close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Granada: Dreunende cardanas

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

Ik heb een MK2 Granada 2.8 en (ik denk) mijn cardanas dreunt. Het begint bij 40km/h en gaat weg bij 50km/h, bij 90km/h begint het opnieuw. Ik vind het fel, want mijn deur rammelt van het gedreun. De cardanas heeft twee kruiskoppelingen, in het midden en achteraan. Ik heb ze naar een hersteller gebracht en gezegd dat ze beide kruisjes moeten vervangen. Vandaag bij het afhalen zag ik dat ze enkel het achterste vervangen hadden omdat volgens hun in het middelste kruisje geen "knik" zat. Ik heb er zelf aan gevoeld en het klopt wel, maar tijdens een testrit vandaag merkte ik geen verschil in het gedreun, het is nog steeds even fel (en mijn deur rammelt ook nog steeds). Hadden ze het middelste kruisje tóch moeten vervangen of ligt het misschien aan de tussenlager?

Alvast bedankt,

Wim

Geplaatst door

wimsel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tussenlager had je makkelijk kunnen controleren, toen de cardanas er tussenuit was.
Denk ook aan de achteras.!!

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Dreunen kwam vroeger regelmatig voor.
De assen gingen naar een bedrijf die ze gingen balanceren.
Er zitten vaak stukje metaal op gelast, dat zijn de balanceergewichtjes. Door ouderdom kunnen die er af slingeren.

Edje Raketje 0

11 jaar

Had dit ook vroeger met mijn Granada, Heb toen de auto op vier bokken gezet en met een gewichtje op de cardanas gezet en net zo lang in de rondte verschuiven en het dreunen was op een gegeven moment weg. Je kan verschillende gewichten gebruiken. Het zelfde heb ik ook gehad met een Sierra en ook zo opgelost.

Healb 0

11 jaar

Passende slangklem om de as . Vaak is het gewicht van het schroefgedeelte al voldoende.
Waar de as het meest beweegt daar is de plaats om te werken.
Zorg wel dat de achteras op poten staat .

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

Inderdaad Punt, zo had ik het ook gedaan. De poten onder de veren van de achteras, zodat de as niet uithangt. Groet, Henk

Healb 0

11 jaar

Is er nog verschil te merken in de trilling? Ook wil het wel eens helpen het middenlager van de aandrijfas naar beneden te brengen .
D.m.v. een of meerdere dikke ringen tussen de bodem en lagerblok te plaatsen.

Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

Tussen het huis van de tussenlager en bodem zitten vulplaatjes en die heb ik er al eens verwijderd, maar geen verschil.

Ik heb mijn cardanas machinaal laten balanceren en nu dreunt ze nog harder. Vanaf 60km/h dreunt ze nu constant. Ik heb gezien dat de rubber van de tussenlager speling heeft in de houder, zou het dat kunnen zijn?
Iemand nog andere tips?

wimsel 0

11 jaar

Als dat rubber defect is ,is dat niet goed . Het is voor de elasticiteit en voor de geluiddemping . Dat hij rot is komt door de trilling niet andersom.
Die EXTRA plaatjes zijn bedoeld om de twee delen van die as meer in lijn te brengen. Het eind van de bak is misschien wat gezakt .
Het diff. zit vast dus dat kan de oorzaak niet zijn .
Dat balanceren van die as moeten ze maar eens over doen .

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Granada of stel zelf een nieuwe vraag.