Ford Escort: Distrubutie gebroken of versprongen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Hallo allemaal,

Ik heb eeb Ford Escort 1.8 TD. Vorige week bij het wegrijden hoorde ik ineens een klap en de motor viel direct uit. Na nog een keer gestart te hebben kwam ik er achter dat de compressie nu compleet weg is. Het is net of draait de startmotor gewoon in het rond zonder dat ie er moeite mee heeft. Wel hoor ik wanneer ik de auto start iedere keer een klap. Als ik start dan is het net of raakt een zuiger een klep. Het is gewoon zonder compressie draaien en tussendoor een constant bonk....bonk....bonk

Zou iemand mij kunnen vertellen wat er nu precies aan de hand is? Ik heb het volgende vermoeden.

De distributieriem is van tijd gesprongen waardoor de zuigers de kleppen konden raken. Hierdoor is er 1 ??? of meerdere ??? kleppen geraakt waardoor de compressie wegvalt. ( Kan dit? )

Zou er eventueel wat anders aan de hand kunnen zijn? Het gebeurde met 5 km per uur en de auto was direct uit. Heb nog 2 keer geprobeerd te starten zonder resultaat. ( gaten in de zuigers??? )

Mochten het waarschijnlijk alleen de kleppen zijn dan hoef ik ( mischien ) geen nieuwe cilinderkop te halen maar alleen maar een aantal kleppen en een koppakkingsetje.

Welke onderdelen kan ik het beste vervangen?

Groeten Bas

Bas1980

Geplaatst door Bas1980 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jaboV (0), 16 jaar geleden

Je kunt toch controleren of de distributie op tijd staat?
Misschien ook een poulie of tandwiel dat los is gegaan.

Kijk eerst of je distributie op tijd staat maar het gebonk voorspelt weinig goeds. Kop er af en je weet meer.

Gr Jaap

Bas1980 (0), 16 jaar geleden

Distributie is inderdaad van tijd maar het gaat mij om wat er nu allemaal aan de hand kan zijn. Mijn ervaring is dat zuigers niet zo heel erg snel stuk zijn maar juist de kleppen wel.

In feite zou het volgens mij zo zijn ( en dat is tevens mijn vraag of dit klopt of dat ik meer dingen moet vervangen ) dat er nu gewoon een aantal kleppen zijn geraakt en dat ik dus het volgende zou moeten vervangen:

- Diverse in en/of uitlaatkleppen
- Koppakking
- Kop laten vlakken
- Inlaatspruitstukpakking
- Uitlaatspruitstukpakking
- Distributieriem
- Spanners en geleiderollen
- Multiriem

Volgens mij is dit alles en hoeft er verder niets vervangen te worden. Of toch wel?

Groeten Bas

asx (0) PRO, 16 jaar geleden

ik laat indien hij niet heet is geworden, zoals hier de kop niet vlakken of er moeten duidelijk aanwijzigingen zijn dat dit nodig is.
Een distributie riem is niet genoeg; de brandstofpomp heeft een eigen riem
meestal zijn het meerdere kleppen en in het slechtste geval klepgeleiders; de sneleid waarmee het gebeurd is is van minder belang zelf stationair aan 800 toeren is het altijd "prijs"
In uitzonderlijke gevallen kan zelfs cilinderkop en nokkenas stuk zijn, maar ga daar maar niet van uit

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Als door de klap de lagerkappen gescheurd zijn van de nokkenas, dan kun je er wel een andere kop op zetten.
Nokkenas wil door de klap ook nog wel een breken..

Bas1980 (0), 16 jaar geleden

Inmiddels de gehele kop gedemonteerd. Viel nog mee, 2 uren werk en je hebt het kopje er af. Ook wel ideaal dat het gehele uitlaatspruit niet los hoeft en dat je de turbo zo mee tilt. Wel een zwaar apparaat op deze manier maar goed.... hij is er af.

Als eerste de zuigers maar even bekeken. Ik schrok me kapot van de klepafdrukken die ik zag. Minstens een halve centimeter diep. Achteraf bleek dit er in te horen en zaten er achter deze twee rondjes nog eens twee rondjes 'gestempeld'. Dit bleken de afdrukken van de kleppen te zijn. Viel gelukkig nog mee, maar het was wel raak geweest in alle 4 de zuigers.

De kleppen vervolgens even bekeken. Hiervan waren er 3 die niet meer dicht gingen dus zeker 3 stuks naar de kloten. Direct voor de zekerheid 8 nieuwe kleppen, nieuwe kopbouten en een koppakking besteld. Kan ik dit er eerst op zetten. Kosten in totaal eerst nog net geen 200 euro.
Later zal ik nog een distributieriem inclusief spanners gaan halen. Deze kosten ongeveer 130 euro. Dus echt super veel kosten heb ik niet aangezien ik het allemaal zelf doe.

2 kleppen kapot op cilinder 4 en 1 op cilinder 3. Kan het hierdor zijn dat bijna alle compressie weg is?

Groeten Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.