Hallo,
Mijn vriendin reed in onze Mondeo en deze begon in een keer tijdens het rijden te stinken.
Toen ik deze daarna op wilde halen kreeg ik hem niet gestart, enkel een takketak geluid.
Daarna geprobeerd met startkabels, dit lukte maar gelijk verscheen wederom een "doorbrand lucht".
Snel naar huis gereden (2 km) en de auto thuis neergezet.
De dag erna weer geprobeerd maar auto startte niet en ook niet met startkabels.
Accu aan de oplader geplaatst en daarna startte deze meteen, (dus ligt niet aan startmotor) echter ook weer diezelfde lucht.
Kennelijk is er iets doorgebrand, dynamo of spanningsregelaar, weet iemand in welke richting ik moet zoeken?
Alvast bedankt voor enkele suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
na het starten branden geen lampjes op dash accu lampje ofzo?
Jullie durfen wel , voordat de auto afbrand zou ik eerst maar eens gaan zoeken waar de brandlucht vandaan komt.
Accuklem in ieder geval er af.
Bedrading en inderdaad de dynamo verdacht.
Maar gezien de manier waarop jullie dit probleem behandelen en benaderen , zou ik er iemand met verstand van zaken er bij halen , voordat de auto af brand.
[quote=Tiguan]na het starten branden geen lampjes op dash accu lampje ofzo?[/quote]
Acculampje idd, tijdens het draaien van de motor.
9 jaar
[quote=kaleido 1]Jullie durfen wel , voordat de auto afbrand zou ik eerst maar eens gaan zoeken waar de brandlucht vandaan komt.
Accuklem in ieder geval er af.
Bedrading en inderdaad de dynamo verdacht.
Maar gezien de manier waarop jullie dit probleem behandelen en benaderen , zou ik er iemand met verstand van zaken er bij halen , voordat de auto af brand.[/quote]
Het is bij nader inzien niet echt een doorbrand lucht maar meer een zurige soort zwavelzuur lucht.
9 jaar
dan zal de laadspanning van de dynamo te hoog zijn
accu gaat koken
Ik heb net nog de spanning van de accu gemeten, 12,5 V bij motor uit.
Bij het starten van de motor zou de laadspanning +/- 14 V moeten zijn, echter loopt deze terug naar 11,8 bij draaiende motor en verlichting aan.
9 jaar
Je bent wel heel erg optimistisch over de efficiëntie van een dynamo.
Bij starttoerental doet die echt nog niets dan wel nagenoeg niets. Je kunt pas meten als de motor loopt.
Echter, als fordmannetje gelijk heeft dan zou ik niet veel toeren maken om schade aan elektronika te voorkomen.
Ok, ik heb er ook niet zo veel verstand van, vandaar dat ik jullie reacties wil ontlokken.
Wat te doen als de laadspanning van de dynamo te hoog is, wat wil je me adviseren om te doen dit geval?
9 jaar
dynamo vervangen
Ok, bedankt voor de tip.
Ik zal met deze informatie verder actie ondernemen, ik laat wel weten hoe of wat.
Bedankt.
9 jaar
@Hanzel71:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar antwoord direct boven staat en NIET via de button citeren.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar