voor de controle van de airco. maar ze hebben het niet kunnen repareren.
bedankt in ieder geval voor jullie tips.
18 jaar
Wat wel eens voorkomt is dat de luchtspleet van de airco koppeling te groot geworden is door slijtage.
Hierdoor trekt de electromagnet de koppelling wel aan als de motor nog koud is.
Naarmate deze warmer word krijgt ie het moeilijker.
De luchtspleet moet ongeveer 0,35mm zijn.
Hierdoor kan het zijn dat de airco uitvalt na een tijdje omdat de pomp dan niet mer draait.
Dank voor jullie jullie oplossingen,
het is onderhand duidelijk geworden dat de luchtspleet van de aircokoppeling te groot is geworden door slijtage zoals Postie dit beschrijft.
Mijn vraag is: is dit makkelijk te corrigeren of moeten er nieuwe onderdelen in gezet worden?
Verder nog maals dank voor jullie inbreng Ghia, Hefrie en Portie, jullie hebben mij fantastisch geholpen.
Groeten Ralf
18 jaar
Hoi Ralf zitten er aan de voorkant geen 3 boutjes toevallig (op de poelie) misschien dat je daar wat mee kan.
18 jaar
Hallo Henk,
dank voor je reactie,
Ja, er zitten drie bouten op de voorkant van de poelie, De constructie achter de poelie ken ik echter niet, verder lijkt het me heel moeilijk om er bij te komen,
Zelf ben ik geen type die alles zo maar los schroeft, Ik weet nl niet wat ik dan los haal
(alleen de koppelingplaat of de poelie of de hele pomp, met alle mogelijke gevolgen van dien). Maar je hebt gelijk, er zitten inderdaad 3 bouten op.
Wat gebeurt er als ik die losdraai????
Groeten en dank, Henk
Ralf
18 jaar
In het midden zit een centrale moer, sleutel 14.
Deze eraf halen en dan kan een deel van de koppeling er af.
LET OP achter dit deel zit een afstel ringetje. Blijft soms plakken op de as , anders zit ie in het gedemonteerde deel.
Nu moet je hier een dunner ringetje tussen plaatsen zodat de luchtspleet ongeveer 0,35mm is.
Dan werktie weer voldoende
Hallo Postie,
Dank voor je reactie,
Ik ga er van uit dat je de grootte van de luchtspleet met een voelermaat kunt meten?
Zit er verder nog een aanhaalmoment op deze centrale moer?
Nogmaals hartelijk dank.
Groeten Ralf
18 jaar
Ja meten met een voelermaat, aanhaalkoppel is 13 Nm
Dank je Postie
groeten Ralf
18 jaar
Hallo,
Mijn dealer komt nu met het verhaal dat de climatronic van de eerdere versie van de ford Mondeo (2001, 2002) bijna altijd problemen krijgen met het open en dicht zetten van de airco klep. de computer geeft dan ineens geen stroom naar de airco klep.
Daardoor draait de pomp wel, maar wordt het niet koeler in de auto.
Dit gebeurt niet constant maar wel regelmatig
de oude versie van de climatronic hebben als laagste instel temperatuur 19graden terwijl de nieuwe versie 16graden heeft als laagste instel temperatuur.
(onder die laagste temperatuur komt Lo)
Is jullie daar iets van bekend?
18 jaar
Ik heb het zelfde probleem , mijn auto staat nu bij de garage.
Hij is nu volgens zegge gemaakt ( nog geen tijd gehad hem tehalen) volgens hun lag het bij mijn aan een klep(?) ze heb het ge update of zoiets ,moet het nu weer doen.
Trouwens bij mij stopte de airco pomp er mee ,viel mij op.
dus of het bij mijn echt aan die klep ligt.......ik hoop het!
18 jaar
Hallo
De ring is uit de magneetkoppeling gehaald, nu werkt airco probleemloos, wat mij wel opvalt is het feit dat de Ventilator die de warme lucht uit de radiator moet blazen continu op een snelheid draait, voorheen draaide die af en toe heel snel, dit doet deze nu helemaal niet meer, kan dit kwaad ivm de druk in het aircosysteem? (men heeft mij verteld dat als de druk te hoog wordt -om en nabij 20bar-, dat de fan op hoge snelheid moet gaan draaien. om de druk uit het systeem te halen)
Kan het systeem hierdoor beschadigen????
Misschien kan iemand hier antwoord op geven.
alvast bedankt.
Groeten Ralf
18 jaar
Ik weet niet of dat geen kwaad kan Ralf, maar waarom laat je hem niet even bij KwikFit gratis chekken dan weet je gelijk of de druk wel zo hoog is en of dat kwaad kan.
Ps heb je die ring er zelf uit gehaald of laten doen en zo ja hoe lang duurt dat en wat kost dat ongeveer.
Bij mijn is de luchtspleet 0.75 mm dus die moet ook wat smaller worden ( airco stopt er na een half uur ook mee nadat hij het eerst dan goed doet, ventilator draait bij mijn ook hard).
Kan ook zo wezen dat je voorschakel weerstand kapot is die er voor zorgt dat hij langzaam draait (las zo iets in een ander berichtje op deze site)
18 jaar
Hallo HenkTon,
Ik heb de ring er door de dealer uit laten halen, zoals je eerder kunt lezen in deze topic heeft deze de weerstand vervangen, Omdat deze defect was.
Nadien was de airco nog niet goed en is men aan het meten geslagen, men kon echter niets vinden en heeft mij een factuur gegeven van E250,- Hier ben ik niet mee accoord gegaan omdat ik zelf kon zien dat de magneetkoppeling stil stond, na hier over gereclameerd te hebben heeft men de ring er onder service uit gehaald.
de luchtspleet is nu 0.30mm (dus iets te klein, maar het systeem draait perfect)
Een verademing dus met deze warme dagen.
Je kunt de ring er makkelijk zelf uit halen, je verwijdert het wiel en binnenspatbord daarna kun je makkelijk bij de centrale moer van de koppeling (3 omliggende moeren niet los draaien) deze centrale moer draai je los, je neemt het voorste deel van de koppeling er af en daarna kun je makkelijk de ring verwijderen.
Het heeft bij mij goed gewerkt (Ik weet natuurlijk niet voor hoelang, want we praten natuurlijk over slijtage van de koppeling).
Het is zeker de moeite waard om te proberen.
Wat die weerstand betreft, Er zit inderdaad een kans is dat deze defect is, Ik weet niet hoe handig je bent maar ik heb op deze sites topic's gezien waarop men deze doorgemeten heeft. ik heb echter niet de kennis in huis om dit te doen, feit is wel dat tot nu toe de fan niet meer hard heeft gedraaid (ook niet met het extreem warme weer)
Maar ik hoor bij heel veel mondeo's en Focussen de ventilatoren ook heel hard draaien.
Ik ga zo wie zo nog even naar de dealer om hier een vraag over te stellen.
Je hoort dus nog van mij.
Groeten Ralf
18 jaar
Fijn dat je me het allemaal uitlegt , hier kan ik wat mee.
Ga eerdaags zelf aan de slag met jouw uitleg moet het zeker lukken.
Voor die weerstand ga ik dan wel naar de dealer ,dat moet voor hun appeltje eitje zijn om die door temeten en te vervangen
Bedankt
Groeten Henk
18 jaar
Prachtige verhalen jongens! Klopt ook nog, echter er zijn nog een aantal aspecten die worden vergeten. Wat vaak voorkomt is dat de koppeling van de pomp (als ie warm is) dienst weigert omdat de stuurspanning aan de lage kant is. Daardoor is het opgewekte magnetisme te laag om de koppeling aan te trekken. Ook komt het regelmatig voor dat de koppeling vuil(of weinig gebruikt) is waardoor ie slecht functioneerd.
Het 1e probleem kun je oplossen door een relais te monteren vlakbij de pomp. Je gebruikt dan de stuurstroom om het relais aan te doen trekken. De werkspanning laat je direct (gezekerd)van de plus pool lopen, en dan werkt het weer perfect.
Het 2e probleem kun je oplossen door simpelweg even met een testdraadje vanaf de plus, de pomp een flink aantal malen in en uit te schakelen, uiteraard met draaiende motor. Hiermee wordt de koppeling weer gangbaar en zal dan blijven functioneren. Zie het net als het soepel maken van een hevel.
Sytze
Dank je Wel Sytze, voor je aanvulling,
Misschien kun jij mij vertellen of het normaal dat de Ventilator nu geheel niet meer snel draait nadat de weerstand is vervangen.
Voorheen draaide hij geregeld in de hoogste stand, maar tot nu toe (ook met het warme weer niet) heeft hij niet meer in de hoogste stand gedraaid.
ik heb begrepen dat hij pas in de hoogste stand gaat draaien wanneer de druk in het aircosysteem 20bar is.
Deze vraag stel ik je ivm het feit dat ik niet wil dat de druk in het systeem te hoog wordt omdat de fan om een of andere reden niet op de hoge stand wil draaien.
Dit kan mijns inziens het systeem beschadigen, vandaar.....
Kun jij mij hier een antwoord op geven?
Bij voorbaat dank
Vriendelijke groeten Ralf
P.S. Henkton succes en graag gedaan hoor
18 jaar
Nee Ralf, dat kan in principe niet je systeem beschadigen. Omdat het systeem namelijk is voorzien van een overdruk/afblaas ventiel. Wanneer de druk te hoog wordt zal die daar het teveel afblazen. Alleen ben je dat gewicht in koudemiddel dan wel kwijt natuurlijk. Wij bouwen (3 deze week) regelmatig het systeem om zodat de vin eerder inkomt. Je zult merken dat de pomp dan ook veel langer achter elkaar kan draaien, wat de koeling en temp. in de auto natuurlijk weer ten goede komt. Dus wat jij zegt, hij komt later in of hij draait langzamer dat is eigenlijk niet een goed uitgangspunt. Begint ie wel meteen bij inschakeling van de pomp te draaien?
mvg,
Sytze
Hallo Sytse,
Dank voor je reactie,
De fan gaat nadat de airco aangezet is meteen draaien. maar het volgende is voorgevallen;
Men had bij de dealer de weerstand en de stekkers vervangen, de stekkers (lees blauwe amp kabelschoentjes) bleken onder spanning gemonteerd te zijn en deze zijn na een paar dagen los gegaan. dus ik heb een paar dagen zonder fan gereden,
Nu echter draait de fan mooi constant op een behoorlijke snelheid en de airco koelt redelijk tot goed, als ik voor een stoplicht sta of flileverkeer rijdt dan merk ik wel dat de aircolucht warmer wordt, dat kan natuurlijk ook te wijten zijn aan het feit dat de pomp minder toeren draait en minder koudemiddel transporteert.
Nadat ik de dealer op het feit had aangesproken dat de koppeling na verloop van tijd stopte met draaien heeft men de ring die de luchtspleet stelt er onder service uitgehaald.
Men heeft deze niet vervangen door een andere omdat men de juiste maat niet op voorraad had.
Nu pas zette de monteur stukjes verlengdraad met stekkertjes tussen de inmiddels losgetrilde stekkertjes om de fan weer draaiende te krijgen.
nogmaals, de fan draait nu gewoon constant, en schakelt in als de aircopomp gaat draaien. Het vreemde is nu dat de fan nu op één snelheid draait en niet meer op warme dagen of in fileverkeer af en toe op de hoge snelheid gaat. (hetgeen hij voor de reparatie wel deed). Ik weet dat de vervanging van de weerstand en stekkers (deze laatste waren verbrand) onder de radiator wel van invloed op het "fan gedrag" zijn maar aangezien ik deze auto vanaf nieuw heb en ik niet beter weet dat de fan regelmatig bij warm weer en file verkeer op "de hoge stand ging" blijf ik dus toch met vragen zitten.
Ik hoop dat je hier een conclusie uit kan trekken
Mijn hartelijke dank voor je reactie.
Groeten Ralf
18 jaar
Ik denk dat het volgende gebeurd is. Je koelfan werkte niet meer, en dat terwijl je wel de airco aan had. Dan loopt de inwendige druk zeer hoog op, en zal de ac uiteindelijk materiaal (koudemiddel) uitblazen, teneinde de druk toelaatbaar te houden. Als je dan later wel weer een werkende fan hebt zul je natuurlijk ook het systeem weer leeg moeten trekken om te weten wat er aan inhoud nog aanwezig is. Bijna zeker is er iets koudemiddel weggevloeid waardoor jou ac nu niet perfect meer werkt.
En wat betreft het meteen op volle snelheid draaien van de fan: wellicht hebben ze het systeem iets verandert waardoor de fan alleen nog maar volluit wil draaien.
Doen wij eigenlijk direct al wanneer de weerstand stuk is. Die krengen gaan zo weer stuk omdat de stroom gigantisch is, vooral wanneer ie langzaam draait! Fiat is daar het voorbeeld van! Die zijn allemaal stuk na een paar jaar, waardoor het ac systeem buiten werking treed, uiteindelijk.
Maar uh, hoeveel airco's vult jou dealer eigenlijk per jaar? Dit hoort ie gewoon te weten!
Sytze
Hallo Sytse,
Dank voor je reactie,
Ik was al bang dat je met deze reactie zou komen
Het is een officiele Ford Dealer, dus ik ga er van uit dat men het weet.
Men zal dit waarschijnlijk niet onderschrijven omdat de monteur de fan niet goed gerepareerd heeft. Stekkers waren immers met te korte bedrading aangesloten waardoor deze lostrilden.
Als ik hiermee aankom, zal men absoluut iets anders voorleggen.
Dit is een leuke voor de bovag lijkt me.
Heb je een advies voor mij???
Groeten Ralf en nogmaals dank.
18 jaar
[quote=sytze]Ik denk dat het volgende gebeurd is. Je koelfan werkte niet meer, en dat terwijl je wel de airco aan had. Dan loopt de inwendige druk zeer hoog op, en zal de ac uiteindelijk materiaal (koudemiddel) uitblazen, teneinde de druk toelaatbaar te houden.[/quote]
Er zit altijd nog een hogedruk-beveiliging op, die de compressor uitschakelt.
Alleen als die beveiliging stuk is, dan zal het overdruk-ventiel in werking treden en koudemiddel afblazen.
Dank je wel Ronnie,
Weer een hele schrik minder,
De airco wordt nog wel goed koud, ongeveer 5gr. C. dit lijkt mij wel in orde,
Geeft de gemeten temperatuur ook de juiste hoeveelheid koudevloeistof weer?
het enige waar ik aan twijfel is het feit dat als ik langzaam rijdt, dat de lucht dan warmer wordt
Komt dit inderdaad door het verminderd toerental waardoor de pomp minder koudevloeistof "pompt"?
Verder de Fan draait nu alleen de langzame snelheid, de hoge snelheid heb ik tot nu toe niet meer waargenomen (weerstand en stekkers zijn vervangen)
Ik hoor echter veel Mondeo's en Focussen waar de fan vaak op vol vermogen draait
Hoort de fan langzaam te draaien of moet deze ook regelmatig op vol vermogen draaien?
Ik hoop dat je hier een antwoord op hebt.
Groeten Ralf
18 jaar
Als je langzaam rijdt of stilstaat, dan wordt de lucht warmer boven de warme motorkap en de luchtinlaat onder het raam. (als je rijdt, dan krijgt de lucht boven de motorkap en de luchtinlaat geen kans om op te warmen, en zul je dus koelere lucht binnenkrijgen)
Je kunt het ventilatiesysteem op "recirculeren" zetten om dit te voorkomen. (op deze manier wordt de koelere lucht in de auto weer opnieuw gekoeld)
Daarnaast kan het idd ook zo zijn, dat de compressor iets te weinig toeren maakt, om voldoende te kunnen koelen.
Dit zal voor verschillende merken/types anders zijn, maar over het algemeen zullen de compressors van de meeste auto's voldoende toeren maken.
Het kan echter ook zo zijn, dat je druk te hoog wordt, doordat de hoge snelheid niet werkt, en dat de hoge-druk beveiliging in werking treedt, en de compressor helemaal uitschakelt totdat de druk weer laag genoeg is.
Door de drukken te meten, kun je de werking van de fan testen. (schakel het lage toerental uit, dan wordt de druk vanzelf te hoog, en dan zal de hoge snelheid in werking moeten komen)(door even doorverbinden van de drukschakelaar, kun je de hoge snelheid ook testen, maar dan zou de schakelaar nog stuk kunnen zijn)
Beste is dus testen terwijl de drukken afgelezen worden.
Ford dealer zeker?
Als het kalf verdronken is dempt men de put....................
Sytze
Het lage toerental van de ventilator is volgens mij de oorzaak dat het warmer in de auto wordt bij stilstaan.
Heb nu een soortgelijk probleem met m'n laguna, die koelt beduidend slechter wanneer de koelvan langzaam draait.
Wordt nog uitgezocht waardoor dat komt, volg het topic daarover bij renault maar door mij gepost, om op de hoogte te blijven als het je interreseert
[quote=Ralf9245]Dank je wel Ronnie,
Weer een hele schrik minder,
De airco wordt nog wel goed koud, ongeveer 5gr. C. dit lijkt mij wel in orde,
Geeft de gemeten temperatuur ook de juiste hoeveelheid koudevloeistof weer?
het enige waar ik aan twijfel is het feit dat als ik langzaam rijdt, dat de lucht dan warmer wordt
Komt dit inderdaad door het verminderd toerental waardoor de pomp minder koudevloeistof "pompt"?
Verder de Fan draait nu alleen de langzame snelheid, de hoge snelheid heb ik tot nu toe niet meer waargenomen (weerstand en stekkers zijn vervangen)
Ik hoor echter veel Mondeo's en Focussen waar de fan vaak op vol vermogen draait
Hoort de fan langzaam te draaien of moet deze ook regelmatig op vol vermogen draaien?
Ik hoop dat je hier een antwoord op hebt.
Groeten Ralf[/quote]
18 jaar
Hallo
Nu een paar weken verder werkt de airco na het verwijderen van de ring nog steeds naar tevredenheid.
de luchtspleet is nu 0.30mm
Deze is iets te klein maar ik kan geen nadelen ontdekken.
dit samen met het feit dat er nu geen ring meer in de koppeling zit kan dit bepaalde risico's met zich mee brengen??????
zo ja.... welke???
groeten Ralf
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar