Ford escort turbo diesel van 75: distributieriem

Bouwjaar: 1997

ik wil de distributieriem vervangen, kan geen vraagbaak bemachtichen, wie wil mij deze blz. kopieeeren, of vertellen waar ik op moet letten.

dirk2296

Geplaatst door dirk2296 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Beunhaas (530) PRO, 20 jaar geleden

3. Dieselmotor 3.6 Distributieriemen van nokkenas en inspuitpomp en voorste krukaskeerring vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Distributieriemkap 8-10 (0,8-1,0)
Distributieriemspanner van nokkenas 45-55 (4,5-5,5)
Distributieriemspanner van de inspuitpomp 40,5-57 (4,05-5,7)
Schroefplug in BDP-afstelboring 20-27 (2,0-2,7)
Krukaspoelie/trillingsdemper 180 (18)
Motorsteun op binnenscherm 41-58 (4,1-5,8)
Versnellingsbaksteun op carrosserie 52 (5,2)


Speciaal gereedschap


Blokkeersleutel krukaspoeliebout 15-030
Oliekeerringtrekker 15-072
Montagegereedschap krukaskeerring 21-148
Krukas-BDP-afstelpen 21-104
Nokkenasafstelpen (6 mm) 23-019
Inspuitpompafstelpen
Lucas (CAV) (6 mm) 23-019
Bosch (9,5 mm) 23-029
Motorhijsbalk 21-140
Hulpstuk 21-140-01



De aandrijving van de nokkenas en de inspuitpomp gebeurt door twee afzonderlijke distributieriemen met elk een eigen spaninrichting. De aandrijving loopt via het krukasriemwiel en de krukaspoelie/trillingsdemper die eveneens met een vertanding is uitgevoerd.

Uitbouwen


- Neem de massakabel los van de accu.
- Maak de kap van de krukaspoelie/trillingsdemper op de krukas en de onderste kap van de twee distributieriemen los.
- Maak de bovenste koelvloeistofslang los van de expansietank en verwijder de expansietank van het binnenscherm.
- Maak de bovenste kap van de distributieriemen los.
- Verwijder de kap van de dynamo.
- Verwijder de schroefplug uit de boring voor de krukas-BDP-afstelpen.
- Draai de krukas zo ver rechtsom dat het sleufgat van het inspuitpompriemwiel in de stand "11 uur" komt te staan (zie ook figuur 3.3).
- Breng de krukas-BDP-afstelpen aan en draai de krukas langzaam in de draairichting tot de krukas tegen de afstelpen aan komt te liggen.
- Breng de nokkenasafstelpen en de inspuitpompafstelpen in de bijbehorende riemwielen voor de Bosch-inspuitpomp aan. Bij een Lucas-inspuitpomp (CAV) kan een 6 mm-boortje met de gladde zijde in het inspuitpompriemwiel worden aangebracht.
- Draai de riemspanner van de nokkenasriem een weinig los en druk de spanner opzij; zet de spanner in deze stand vast. Verwijder de distributieriem van het nokkenasriemwiel.
- Draai de riemspanner van de inspuitpompriem een weinig los en druk de spanner opzij; zet de spanner in deze stand vast. Verwijder de riem van de inspuitpomp.

Ga indien gewenst verder met het uitbouwen van de voorste krukaskeerring of met het inbouwen en afstellen van de beide distributieriemen.

Voorste krukaskeerring uitbouwen


- Maak de massakabel van de accu los.
- Breng de auto omhoog.
- Verwijder de kunststof kap van de krukastrillingsdemper (drie bouten) en de distributieriemkap (twee bouten).
- Ontspan de aandrijfriem van de dynamo en verwijder de riem.
- Verwijder de kap van de dynamo (geklemd) en draai de plug voor de BDP-afstelpen los.
- Draai de motor zover dat het sleufgat in het inspuitpompriemwiel in de stand "11 uur" staat en draai de BDP-afstelpen in het motorblok.
- Draai de motor in de draairichting tot het riemwiel tegen de BDP-pen aanligt.
- Laat de auto zakken.
- Verwijder de expansietank en leg deze terzijde.
- Maak het hijsoog los en verwijder de bovenste distributieriemkap.
- Breng de afstelpen 23-019 in het nokkenasriemwiel aan.
- Breng bij een Bosch-inspuitpomp de afstelpen 23-029 in het inspuitpompriemwiel aan en bij de Lucas-inspuitpomp de schacht van een nieuw boortje van 6 mm.
- Maak de spanner van de distributieriem van de inspuitpomp los. Druk de spanner opzij en zet de bout weer vast.
- Breng de auto weer omhoog.
- Verwijder de spanplaat in de wielkuip aan de rechterzijde.
- Verwijder de BDP-afstelpen en verwijder de krukastrillingsdemper. Let op! Voor het blokkeren van de krukas dient speciaal gereedschap 15-030A (figuur 3.15) te worden gebruikt.


Figuur 3.15: Krukastrillingsdemper uitbouwen
A Speciaalgereedschap 15-030A



- Verwijder de distributieriemen.
- Trek het krukasriemwiel los van de krukas.
- Verwijder de krukaskeerring met behulp van speciaalgereedschap 15-072 (figuur 3.16).
- Breng een nieuwe keerring aan met behulp van het speciaalgereedschap 21-148 en de bevestigingsbout van de trillingsdemper (figuur 3.17). Trek zover aan tot het speciaalgereedschap tegen de tussenplaat aanligt.
- Let op! Breng het speciaalgereedschap altijd dusdanig aan dat de gefreesde zijde van het gereedschap naar de oliekeerringhouder van de hulpas is gericht.


Figuur 3.16: Krukaskeerring met speciaalgereedschap 15-072 verwijderen

Figuur 3.17: Krukaskeerring aanbrengen



- Inbouwen van de krukaskeerring gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen, let hierbij op het volgende:
- Zorg ervoor dat de nok van de trillingsdemper in de uitsparing van het krukasriemwiel valt (figuur 3.18).


Figuur 3.18: Krukastrillingsdemper aanbrengen (let op de nok)



- Leg een nieuwe distributieriem van de inspuitpomp over het krukasriemwiel. Let op! De draairichting is door middel van pijlen op de riem aangegeven. Leg de riem in dit stadium nog niet over het inspuitpompriemwiel.
- Zet de poelie met een nieuwe bout en het voorgeschreven aanhaalmoment vast. Let op! Smeer de bout en het drukvlak van tevoren in met motorolie. Blokkeer voor het vastdraaien de poelie met behulp van het speciaal gereedschap 15-030A.
- Leg een nieuwe distributieriem van de nokkenas om het krukasriemwiel (achter de krukaspoelie/trillingsdemper). De draairichting van de riem is met pijlen op de riem aangegeven.
- Zet nu alle bouten en moeren van de motorophanging vast met het voorgeschreven aanhaalmoment.


Distributieriemen spannen


- Breng de krukas-BDP-afstelpen (21-104) aan. Let op! De afstelpen moet volledig in het motorblok worden gedraaid en de krukas moet tegen de afstelpen aanliggen.
- Draai de bevestigingsbouten van het inspuitpompriemwiel los; breng de bouten in het midden van de sleufgaten en zet ze weer vast.
- Leg de riem over het inspuitpompriemwiel; de niet aangespannen zijde moet zich aan de zijde van de riemspanner bevinden.
- Draai de bevestigingsbouten van het inspuitpompriemwiel weer los.
- Draai de riemspanner een weinig los en laat deze tegen de riem aankomen.
- Zet de riemspanner en de bevestigingsbouten nu weer vast.
- Breng de distributieriem van de nokkenas aan over het oliepompriemwiel, de spanner, het nokkenasriemwiel, de waterpomp en de geleiderol.
- Draai éérst de bevestigingsbouten van het nokkenasriemwiel en de riemspanner een halve slag los en laat de riemspanner tegen de distributieriem aandrukken. Zet de bevestigingsbouten weer vast.
- Verwijder alle afstelpennen.
- Draai de krukas twee omwentelingen rechtsom tot het sleufgat van de inspuitpomp op "12 uur" staat. Draai de krukas nu zo ver terug (linksom) dat het sleufgat van de inspuitpomp op "11 uur" staat (zie ook figuur 3.3).
- Breng in deze stand de krukas-BDP-afstelpen weer aan en draai de krukas nu langzaam rechtsom tot deze tegen de afstelpen komt.
- Breng de nokkenasafstelpen aan.
- Draai de bevestigingsbouten van het nokkenasriemwiel en de riemspanner een halve slag los en druk de distributieriem aan de tegenoverliggende zijde van de riemspanner zo ver mogelijk in en laat de riem vervolgens weer los.
- Zet alle bevestigingsbouten van het nokkenasriemwiel, het inspuitpompriemwiel en de spanrol definitief met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder alle afstelpennen en draai de plug in de boring voor de krukas-BDP-afstelpen.
- Controleer of de bevestigingsmoer van de waterpomp goed vast zit; zet deze indien nodig met borgvloeistof vast.
- Breng de bovenste distributieriemkap aan.
- Breng de expansietank en de koelvloeistofslang aan.
- Breng de onderste distributieriemkap aan.
- Breng de aandrijfriem van de dynamo aan en span deze.
- Breng de kap van de dynamo en de trillingsdemper op de krukas aan.
- Vul zonodig motorolie en koelvloeistof bij.
- Sluit de massakabel op de accu weer aan.



dirk2296 (0), 20 jaar geleden

bedankt voor deze informatie, hier kan ik iets mee, tof

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.