Ford Escort: Draagarm in en uitbouwen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: zetec

Goedemorgen,
Ben bezig de draagarm (rechts voor) van een escort '97 uit te wisselen. Nu krijg ik de nieuwe arm netjes op z'n plaats, echter de fuse krijg ik niet in de houder (3cm verschil) Nu las ik op het forum dat de aandrijfas uit het gelid kan zijn. Hoe kan ik dit oplossen of nakijken? De auto staat op de krik en is uit de vering getild.

Slogteren

Geplaatst door Slogteren (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Olaf aan het eind van de 3 geleide-banen zit een borgring van ijzerdraad. Door aan de fuysee te trekken ben je met de 3 bollen langs dat DRAADJE geschoten. Heb dit ook aan de hand gehad. Je kan de hoes los nemen ,de borg verwijderen ,rollen er in vet erbij en de clip weer terug, vervolgens de band weer om de hoes. Met wat handigheid en vingentop gevoel en wat kantelen en duwen lukte het mij ook.Triangel wat naar onder en een duw/ klap men een blok hout op de as (zonder de schroefdraad te beschadigen ) Succes.

Slogteren (0), 13 jaar geleden

Jan,
Dank je voor je snelle en duidelijke reactie. Ik ga het proberen. Niet helemaal duidelijk wat de "triangel" is weliswaar. en ik moet op het punt zijn waar de as het blok in gaat?.. toch?
De as zit nog aan de veerpoot vast, die moet ca 3cm naar binnen om de fuse te laten passen.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Die fusee-kogel zit aan naar mijn idee aan een driehoekvorm (triangel) Als je die niet naar beneden houdt is er kans op beschadigen van de rubber hoes.van de kogel. De as moet vrij kunnen schuiven in de binnen koppeling ( zo'n 5 cm ) . Eerst de zaak goed richten kogls bij hun baan en dan een forse duw. Succes.

Slogteren (0), 13 jaar geleden

Beste Jan,
Het is helemaal gelukt, precies zoals je beschreven hebt. De rubber hoes zorgt er voor dat de as lastig in en uit schuift. Als die eenmaal is weggeschoven krijg je voldoende werkruimte.
Wellicht kom ik binnenkort terug met een andere vraag, heb een gebroken veer links voor en wil die gaan vervangen. Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig ?
Groet,
Olaf

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Heel mooi dat het je gelukt is . Ik hoop dat die veer aan de andere kant zit want dit had je samen kunnen doen. Die veer is soms wel twee maal zo lang als de ruimte waar hij nu in zit. Zelf heb ik nooit met die veerspanners gewerkt maar nood breekt wet. Ik gebruikte verenklem met 2 U vormen die de veer samen knijpt. Zorg dat je bij de nieuwe veer niet te veel gangen van de veer pakt ander krijg je de spanner er niet meer tussen uit . Je kan ook met de veerpoot naar een garage gaan en vragen of ze het voor je willen doen . Neem een doos gebak mee. Als je wel eens een veer hebt weg zien springen begin je er niet aan . Groeten.

Slogteren (0), 13 jaar geleden

Beste Jan,
Nu ik weer met mijn auto kan rijden lijkt het wel of er iets los zit in het linker voorwiel (waar de draagarm van vervangen is). Als ik over een klinkerstraat rijd, klappert (bonkt) er iets in het wiel. Auto slingert of trekt niet. heb jij enig idee wat het kan zijn? ik heb alles goed vast gezet en géén bouten of moeren overgehouden.
Vriendelijke groet,
Olaf

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Olaf wat er op slechte wegen kan klapperen zijn onderdelen van de stabilisatorstang. Vooral het draaipunt van die stang is berucht. Vroeger (jaren terug) wrong die stang een beetje maar nu is het dankzij de drempels een scharnier geworden. Als die stang aan de veerpoot is verbonden met stangetjes met kogelkopjes hebben we er nog aan iedere kant twee rammelaars bij . Zit verder je schokbreker moer aan de bovenkant goed vast.? Groet.

Slogteren (0), 13 jaar geleden

Jan,
Ben niet aan de schokbreker geweest en ook niet aan de stabilisatiestang. Vóór het wisselen van de draagarm was er eigelijk niets aan de hand. Ik zal em van het weekend maar weer eens op de krik zetten en onderzoeken wat er aan de hand is. Als je meer ideeen hebt, graag. Ieder geval dank voor alle hulp tot nu toe.:-)
Vr.Gr.
Olaf

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Als je alleen een draagarm hebt geplaatst ga dan je gangen na wat je vast had moeten draaien. Doe ik als monteur ook en als toegift een proefrit. Groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.