👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo mensen,
tijdens een rit met mijn Focus 1.8 TDCi werd ineens de verwarming koud. Kort daarna ging tijdens een inhaalmaneuvre de temperatuurmeter in het rood, maar zakte weer toen ik mijn gas losliet. Toen ik mijn auto aan de kant zette, was het expansievat gewoon gevuld. Toch ben ik mbv een andere automobilist wat flessen koelmiddel gaan halen, toen ik weer bij mijn auto kwam zat er geen spatje meer in het reservoir. Uiteindelijk heb ik 2,5 ltr koelvloeistof moeten toevoegen, en ben vervolgens iedere 20 KM gestopt om het niveau te controleren. Dat niveau bleef maar zakken, maar ik zag geen lekkage onder of bij de motor, en ook geen witte rookpluim uit de uitlaat. Ook de olie was normaal, geen slagroom ofzo.
Thuisgekomen heeft een plaatselijke garage de het koelsysteem afgeperst, zonder resultaat. Er is geen drukverlies geconstateerd, ook was een defecte koppakking uitgesloten. Diagnose werd gesteld op defecte waterpomp. Omdat deze 6 maanden en 8000 KM eerder al eens was vervangen was het mogelijk garantiewerk, en heb ik toch maar de Ford-dealer opgezocht om een diagnose te stellen. Deze kwam na een dag arbeid tot de conclusie dat de warmtewisselaar die achterop het blok zit, volledig doorgerot was en dat daardoor het koelmiddel in de uitlaat geloosd werd. Reparatie hiervan kost ¤791 incl arbeid, een hoop geld dus.
Persoonlijk had ik nog nooit gehoord van zo'n warmtewisselaar. De Ford-dealer vertelde dat deze ervoor zorgt dat de motor sneller op temperatuur komt, en dat deze bij/in de uitlaat(spruitstuk) gemonteerd is.
Kent iemand deze wisselaar, of heeft iemand ooit een zelfde diagnose gesteld gekregen?
Staat ¤791 in verhouding tot het defect?
Alvast bedankt,
Martijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb het ook al eens gehad.
Deze warmtewisselaar zit tussen je EGR en in laatspruitstuk.
Deze koelt de uitlaatgassen,en warmt tevens de koelvloeistof sneller op.
Je kan het ding zien,als een omgekeerde stoomketel.
Daar zitten buisjes in,en die willen wel eens lek gaan.
Trouwens niet alle TDDI's hebben dat ding.
Zoekuren zijn duur,als de diagnose niet voor de hand ligt.
Wat het onderdeel kost weet ik zo niet meer,maar was volgens mij niet goedkoop.
Niels
Hallo Niels,
bedankt voor je reactie.
Zou het mogelijk zijn de warmtewisselaar weg te laten, omdat niet alle TDCi's er een hebben? Dan doe ik er maar wat langer over om de auto op temperatuur te krijgen.
Als ik je goed begrijp dan kan het dus voorkomen dat dat ding kapot gaat, en is de prijs daarvoor redelijk.
Martijn
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar